Hoofdmenu

Geelvlek influx?

Gestart door Goyatlah, juli 28, 2008, 20:42:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonie Blom

Vandaag had ik in de Alblasserwaard ook een mannetje, geweldig mooi om te zien.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Hugo van der Slot

vanmiddag in het voornes duin ook 7 geelvlekken, 6 mannen en een vrouw.
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl


Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Via "Trends" in het menu.
(Sybe)

markmeijrink

Afgelopen maandag (28 juli) trof ik een mannetje Geelvlek aan in een nat heide terrein in het Drenths Friese Wold nabij Appelscha. Foto's volgen morgen of overmorgen ten bewijze van de vondst.

M.v.gr. Mark

Ringneck

Vandaag 01-08-2008 een vrouwtje Geelvlek gezien in het purmerrietland
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

JohnvR

Ha Rob,

Voer je je waarnemingen ook in? Dat wordt aan iedereen gevraagd, maar voor Noord-Holland is het niet overal even dikgezaaid, dus extra welkom.

Groeten,

JohanvantBosch

vandaag ook in Noord-limburg meerdere Geelvlekken... Leuk!

Gerard Troost

#40
vandaag mijn eerste geelvlek sinds 3 jaar in Zeeland! (zat naast de 5e Zeeuwse Tangpanter ooit!)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

nick w

is dit er ook een? Gevonden in Solleveld, duinegebied zuid van Den Haag

Nick

Jeroen Nagtegaal

Citeervandaag ook in Noord-limburg meerdere Geelvlekken... Leuk!
Johan, Het is toch echt Midden!, Mja toffe ontdekkingen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohnvR

Citeeris dit er ook een? Gevonden in Solleveld, duinegebied zuid van Den Haag

Nick
Nee, Steenrode.

frankneijts

In de Kempen is het (nog) niks met de Geelvlekken (1 tot dusverre geloof ik..). Vandaag is er flink naar libellen gezocht op diverse plaatsen op de Plateaux maar noppes, nada... terwijl (vooral in Belgisch gedeelte) Kempense en Bandheidelibellen flink actief waren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn

Ter aanvulling nog wat "oude" meldingen uit Drenthe en Friesland:

29 juli 1 man op het Hullenzand, Nieuw-Balinge
30 juli 4 man en 1 vrouw op het Fochteloërveen
30 juli 1 man en 1 vrouw bij Diever

Groeten,

Hans

JohanvantBosch

Zou het Resedawitje van Den Oever met dezelfde stroming meekomen....?

JohnvR

Ze zitten dus niet 'overal'. Vanmiddag eens de Geestmerambacht (recreatiegebied en noorden van Alkmaar) ingetrokken. Naar diverse plekken geweest waar ik in 2006 Geelvlekheidelibellen zag en zelfs vorig jaar nog. Maar nu dus niet. Enige honderden heidelibellen gezien vandaag (bloed, bruin, steen), maar ik kon er geen Geelvlek tussen ontdekken. Ca. twee kilometer zuidelijker, midden in de bebouwde kom had ik er eerder wel een aantal gevonden.

vuurvlinder

Vanmiddag ving ik tijdens de excursie een vrouwtje (sorry Martin :wub: ) en we hebben zeker 10 Groene glazenmakers gezien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

#49
Vandaag op het Kapenglop op Schier was het volgens mij ook de meest algemene Heidelibel. Ook 1 copula gezien.
Verder daar, net als vorig jaar, Zwervende Pantserjuffer.

frankneijts

Nog steeds errug magertjes in de Kempen, zelfs geheel Brabant als ik zo in het overzicht kijk. Op en paar plekken 1 beestje en alleen bij Mierlo een lokatie met een 10-tal exemplaren. Vandaag op de Strabechtse heide gezocht maar nada, dus ook niet op de plekken waar ik er in 2006 volop had. Wèl weer 'n Zuidelijke keizer, m'n 5e alweer dit jaar...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

#51
Ben afgelopen week op veel plekken in Brabant geweest, had eigenlijk toch wel wat Geelvlek verwacht. Heb alleen op woensdag er 1 op de Plateaux gezien.
Maar ok zaterdag 2 augustus toch wel bij het Grootmeer een Zuidelijke keizer gezien, net voordat dat schip met zure appelen kwam. Waarschijnlijk heb ik je net gemist, Frank.

