Onbekend organisme

Gestart door wj_emsens, april 07, 2006, 17:35:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

wj_emsens

Hallo allemaal,

Het volgende diertje heb ik vandaag gevonden onder een groot stuk schors dat een tijd geleden op de grond is gevallen.
Ik heb geen enkel idee welke diersoort dit is en ik weet dus niet in welk subforum dit topic thuishoort.

Het beestje is enkele centimeters lang, één of twee millimeter dik en kan zich verplaatsen in een lange slijmerige buis die ook op de foto's te zien is.
De kop is dat kleine bruine bolletje links.




Als iemand enig idee heeft welk dier dit is of tot welke diergroep deze behoort, hoor ik het graag.

Groeten
Willem-Jan Emsens

wj_emsens

close-up
Willem-Jan Emsens

wj_emsens

Laatste foto:

Willem-Jan Emsens

tekenaar

larve van een of ander mugje, maar ik ben kwijt wat het precies is (Diptera).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Ik ken dit soort rare larfjes niet. Maar als het een Diptera is, dan moet je de foto's eens plaatsen bij www.diptera.info. Theo Zeegers en de andere experts daar weten er wellicht wel raad mee. Bevredigt bovendien mijn nieuwsgierigheid....

Als je geen lid van die club wilt worden kan ik hem er wel voor je opzetten.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wj_emsens

#5
Hoi,

Ik zal me even aanmelden daar,

groeten
Willem-Jan Emsens

wj_emsens

Het antwoord:

"Most likely one of the Keroplatidae (possibly Macrocerinae) of the fungus gnats (Mycetophilidae s.l.). Would be interesting if you could rear it."
Willem-Jan Emsens

gardensafari

CiteerHet antwoord:

"Most likely one of the Keroplatidae (possibly Macrocerinae) of the fungus gnats (Mycetophilidae s.l.). Would be interesting if you could rear it."
Leuk!

Toch begrijp ik het antwoord niet helemaal. Behoort hij nu tot de Keroplatidae of tot de Mycetophilidae? Dat zijn toch twee afzonderlijke families? In mijn boekjes zie ik wel voorbeelden van de Mycetophilidae, maar aan de hele familie Keroplatidae worden slecht enkele zinnen gewijd, zonder voorbeelden van soorten.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wj_emsens

Ik zou het niet weten eigenlijk, ik heb geen boekjes e.d. om het na te kijken.
Als je het echt wil weten kan ik je alleen maar doorverwijzen naar Paul Beuk.

Ik ben al blij dat ik nu min of meer een idee heb hoe het beestje er in de eindfase uitziet.

Groeten
Willem-Jan Emsens

Mark van Veen

CiteerHet antwoord:

"Most likely one of the Keroplatidae (possibly Macrocerinae) of the fungus gnats (Mycetophilidae s.l.). Would be interesting if you could rear it."
De s.l. (sensu lato, in brede zin) achter Mycetophilidae doen het hem. Vermoedelijk zijn de Keroplatidae afgesplitst van de Mycetophilidae (die taxonomen moeten met slecht weer ook iets te doen te hebben). Dan hou je de Keroplatidae en de Mycetophilidae s.s. (sensu stricto, in engere zin) over.
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Aha, dat is de verklaring. Erg bedankt Mark. In mijn boekjes stond daar geen zinnig woord over vermeld, vandaar mijn verwarring. Weer wat geleerd.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.