Hoofdmenu

Zuidelijke keizers

Gestart door frankneijts, juli 30, 2008, 22:28:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Vanmiddag ontdekte ik minimaal 3 Zuidelijke keizers (2 man, 1 vrouw) op het Groot Meer tussen Vessem en Wintelre (NB). Nu zag ik hier op 29 mei j.l. al een Zuidelijke keizer-mannetje maar die kon ik ondanks herhaalde bezoeken in juni en begin juli niet terugvinden. (Nu zegt dat niet alles want het Groot Meer heet niet voor niks zo.... ) Ik ging er, mede vanwege de 2 maanden tussentijd, dus van uit dat het 2 nieuwe mannetjes waren. Op de foto's zag ik later dat tenminste 1 mannetje echter al behoorlijk afgevlogen was en uit de literatuur begrijp ik inmiddels dat grote libellen wel 16 weken oud kunnen worden. Het zou dus tòch dat mannetje van 29 mei kunnen zijn!?
Overigens zag ik het/een wijfje pas toen 1 van de mannetjes haar (ook) opmerkte wat in 2e instantie dan ook tot een koppeling leidde. Helaas doken ze ergens samen in de begroeiing....
Het is niet uitgesloten dat er nog meer individuen hier verblijven: het ven is erg groot en regelmatig verdwenen de beestjes uit beeld waarna ik ze/er soms weer (een) oppikte in een onverwachte hoek. Gelukkig had ik ook enkele malen 2 mannetjes in 1 kijkerbeeld.
(Of de fototcollage ook 2 verschillende mannetjes toont weet ik niet zeker, het zijn allemaal flinke crops. De naar links vliegende beestjes zijn gespiegeld: toevallig stonden ze allemaal met de neus naar rechts op de foto en dat werd wat saai...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Toffe Vondst! Lijken me 2 beesten, bij 1 van de 2 zit een hap uit een vleugel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim Wolf

Ik zag er vandaag dankzij Peter ook al 2 tegelijk in een groep jagende grote keizers!
Erg leuk.
Theo Muusse

Weia

Uit dat je ze op verschillende plekken oppikt volgt niet dat het andere dieren zouden zijn. Als er geen concurrenten zijn gebruiken ze namelijk een enorm gebied om te patrouilleren. Overigens heel leuke waarneming natuurlijk!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

#4
CiteerUit dat je ze op verschillende plekken oppikt volgt niet dat het andere dieren zouden zijn. Als er geen concurrenten zijn gebruiken ze namelijk een enorm gebied om te patrouilleren. Overigens heel leuke waarneming natuurlijk!
Dat klopt, soms kon ik er 1 langere tijd volgen waarop-ie vele 100-en meters aflegde. Het beestje hier op 29 mei maakte het helemaal bont: die zagen we steeds maar om de 10 minuten, het leek wel of die het hele ven gebruikte. Maar vanmiddag overkwam het me diverse keren dat ik er 1 ver weg volgde, kwijtraakte en een andere ineens vlakbij opdook. Maar zekerheid had ik pas natuurlijk toen ik ook enkele malen 2 mannetjes tegelijk zag.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Oké, ik zal het geen schaamsoort noemen, maar een van mijn verlanglijst soorten...

Waar moet ik heen om een goede kans te maken op zuidelijke keizer? ik weet dat ze overal kunnen opduiken. Maar er zijn natuurlijk 'de betere plekken'.
Ik kan pas 3e week augustus waarschijnlijk, maar dan vliegen ze nog wel lijkt me.

Groot Meer tussen Vessem en Wintelre klinkt dus als een logische plek om te gaan kijken. Verder nog goede tips? Kan ook via pm natuurlijk als je het niet aan de grote klok wilt hangen...
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citeer
Ik kan pas 3e week augustus waarschijnlijk, maar dan vliegen ze nog wel lijkt me.
Dat lijkt me geen probleem, want nu (en de komende week...  :huh: ) is het toch geen weer voor een zuidelijke keizer

Gert Veurink

Citeer
Citeer
Ik kan pas 3e week augustus waarschijnlijk, maar dan vliegen ze nog wel lijkt me.
Dat lijkt me geen probleem, want nu (en de komende week...  :huh: ) is het toch geen weer voor een zuidelijke keizer
nee... en evenmin voor gaffel  <_< ... als dat weer maar wel nog komt dan, maar dat kan natuurlijk nog makkelijk  
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Het weer wordt morge toch nog goed, en je moet van de perioden tussen de buien profiteren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

CiteerOké, ik zal het geen schaamsoort noemen, maar een van mijn verlanglijst soorten...

Waar moet ik heen om een goede kans te maken op zuidelijke keizer? ik weet dat ze overal kunnen opduiken. Maar er zijn natuurlijk 'de betere plekken'.
Ik kan pas 3e week augustus waarschijnlijk, maar dan vliegen ze nog wel lijkt me.

Groot Meer tussen Vessem en Wintelre klinkt dus als een logische plek om te gaan kijken. Verder nog goede tips? Kan ook via pm natuurlijk als je het niet aan de grote klok wilt hangen...
Vóór half augustus ga ik zeker nog wel een keer kijken op 't Groot Meer, ik zal het wel melden als ze er nog zitten. Tot dusverre zag ik ze tot zeker 19 uur nog vliegen (Grote keizers al merendeels weg!), ook als het dan al flink bewolkt was. Maar dat was wèl steeds op dagen met een vrij hoge luchttemperatuur.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'