gevaarlijke vlieg

Gestart door ratje, juli 29, 2008, 21:14:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze vlieg was groter als de gewone zweefvlieg  

ratje

#1
en

ratje

en

javanerkelens

Hoi,


Een Tachinidae......

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

corzonneveld

Tachina fera, zou ik denken.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arp

CiteerTachina fera, zou ik denken.
Heb me ooit laten vertellen dat die erg moeilijk van Tachina magnicornis te onderscheiden is:
CiteerThe colouration and density of hairs on jowls and parafacialia are better, as is the colouration and shape of the 3th antennal segment
Lastig van zo'n foto - toch?   :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Bij de Tachina magnicornis loopt de streep wijder uit op tergite 5 en zelden in een punt.
En bij Tachina fera zijn de tarsen van de voorpoot meestal geel en loopt de streep meestal uit op een punt op tergite 5

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#7
CiteerBij de Tachina magnicornis loopt de streep wijder uit op tergite 5 en zelden in een punt....
Hoi Joke,

Ja dat had ik ook allemaal al eens bij elkaar gescharreld (lang geleden voordat ik vliegen voorlopig maar heb opgegeven) ;)  Zie diptera.info

Wat nog bij de vorige quote van Theo Zeegers hoorde is dit (sorry, had ik er meteen bij moeten plakken):
Citeeras mentioned elsewhere, the shape of the band is quite unreliable. The colouration and density of hairs on jowls and parafacialia are better, as is the colouration and shape of the 3th antennal segment. All quite subtle.

Ik zie meestal dat men er Tachina fera/magnicornis van maakt ... vandaar dat ik het even aankaart, maar goed - zoals gezegd - ik heb vliegen opgegeven dus kan wellicht beter m'n mond erover houden want ik snap het toch niet :angel:  :whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Ben je mal........vind ik juist een mooie opmerking wat je hebt geplaats !!!
Zo kom je tot discussies en betere determinaties !
Je let dan beter op bij de volgende !
Ik ben nu zelf bezig met de Muscidae en merk dat je soms zit te twijfelen bij een soort en mis dan vaak de discussie met anderen erover.

Want twee zien meer als één !

Allemaal weer interessant met deze vlieg !
En mag van mij best vaker!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

ratje

Hallo allemaal, wat een leuke discussie om zo'n vlieg. Ik heb er eerlijk gezegd niet veel verstand van maar ik vind het mooi om er foto's van te maken. Het was erg druk op de bloem waar deze vlieg zat en er echt rustig foto's van maken was haast niet mogelijk. Later was de vlieg dan ook gevlogen. Hij viel me op doordat hij groter was dan de zweefvliegen, de kleur en natuurlijk de stekeltjes.

Kan ik hem benoemen als Tachina fera of doe ik nu iemand tekort? :angel:  

han.endt

#10
Tschorsnig en Herting:

6.   Frons in males 0.68 - 1.08x, in females 0.94 - 1.28x as wide as one eye. Fore tarsus yellow, seldom brown. The black longitudinal abdominal stripe ends almost always in a tip on tergite 5. Males: anterior claws almost as long as the last 2 tarsal segments combined (fig. 146); frons as a rule without outer orbital bristles, seldom 1 outer orbital bristle present................fera L.
-   Frons in males 1.10 - 1.39x, in females 1.27 - 1.55x as wide as one eye. Fore tarsus brown or black. Males: anterior claws clearly shorter than the last 2 tarsal segments combined; frons with 1 or 2 outer orbital bristles..............7
7.   The black longitudinal abdominal stripe widens towards the end on tergite 5, seldom ending in a point. Males: anterior claws longer than the last tarsal segment. Females: 4th segment of the fore tarsus clearly wider than long..............magnicornis Zett.

AndreVrijens

Ik kan me een vergelijkbare discussie herinneren in mei dit jaar toen ik bijgevoegde foto's plaatste van een Tachinidae. De uitkomst was uiteindelijk Tachina cf fera.

Als ik Han z'n verhaal lees, zou ik neigen naar T.magnicornis... :wacko:

wat zo'n vliegje niet allemaal teweeg brengt aan man/vrouw-uren :gap:  
mvg.  André

han.endt

#12
Ik ook, maar het duidelijkste kenmerk is de frontars en ik durf toch niet op één merk af te gaan. Daar komt nog bij dat er bij fera nog staat 'seldom brown'.
En wat is dit een mannetje of een vrouwtje? Ik schat de breedte tussen de ogen ongeveer op 1 1/4, waarschijnlijk iets meer?

ratje

CiteerIk kan me een vergelijkbare discussie herinneren in mei dit jaar toen ik bijgevoegde foto's plaatste van een Tachinidae. De uitkomst was uiteindelijk Tachina cf fera.

