Drie mierwesp-soorten

Gestart door Lex Peeters, juli 30, 2008, 23:09:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Op een zandpad bij landgoed De Utrecht, in Lage Mierde / Esbeek, trof ik vanavond maar liefst drie verschillende vleuggeloze wespensoorten aan. Om de grootte aan te geven 1x een ex. naast m'n grote teen (Gelukkig had ik net m'n nagels geknipt). Over de determinatie maak ik me niet al teveel illusies, maar ik wil ze toch graag even tonen.

Gr.,

Lex

Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters

En de laatste, een Methocha sp.? (excuses voor de beroerde kwaliteit):

H. Meijer

#4
Lex,

Leuke soorten en ze zijn ook nog op naam te brengen!

Foto 1 en 2 is Smicromyrme rufipes (gewone mierwesp).
Foto 3 is Myrmosa atra (bruine mierwesp).
Foto 4  is Metocha ichneumonides (gladde mierwesp).

Allemaal vrouwtjes.

Ik word bijna jaloers, drie soorten op een avond!

Groet,

Hilco

Lex Peeters

#5
Fantastisch Hilco. Overigens zaten ze verspreid over een traject van slechts enkele meters. S. Rufipes was het algemeenst (circa 10), dan M. atra (3) en van de gladde vond ik er maar één. Het zoeken werd wat bemoeilijkt door de vele mieren met vergelijkbaar formaat en zwartroodzwart-patroon.

Begin avond kwamen uit het niets een stuk of 10 Bastaardzandloopkevers rondstruinen en naast een aantal sluipwespjes was een bepaald bijtje erg actief, dat de diverse holletjes aan het inspecteren was (ik zal zodadelijk enkele foto's plaatsen). Het was er dus een drukte van belang.

Groet,

Lex Peeters

Lex Peeters

#6
Het Bijtje, ook al rood en zwart. (Een stuk of 8 ex. waren hier druk en neurotisch aan het patrouilleren):

Lex Peeters


Lex Peeters


H. Meijer

#9
Een Sphecodes soort, een zeer moeilijk bijengeslacht.
Vanaf foto onmogelijk op naam te brengen.

Hilco

Lex Peeters

Dat is dan jammer, maar nogmaals bedankt!

H. Meijer

#11
Nog even een slotopmerking, prachtige foto's, maar laat je dikke teen voortaan maar buiten beeld.

Ha, ha,ha

Lex Peeters

Beloofd!

Ik lees net in de wespen- en mierenatlas dat Mhetocha ichneumonides parasiteert op larven van zandloopkevers. Wat dat betreft komt die soort hier dus wel aan z'n trekken...

gr.,

Lex