Goyatlah

Lijkt er dan toch sterk op dat het centrum van de influx zo'n beetje in Groningen/Drenthe is (waar ook de eerste waarnemingen waren).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Maar weer eens een trendplaatje. Vind de aantallen zowiezo nog best tegenvallen...

http://waarneming.nl/presentie.php?datum_v...nterval=d&akt=A

frankneijts

CiteerBen afgelopen week op veel plekken in Brabant geweest, had eigenlijk toch wel wat Geelvlek verwacht. Heb alleen op woensdag er 1 op de Plateaux gezien.
Maar ok zaterdag 2 augustus toch wel bij het Grootmeer een Zuidelijke keizer gezien, net voordat dat schip met zure appelen kwam. Waarschijnlijk heb ik je net gemist, Frank.
Was daar zaterdag rond 15.30 samen met Hugo vd Slot en Ruud Bouwman, juist toen dat schip kwam aanleggen... Inderdaad zullen we je dan net gemist hebben Anne! Konden tot verdriet van Ruud geen Geelvlek vinden maar 1 van de (of was er nog maar 1?) Zuidelijke keizers bleef halsstarrig rondvliegen ondanks de toenemende bewolking en de vrij plotselinge temperatuurval. De Grote keizers daarentegen zag je gewoon hoog het bos in 'vluchten'!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Anne Hueber †

Citeer
CiteerBen afgelopen week op veel plekken in Brabant geweest, had eigenlijk toch wel wat Geelvlek verwacht. Heb alleen op woensdag er 1 op de Plateaux gezien.
Maar ok zaterdag 2 augustus toch wel bij het Grootmeer een Zuidelijke keizer gezien, net voordat dat schip met zure appelen kwam. Waarschijnlijk heb ik je net gemist, Frank.
Was daar zaterdag rond 15.30 samen met Hugo vd Slot en Ruud Bouwman, juist toen dat schip kwam aanleggen... Inderdaad zullen we je dan net gemist hebben Anne! Konden tot verdriet van Ruud geen Geelvlek vinden maar 1 van de (of was er nog maar 1?) Zuidelijke keizers bleef halsstarrig rondvliegen ondanks de toenemende bewolking en de vrij plotselinge temperatuurval. De Grote keizers daarentegen zag je gewoon hoog het bos in 'vluchten'!
Zag, dat er op 1 aug een Zuidelijke keizer was waargenomen en wilde daar uiteraard even gaan kijken. Zat in Westelbeers, dus vlakbij. Was daar met iemand van het IVN-kamp omsteeks 14/14.30 uur. Toen vlogen er ook nog 2 man Grote keizer op het water. Ik heb maar 1 Zuidelijke keizer gezien, maar was daar toch wel heel blij mee :D  

Ringneck

Beste Mensen,

In het Purmerrietland aan de rand van Purmerend heb ik paringsaktiviteiten gezien en de eiafzet. Twee jaar gelenden was dit ook het geval geweest en een dag daarna werd er met grof machines gemaaid en waarschijnlijk gaat dat weer gebeuren binnen kort.

MVG, Robert

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Anne Hueber †

Je kunt kontakt zoeken met de terreinbeheerder. Ik heb het voor elkaar gekregen, dat ze ipv half september nu begin oktober gaan maaien. En heb ook een beetje inspraak, waar stukjes niet gemaaid worden. Maar misschien komt dat omdat ik daar tel en onderzoek doe. Maar je kunt het allicht proberen!

vuurvlinder

Vandaag ook een tandem in Grootegast.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bert Oving

CiteerZe zitten dus niet 'overal'. Vanmiddag eens de Geestmerambacht (recreatiegebied en noorden van Alkmaar) ingetrokken. Naar diverse plekken geweest waar ik in 2006 Geelvlekheidelibellen zag en zelfs vorig jaar nog. Maar nu dus niet. Enige honderden heidelibellen gezien vandaag (bloed, bruin, steen), maar ik kon er geen Geelvlek tussen ontdekken. Ca. twee kilometer zuidelijker, midden in de bebouwde kom had ik er eerder wel een aantal gevonden.
Hoi John,

Grappig met die gele heide. Zelf zie ik ze zelden op plaatsen waar ook veel andere heidelibellen zitten. De meeste exemplaren kom ik tegen op plekken waar je eigenlijk al geen of nauwelijks een heidelibel verwacht. Ergens ver van het water op een zandpad midden in agrarisch gebied, langs de rand van een bietenakker enz.

groeten
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org