Als ik Han z'n verhaal lees, zou ik neigen naar T.magnicornis...  

wat zo'n vliegje niet allemaal teweeg brengt aan man/vrouw-uren


Ik ook, maar het duidelijkste kenmerk is de frontars en ik durf toch niet op één merk af te gaan. Daar komt nog bij dat er bij fera nog staat 'seldom brown'.
En wat is dit een mannetje of een vrouwtje? Ik schat de breedte tussen de ogen ongeveer op 1 1/4, waarschijnlijk iets meer?
Andre, mooie foto's :duim:

Ik zal het verhaal bestuderen Han, ik verwachtte niet toen ik dit vliegje fotografeerde dat dit nogal lastig was. :grin:  :P  

Arp

Citeerik verwachtte niet toen ik dit vliegje fotografeerde dat dit nogal lastig was. :grin:  :P
Komt nogal vaak voor dat het dubben blijft tussen twee-drie soorten ;)

Ik zie overigens dat wrn nog helemaal geen Tachina magnicornis heeft, terwijl nlsrt hem wel aangeeft  voor NL.

Is die in NL heel veel zeldzamer dan T. fera? En hoe zeker zijn al die "zekere" T. fera op wrn eigenlijk?

Kunnen we daar niet beter een verzamelsoort Tachina fera/magnicornis van maken? Of zitten er genoeg echt zekere tussen en moeten de soorten Tachina magnicornis en/of die verzamelsoort gewoon erbij  gemaakt worden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

CiteerKunnen we daar niet beter een verzamelsoort Tachina fera/magnicornis van maken? Of zitten er genoeg echt zekere tussen en moeten de soorten Tachina magnicornis en/of die verzamelsoort gewoon erbij gemaakt worden?

Misschien handig om eerst duidelijkheid te verschaffen in het verschil tussen die twee, doormiddel van goede foto's (misschien zitten die al in het bestand) en deze dan naast elkaar te plaatsen, met de duidelijke verschillen zichtbaar!!
En de info erbij vermeld (zoals Han die geplaatst heeft)
Dit kan dan geplaatst worden als info topic bij de vliegendeterminatie in Waarneming.nl, zodat mensen daar eerst eens naar kunnen kijken!
Hij komt met regelmaat, toch steeds weer naar voren ....

Misschien een idee.... :whistle:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#16
CiteerMisschien handig om eerst duidelijkheid te verschaffen in het verschil tussen die twee
Natuurlijk  ^_^

Maar als ik de beschrijving van Tschorsnig en Herting lees (bedankt Han!), lees ik ook een hoop onzekerheid - net wat Theo Zeegers zegt dus. Je moet dus iemand hebben met veel ervaring en/of extreem duidelijke foto's om daar verder mee te komen lijkt me.

Maar wel leuk als dat op een goed moment lukt uiteraard ;)

Eén en ander is uiteraard geen reden voor het ontbreken van T. magnicornis op wrn ... wat die reden wel is ...  :unsure:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Bertusvr

Wat zouden jullie van deze maken. Of is dat ook niet 100 % te zeggen.

javanerkelens

Misschien zit ik echt helemaal mis hoor, maar mijn gevoel zegt.....geen van beide!
Waarom.....volgens mij zijn de poten en antenne donker. (maar kan aan de foto liggen... :whistle: )
Ik ben verre van een Tachi-kenner, maar heeel misschien een Nemoraea sp.
Maar is een wilde gok.
Eens kijken wat de anderen ervan vinden...... ;)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

#19
De laatste is wel één van de twee denk ik. De kleuren zijn erg intens op de foto, waardoor de poten zwart lijken.

Ik ga de zaak eerst eens verder proberen uit te zoeken voor ik verdere uitspraken doe. De enige manier lijkt me door exemplaren te vangen en alle kenmerken stap voor stap met de beschikbare literatuur na te lopen.

ratje

Ik vind het wel een mooie foto, Bertus.


Om het makkelijk te maken. Gistermiddag zag weer zo'n soort. Het lijkt echter wel of de baan op de rug smaller is, of wil ik nu te graag een verschil zien? Ik krijg maar geen kans om de voorpootjes te bekijken.