Copula boven heideven

Gestart door Leon Olsthoorn, augustus 02, 2008, 15:08:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Sinds kort heb ik de nieuwe veldgids en ik moet zeggen dat het een grote verbetring is ten opzichte van de druk van 1993 die ik hiervoor gebruikte!

Gisteren ben ik op de heides van Bakkeveen en Allardsoog op zoek geweest naar libellen met de veldgids in de hand. Ik heb er sowieso wat nieuwe soorten gevonden, maar er waren er ook een aantal die ik niet op naam kon brengen.

Zoals dit stelletje, hoewel ze zo samen niet al te snel gingen kon ik er ook met de verrekijker weinig van maken. Ik heb in ieder geval foto's gemaakt, maar die zijn niet al te goed. Ik denk in ieder geval dat het glazenmakers zijn, maar zelfs dat is maar een gevoel. Hoe ver komen jullie met deze en hoe doe je dat?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Limosa

Hoi Leon,

Volgens mij zijn dit zwarte heidelibellen. Voor glazenmakers zijn ze te klein, vooral de verhouding lengte achterlijf tot borststuk. Verder is het voorste dier duidelijk donker in deze het mannetje. Het achterste dier is bruinig met op het borststuk 2 duidelijke zwarte "banden". Dit is een duidelijk kenmerk van een vrouwtje zwarte heidelibel. Hopelijk kom je er zo en beetje uit (eventueel met behulp van de gids).  
Groeten,

Joachim