Hoofdmenu

Geringde steenloper

Gestart door thijs, september 30, 2004, 15:31:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Gisteren op een van de strekdammen bij de Putten (buitendijks) een geringde steenloper.
Een groene ring om rechter poot.
Is dat compleet? :unsure:
Er was geen andere ring, en ook geen opschrift zichtbaar.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

matthijsbroere

Hoi,

Ik weet niet echt veel van geringde vogels, maar een goede site, om (via via) de vogel te proberen achterhalen en melden, is:
http://www.cr-birding.be/

Afhankelijk van het soort ring moet je letten op kleur, aluminiumringen met opschrift, en de positie van de ring(en). Zeker bij kleurringen zijn de combinaties van posities erg belangrijk.

Dus bij jouw groene ring is denk ik de positie ook van belang. (Hoog op de rechterpoot of niet, etc.).

Kijk maar even op die site.

Groeten!
Matthijs Broere

BWoets

Geloof niet dat dat compleet is.
Ik heb er namelijk eens 1 gezien met een kleurring(etje) of 6.

Ook een x een metaalring afgelezen van een Steenloper  :D
Bye,
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Schoppers

Da was een knap staaltje werk he Bob :P
Maar jah we hebben er ook een uur over gedaan.
Rot beest ;)  

matthijsbroere

Aantal ringen hangt af van het ringproject, maar meestal is het er meer dan 1.

Frustraties bij ringen aflezen:
Bij de Starrevaart liep eens een kemphaantje rond met links 3 ringen, rechts 2, en dan ook nog een klein geel vlaggetje  :wacko:
Er gaat inderdaad een hoop tijd in zitten zeg, om dat af te kunnen lezen. Zo'n vogel staat natuurlijk geen moment stil, af en toe half in het water, etc. Tot overmaat van ramp nog even opvliegen, vervolgens ergens anders landen, etc etc. Zie dan maar eens de goede kleurvolgorde af te lezen. Maar de aanhouder wint!

Bleek afkomstig te zijn van een ringproject uit Friesland (als ik het me nog goed herinner, maar kan ook Groningen zijn geweest).
Matthijs Broere

BWoets

Had ik er ook 2 van van de zomer Matthijs in de Keeg.
Moet ze nog insturen.
Komen uit de Workumerwaard gok ik?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

matthijsbroere

Ehms, ik heb het iemand anders laten insturen. Ik mail hem straks wel even. Even vragen waar ze ook alweer vandaan kwamen...  :lol:  
Matthijs Broere

thijs

CiteerGeloof niet dat dat compleet is.
Ik heb er namelijk eens 1 gezien met een kleurring(etje) of 6.

Ik ook (rosse grutto), dus denk niet dat ie compleet was, daar hebben ze dus niks aan.
Bedankt voor de moeite.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

HJ Eygenraam

Was dit'm Thijs?

naar foto

Deze steenloper foerageerde gisteren op de zuidpier IJmuiden zowat tussen mijn schoenen. Escape?

matthijsbroere

Hoeft geen escape te zijn hoor. Steenlopers kunnen heel tam zijn.
Op de Brouwersdam eten ze 's winters uit je hand.
Matthijs Broere

BWoets

En zo'n ring zonder inscriptie is meestal een project waarbij alle vogels dezelfde ring krijgen.
Vervolgens kunnen ze aan de kleur zien in welk jaar hij geringd is.
Doen ze ook bij Grote Sterns.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

HJ Eygenraam

Weer wat geleerd Bob.
Kun je zo'n geringde vogel nog ergens melden of is dat in dit geval niet van belang?

BWoets

http://www.cr-birding.be

Kijk maar of jehet kan vinden.
je moet op soort zoeken en dan kijken of het desbetreffende project er tussen staat.

Bye,
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

HJ Eygenraam

Dank je.
Ik heb het project gevonden. Jammer dat er verder geen informatie gegeven wordt. Of krijg je die na het melden?  

BWoets

Meestal krijg je na het melden informatie over de vogel.
Sommige ringers geven dat helaas niet.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

-Arthy-

#15
Ik heb :gun: :censored:   een keer een kokmeeuw (dood) gevonden met ringen, ik dus keurig kleurringtje eraf gehaalt, en het opschrift van de andere ring gelezen en opgeschreven...
Bleken het postduif ringen te zijn  
Rick Gevers

jasper

Wat doen die om een Kokmeeuw poot????

BWoets

Whahaa dat zijn leuke dingen.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Citeer

naar foto

Deze steenloper foerageerde gisteren op de zuidpier IJmuiden zowat tussen mijn schoenen. Escape?
Had in iedergeval wel precies zo'n groen ringetje om dezelfde poot.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

CiteerDeze steenloper foerageerde gisteren op de zuidpier IJmuiden zowat tussen mijn schoenen. Escape?
Denk niet echt dat er Steenlopers in gevangenschap leven, maar het zou goed kunnen!!

HJ Eygenraam

Hallo Thijs,Jasper,

Ik heb nu begrepen dat er ringprojecten bestaan waarbij het niet nodig is alle individuele vogels van elkaar te onderscheiden, dus het kan 'm zijn maar ook een collega.
Het melden (voor mij iets nieuws) liep niet zo goed. Het email-adres bestaat niet meer en het alternatief werkt ook niet.

Zouden er wel soorten zijn die niet in gevangenschap worden gehouden? Maar dat is misschien meer een vraag voor Jan Harteman. De Steenloper is i.i.g. een prachtbeest, zeker in prachtkleed, en ook snel tam zoals Matthijs al zei.

Henk.

Rick van der Weijde

Ik weet wel dat er in ieder geval Steenlopers in gevangenschap leven... Maar nooit gelet op groene ringetjes :P  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Heb paar dagen geleden met kennissen van ons vogels geringd op de Hondsbossche.
Ze vangen alleen maar steenlopers, om te onderzoeken hoe snel ze wegtrekken.
Dat doen ze door de ringen af te plakken met gekleurd tape, iedere week een andere kleur en dan te kijken hoeveel van een kleur er na een tijdje nog rondhuppen
Ze gebruiken geel, blauw, GROEN, en groen met gele streepjes, waarmee we er die dag een hebben geringd, dus misschien komt die groene ring op Scheveningen hier ook vandaan.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Dat zal wel.
Op de Hondsbosche worden altijd veel Steenlopers geringd.
Ook Paarse Strandlopers als ik het goed weet..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

-Arthy-

CiteerWat doen die om een Kokmeeuw poot????
dat vraag ik me dus ook af
het was niet een ring van die doe je 'eventjes' voor de grap om ofzo..
Misschien iemand met postduifen die een kokmeeuwen jong gevonden had en deze heeft groot gebracht en toen hem maar een ringetje heeft omgedaan.
hij was het jaar ervoor geringt, dus wie weet ;)
Rick Gevers

DaanKuiper

Heb een tijdje geleden ook steenlopers geringd samen met Hr de Roos. Ontzettend enthousiaste man is dat. Deed het alleen met nieuwe maan en donker weer om ze makkelijker te vangen. Hele nacht op pad geweest. Extra interessant door het optreden van een strerke mate van zeevonk. Kan het iedereen aanbevelen om eens met hem mee te gaan.
Hij brengt 2 kleurringen L aan en R 1 kleurring en een metalen ring
Adres:
Dhr GTH de Roos
Dorpsstraat 198
8899 AP Vlieland

To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.