Gierzwaluwen weer vertrokken?

Gestart door Robert de Boer, juli 29, 2008, 19:58:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert de Boer

Hier in Steenwijk lijken ze allemaal weg te zijn. Gister waren ze er nog volop.
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

teunvankessel

Ja de Gierzwaluwen trek is alweer vol op gang!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

timvanoerle

#2
Opvallend, kijk bij het lezen van het bericht in de lucht en waarempel: they're gone!

Zag ze een paar dagen geleden wel met een hele grote groep bij elkaar in de lucht. Misschien dat ze toen aan het verzamelen waren?
Tim van Oerle

Geert-Jan Kroon

Groet,

Geert-Jan Kroon

GijsB

bij ons zijn ze sinds gisteren ook weg, eergister functioneerden ze nog als achtergrond koor voor het dagelijkse merelconsert dat we altijd hebben (elke dag op de zelfde plaats in de boom om de zelfde tijd) en gister moest ie het doen met musjes als achtergrond koor.
hier zijn ze ook verdwenen
Gijs

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

jvdlaan

Hier in Alkmaar-Zuid, gisteren eentje, vandaag niets. Is elk jaar (28-29-30 juli), mijn buren vragen me nu ook als ik in de straat naar boven sta te kijken, en zijn ze weer weg?
En weer terug tussen 25 april en 29 april.

Jan

michel.wissink

Bij mij net zo: gisteren nog volop; vandaag verdwenen!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

evertdirks

Hier in groningen boven de wijk helpman zitten ze nog volop.
Waarschijnelijk even op en neer gehopt tijdens de onweersbuien van vandaag maar nu weer terug.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

GijsB

Gijs

pinky111nl

Verhip!! 't Was me nog niet opgevallen, maar het is hier (Zierikzee) heel erg stil. Terwijl je normaal de gierzwaluwtjes volop hoort "sri-en"...

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Sanne Koolwijk

Hier in de Jordaan heb ik ze vandaag nog wel een aardige aantallen gezien....

bobofoto

met vriendelijke groet,
Boudewijn

dagverslagen op mijn  vogelblog via www.vogels.boboair.nl

RWester

#13
Is een interessant gebeuren, dat wegtrekken. Ik had vandaag weer noordwaarts(!) trekkende vogels. Vogels die voor een bui zijn gevlucht en nu weer terugkeren naar hun foerageergebieden?

Als je deze gierzwaluwtrend bekijkt, dan kun je een beetje zien hoe het leeglopen van Nederland verloopt.

Deze trend is wel beinvloed door trektelposten die ook hun resultaten op Waarneming.nl invoeren. Er is een wat vertekend beeld. Dus, als jullie nu allemaal komende tijd jullie Gierzwaluwen invoeren, dan is hier een leuk overzicht uit te halen!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jeroen Nagtegaal

Ik let er enkele weken op, maar er is mij hier in het zuiden nog niets opgevallen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

magnolia

#15
En ook hier, monding van de Gelderse IJssel, nog aanwezig
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Sjoerd v Wierst

Hier in Edessa, Griekenland, zitten ze er nog. Zouden ze hier meer broedsels kunnen voltooien dan in Nederland?
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

s.w.s

Even opgelet en zojuist nog een wandeling van anderhalf uur gemaakt door de wijk (nabij Utrecht centrum). Ze broeden bij ons achter, maar zijn inderdaad vrijwel helemaal vertrokken, terwijl er s avonds toch altijd wel een gropje tot 15-20 exemplaren aanwezig is.

Vanavond boven de tuin alleen nog een solitair exemplaar en verder in de wijk nog maar een enkle exemplaar. Jammer hoe snel dat dat toch altijd weer voorbij is.
Groetend, Swim

michel.wissink

CiteerJammer hoe snel dat dat toch altijd weer voorbij is.
Ja, inderdaad. Je krijgt het gevoel dat de zomer op z'n eind loopt, terwijl we toch (hopelijk) nog wel wat tegoed hebben... :huh:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Inge van der Wulp

Hier in Zaandam gisteravond nog enkele. Ik heb ook al hele grote verzamelingen gezien van vogels die klaar zijn voor vertrek.

Ik heb altijd een beetje het gevoel dat de zomer ten einde loopt als ze vertrekken boven de tuin. Om nog maar te zwijgen van de toenemende hoeveelheid muggen....
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jaap Denee

Boven ons huis in Ermelo vlogen er gisteravond nog vier rond. Er dook er zelfs nog 1 onder een dakpan van ons dak (we hebben ieder jaar twee broedparen onder de dakpannen en een vaste groep van ongeveer 12 vogels in het blok). Vanmorgen telde ik er vijf, maar het worden er dus minder.

Ben benieuwd hoe lang het nog duurt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankw

Hier (arnhem) zitten ze ook nog, maar wel minder. Hier zijn ze ook nog aan het broeden dus dat zal t ook wel verklaren

frankmeer

Ik zag er net toevallig nog 6-7 foerageren (Woerden).
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Vandaag ineens stil, nu net maar enkele boven de tuin, in midden-limburg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

evertdirks

nog steeds een flinke groep boven ons huis.
Ze komen tegen 21.00 uur en gieren dan in groepje tussen de huizen door.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Sjoerd v Wierst

Bij ons in Edessa, Griekenland, lijken het juist  de Bijeneters te zijn die klaar zijn voor vertrek. Enorme groepen van rond de ruikm honderd exemplaren zoefen vaak rond onze oren. Zouden die net als gierzwaluwen  vrij vroeg weg trekken?

Gegroet,
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Lasse de Vries

Hier vlogen er gister nog een aantal, ('s-Gravenzande, ZH) maar hoe zit dat met de boer- huis en oeverzwaluwen?
Gaan die nu ook weg?

Lasse

Jan v.H.

Boven Barneveld zie ik ze ook niet meer. Maar zwaluwen zitten er nog wel.

Justin Jansen

Alles is stil boven Grave qua Gierzwaluwen sinds een dag of drie. Wel, nog veel kwetterende Huiszwaluwen...
M.v.g., Justin Jansen


Herman Bouman

31-7 minimaal 15 gierzwaluwen over de snelweg A28 nabij Soesterberg....

Herman