welke sprinkhaan

Gestart door Bas vd Burg, juli 28, 2008, 08:41:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Hallo,

Een beetje vage waarneming met een vage beschrijving, maar afgelopen zaterdag (26 juli) zagen Teus Luijendijk en ik op natuurontwikkelingsgebied Lentevreugd bij Wassenaar een "wegvliegende" sprinkhaan met knalrode achtervleugels. Hierna nog gezocht in de vegetatie maar helaas........ Verder hebben we er niks aan gezien, maar die rode achtervleugels vielen heel erg op.

Iemand enig idee??

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marcel123

#1
http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/sprinkha...veld_oobsl.html

Calliptamus italicus
Oedipoda germanica
Bryodema tuberculata
Psophus stridulus - klappersprinkhaan ---is het minst onwaarschijnlijk

maar misschien is er een soort die veel gekweekt wordt daar losgelaten.. Echt geen foto's?

En nog zang gehoort bij het wegvliegen?

Bas vd Burg

#2
Bedankt Marcel voor de info! Moest zelf ook al denken aan Klappersprinkhaan (meer op basis van de tekst uit de KNNV-gids) maar die is toch uitgestorven in NL??

O ja, ik heb helaas geen zang gehoord en geen foto's gemaakt (had geen camera bij me)..... Komende week ga ik maar eens zoeken en neem ik een camera mee.  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marcel123

#3
Citeermaar die is toch uitgestorven in NL??
Er zijn geen soorten met rode vleugels in ned waarschijnlijk. Alleen met blauwe vleugels komen voor. Weet je zeker dat de vleugels rood waren?
Hoe groot was de sprinkhaan
Beschrijf het biotoop.

Bas vd Burg

Goed:
- Lentevreugd is een gebied wat een duingrasland moet voorstellen: veel kruiden, grassen ed, een groot rietveld, plekken met jonge abelen, duindoornstruwelen, een elzenbosje, op een paar plekken zijn kreken aangelegd die gevoed worden door kwelwater uit het duingebied Berkheide. Helaas is het geen schraal duingrasland ivm gesloten grondbalans tijdens het herontwikkelen van het gebied van bollengrond naar natuurgebied (de grond is nog erg rijk aan voedingsstoffen).  Het ligt ten noorden van de wassenaarse villawijk Rijksdorp en grenst aan het duingebied Berkheide (duingebied ten zuiden van Katwijk)
- De sprinkhaan zat in de vegetatie langs de meest zuidelijke kreek en vloog de kreek over,
- de sprinkhaan zat langs dat deel van de kreek wat grassig/kruidig is en open zandige plekken.
- De sprinkhaan was geschat 2-3 cm groot, bruinig van kleur met zoals gezegd, rode achtervleugels. Het rood viel echt op, net zoals het blauw opvalt bij de Blauwvleugelsprinkhaan.

Ik zei nog tegen Teus: "he een sprinkhaan met rode vleugels, thuis maar effe opzoeken".

Ik heb ondertussen Casper Zuyderduyn ook ingelicht. Hij weet best veel van sprinkhanen en weet ook welke soorten er op Lentevreugd voorkomen.

Lentevreugd heeft overigens wel meer rare dingen opgeleverd de afgelopen jaren: oa Bandheidelibel, Gevlekte Glanslibel, Wespspinnen.  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marcel123

#5

Ben ik erg irritant als ik vraag of het misschien zo'n kleur rood is:

han.endt

CiteerBen ik erg irritant als ik vraag of het misschien zo'n kleur rood is:
Als we over vlinders beginnen: Rood Weeskind is echt rood op de achtervleugels.

Bas vd Burg

@Marcel, nee deze kleur was het niet (is meer een okergele kleur vind ik zelf).
Het was meer de kleur rood van het hartje te vinden in "Bericht Iconen" te zien als je een berichtje tikt..................
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marcel123

Citeer
CiteerBen ik erg irritant als ik vraag of het misschien zo'n kleur rood is:
Als we over vlinders beginnen: Rood Weeskind is echt rood op de achtervleugels.

Bas vd Burg

Het was niet zo fel rood als Rood Weeskind met wel rood. Meer oranjerood oid. Kan de kleur moeilijk omschrijven sorry.

@marcel: vraagje van mijn kant: waarom een "huismoeder" als voorbeeld aangehaald? Zijn er sprinkhanen met een dergelijke kleur achtervleugel? Ben een beetje een leek op het gebied van sprinkhanen maar vind het wel erg interessant
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marcel123

#10
Weet je zeker dat het een sprinkhaan was of weet je zeker dat de kleur rood is of weet je beide zeker?

Als ik je beschrijving lees dan heb je iets gezien met 'rode achtervleugels'. En dat kan ook iets anders zijn dan een sprinkhaan.

Bas vd Burg

#11
Marcel, zoals ik al in het begin schreef was het een beetje een vage waarneming  met een vage beschrijving. Maar ik weet 100% zeker dat het een sprinkhaan betrof en ik weet ook zeker dat de kleur van de achtervleugels opvallend oranjerood was. De waarnemingsduur besloeg slechts enkele seconden, maar was voor mij lang  genoeg om bijv een (dag)vlinder, zweefvlieg, wesp, bij enz uit te sluiten  ;)

Er zit voor mij niks anders op dan later deze week te gaan zoeken en een camera mee te nemen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

marcel123

Gefeliciteerd, dan is het zeker een bijzondere waarneming.

Bas vd Burg

......... maar of je er echt wat aan hebt.............. niks dus helaas.

(en mocht mijn vorige bericht wat gepikeerd zijn overgekomen, dan was dat niet zo bedoeld)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012