Hoofdmenu

ijslandse tureluur

Gestart door hiskodevries, december 02, 2004, 16:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Ik zie tot mijn verbazing dat de ijslandse tureluur de status zeer algemeen had, deze heb ik omgezet naar vrij algemeen.
maar kan iemand iets zeggen van de status van deze ondersoort in nederland
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Nagenoeg alle Tureluurs in de winter zijn IJslandse...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

brandenburg

CiteerNagenoeg alle Tureluurs in de winter zijn IJslandse...

Thijs
Hallo,

Inderdaad: vanaf augustus wordt onze Tureluur geleidelijk
vervangen door Tringa robusta (IJsland) en waarschijnlijk
ook nog vogels uit Gr.Brittannië.
Vanaf maart keert Tringa totanus weer terug naar ons land
vanuit N.-Frankrijk tot Marokko.



groet, Eelco Brandenburg, admin. Friesland.

Rick van der Weijde

Ik neem aan dat dat Tringa totanus robusta is. Of heeft de IJslander nu inmiddels ook de status soort meegekregen?  :wacko:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Tringa Totanus Robusta inderdaad

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#5
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een IJslandse (Tringa Totanus Robusta) een een "Europese" (Tringa Totanus) Tureluur.
Ik kan nergens in mij vogelboeken een goed plaatje vinden van de IJslandse tureluur.

:duim: Jasper

thijs

IJslandse Tureluur (Tringa Totanus ROBUSTA): Nauwelijks waarneembaar groter dan Tureluur (Tringa Totanus).
Plaatje is dus niet nodig.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Dan moet je dus of aan de ringen om de poten dus zeker weten dat de vogel uit IJsland komt, of is er iets anders?

Rogier

Volgens de DBA kenmerken gids:
Alle kleden: iets groter dan dan nominaat (gewone tureluur dus)
Adult zomerkleed: zowel onder- als bovendelen met meer rossige zweem dan nominaat, onderzijde met grote donkere vlekken, bovenzijde slechts voor 30% bezet met zomerveren, itt nominaat (70%).
In winterkleed donkerder en diffuser getekend dan nominaat.

Niet eenvoudig te herkennen zo in het veld lijkt me (in winterkleed), behalve als je de nominaat ernaast hebt lopen, als "vergelijkingsmateriaal". Dan zou je door goed te kijken nog wel (vrij) zeker kunnen zeggen dat het om IJslandse gaat. Wat dat betreft is de IJslandse grutto een stukje makkelijker.
Groeten,
Rogier Verbeek

thijs

Het spijt me heel erg, maar wat betekend "diffuser"?:blink:
Lijkt me inderdaad moeilijk te herkennen...

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

:sorry: , even vergeten dat er ook nog zoiets als een woordenboek bestaat.
Maar voor de mensen die het ook niet weten: verstrooid, zonder bepaalde grens.
Dus dat betekent dan dat de vlekken aan de onderkant wat vager zijn dan bij Tringa Totanus :huh:

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Jasper, ik zag dat je een IJslandse Tureluur hebt gezien.
Emotioneel moment zeker :P
Maar hoe zag je nou dat het een IJslandse was, alleen maar omdat ie afweek?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#12
Nou heb lang getwijfeld, drie Tureluurs liepen in het veld één van die tureluur was iets groter en leek voor mij ook iets donkerder en had wat jij al zij "vage vlekken aan de onderkant"
Ik had het voordeel dat er meerdere Tureluurs liepen anders had ik hem echt nooit tot een IJslandse kunnen determineren.

CiteerEmotioneel moment zeker
;)  zeker weten

Jasper

thijs

Ik zal het onthouden...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

rik

Vraagje, ik weet dat het vrouwtje van de europese merkelijk groter is dan het mannetje.
Hoe kan je dan het verschil zien tussen een europees vrouwtje en een ijslands mannetje als ze dezelfde grote hebben?

thijs

Die vage(re) vlekken aan de onderkant denk ik dan...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

#16
Eerlijk gezegd vind ik het onnodig dat men hier op de site onderscheid gaat maken tussen de Tureluur zoals wij die kennen en de IJslandse.
De kenmerken zijn niet echt duidelijk, en de meeste Tureluurs in de winter bij ons zijn IJslandse.
Ik denk dat je zonder ringen nooit met zekerheid kunt zeggen dat het om IJslandse gaat.
Zelfs de Svenson (ANWB red.) maakt geen onderscheid en noemt de IJslandse Tureluur niet.

De IJslandse grutto is een ander verhaal.
Veel van deze vogels zijn gekleurringd, en met name in zomerkleed is er een duidelijk verschil.

Ik stel daarom voor:
IJslandse Tureluur uit het systeem gooien, en bij bijzonderheden maar zetten, mogelijk IJslandse.
Om verdere discussies te voorkomen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

Ben ik het helemaal mee eens Bob!
Matthijs Broere

-Arthy-

Ik zou het nut er ook niet van inzien om onderscheid te maken ;)
Rick Gevers

hiskodevries

hij is al weggevlogen uit de d.b.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

brandenburg

Citeerhij is al weggevlogen uit de d.b.
Roerend met eens. De verschillen zijn uiterst miniem.
En aan het debat komt er zo ook een einde!


groet Eelco.

thijs

Mij best hoor, maar wat is er op tegen, moeilijk te onderscheiden vind ik een beetje flauw.
En waarom is het wel interessant om een IJslandse Grutto of een Groenlandse Kolgans te determineren :huh:
Verschil in kleed is mijns inziens dus geen goede rede, want wie weet verschilt een IJslandse Grutto genetisch wel meer van een Grutto dan een IJslandse Tureluur van een Tureluur
En wat betrefd ringen, is het dan niet zo dat als je de code invoert dat ze dan meteen weten wat voor soort het is. (maar dat kan grote lariekoek zijn hoor)
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets