Hoofdmenu

2 Curculio's

Gestart door Bas.v, juli 26, 2008, 20:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas.v

Gisteren tijdens het nachtvlinderen deze twee snuitkevertjes op licht. De eerste lijke me Curculio glandium, maar las dat er een aantal soorten op lijken. Ben benieuwd of ze adhv van deze foto's nog te determineren zijn.

1.
Mvg,

Bas Verhoeven

Bas.v

Mvg,

Bas Verhoeven

Arp

Theodoor zal me wel weer moeten corrigeren ... maar ik blijf het gewoon proberen :gap:

Bovenste houdt ik ook op C. glandium (geen haarkam, wel doornen op de poten en het schildje lijkt me kort/breed) - meisje dan lijkt me.

Voor de onderste zet ik in op C. venosus (haarkam, doornen op de poten en het schildje lijkt me langwerpig).

Probleem bij beide foto's is - voor mij als leek - dat ik ze toch wel graag dorsaler zou willen zien om goed te kunnen beoordelen wat de vorm van het schildje is (dat witte vlekje boven tussen de schouders).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

de onderste c. glandium maar een mannetje. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Hoi Toon, ik neem zondermeer aan dat je het goed hebt, maar waar zie je dat dan aan?

Ik weet dat de Curculio "zonder haarkam" ook wel een beetje 'warrig overeinstaande haartjes' op de vleugelnaad kunnen hebben, maar vond het bij deze toch vrij 'veel' (voor mij dus een kam)?? Komt zo hoog opstaand dus ook voor bij glandium?

En het schildje ... nou ja, slecht te zien ... kan dooien kan vriezen.

Maar de hamvraag: Waar kijk jij nou naar om er een zekere C glandium van te maken - welke kenmerken? Of is het puur de jizz/habitus?

Alvast bedankt, wil het ook graag goed leren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

voor de exacte determinatie de kever onder de :mic  dan weet je dat 100% zeker anders blijft het in het beste geval een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. ook de voedsel plant helpt vaak op de goede weg. bij de 2e zou een haarkam misschien wel te zien zijn dus ?? maar op eik dan glandium voorkeur. op hazelaar no 2. dan zou nucum een optie zijn. groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

#6
Citeermaar op eik dan glandium voorkeur. op hazelaar no 2. dan zou nucum een optie zijn.
Is venosus niet net zo goed aan eik te verwachten? Ik heb in elk geval een aantal larven uit eikels opgekweekt en dat werden 2x venosus en 1x glandium ...

Maar goed, hier geen waardplant bekend natuurlijk, want op licht  :unsure:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

venosus is wat kleiner en grijzere beharing. de haarkam is bij nucum het meest zichtbaar. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Citeervenosus is wat kleiner en grijzere beharing. de haarkam is bij nucum het meest zichtbaar.
Kijk, daar zat ik naar te vissen - Kenmerken  :gap:

Bedankt Toon!  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

geen dank gelukkig heb je beet. groeten toon
Toon Keukelaar