Kanaal & Bandheide in Salland

Gestart door Goyatlah, juli 23, 2008, 06:45:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Wil morgen (donderdag) richting Salland voor deze beide soorten. Idee is om met de fiets op de trein naar Deventer te gaan, vandaar richting Schalkhaar, Lettele, en daarna richting Dalfsen (evt met de trein naar Zwolle, of met de fiets). Wat zijn de goede plaatsen. Overigens zou Bruine Winterjuffer mooi mee genomen zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#1
Ik kan helaas niet mee! anders liet ik het je zien... maar

Ik zag onder meer hier de kanaaljuffer en hier de bandheidelibel. ik heb de twee plaatsen genoemd die het makkelijkst te bereiken zijn en waarbij de kans op succes het grootst is. het zijn beiden geen prachtige natuurgebieden. Bij Bathmen gewoon de brug over het water, Hessenpoort Zwolle is een industrieterrein. Maar ja, de soorten zitten daar wel vrij pontificaal. Kanaaljuffer vanaf de brug op 25 juni al 10, dat zullen er nu vast meer zijn. Bandheidelibel vorige week daar een paar 's avonds nog bij slecht weer. Gewoon langs die sloot lopen en aan het eind kun je er omheen waar het een soort klein plasje is (wat je op het google-earth kaartje kunt zien).
Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Kanaaljuffer is mogelijk langs de hele soestwetering bij Deventer. Bandheidelibel bij elk grasland-plasje rondom Zwolle, Dalfsen etc.
groet!
Gert Veurink



b.achterkamp

Gert, volgens mij wil je Dolf gewoon een eind laten fietsen. Hessenpoort ligt nou niet direct aan de Deventer kant van Zwolle....
Bart

Goyatlah

Denk dat dat wel lukt, heb vandaag tenslotte ook 60km gefietst, en dit lijkt me korter. Laat nog wel wat horen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerGert, volgens mij wil je Dolf gewoon een eind laten fietsen. Hessenpoort ligt nou niet direct aan de Deventer kant van Zwolle....
Bart
Ik ging uit van station Zwolle, dat lijkt me goed te doen, beter dan Dalfsen.  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#5
Was in Bathmen redelijk pissed-off vanwege de ADHD-beestjes, dus in Lettele maar voor de herkansing (en dat werd ook niets  :angry: ). Gelukkig was er voor Lettele een slootje wat er heel uitnodigend uit zag. Kijk maar...
(Ben dus ook niet meer naar Hessenpoort of Dalfsen geweest, heb er voldoende voor 1 dag gezien...)

Btw, mijn trein arriveerde om 21.15 in Groningen, dus heb zomaar een foto uitgeprikt...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#6
CiteerWas in Bathmen redelijk pissed-off vanwege de ADHD-beestjes
wel gezien dus?

Prachtige foto van bandheide trouwens!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#7
een handjevol, en als er eens 1 een keer ging zitten (meestal zo'n 2 a 3 meter uit de kant, was er wel een Breedscheen in de buurt...)

Dank je, en heb er volgens mij nog veel meer (plus een paar eiafzettende Bruine Glazenmakers waar ik ook wel blij mee ben)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Nou Dolf, je hebt er anders wel een mooi plaatje aan over gehouden ;)  

Bertusvr

geslaagde dag Dolf. Mooie foto.

Goyatlah

Wel meer denk ik  :lol:
2 nieuwe libellensoorten, 1 nieuwe wants (maar daar ben ik nog maar een paar maand mee bezig), foto's van mannetjes, vrouwtjes en 1 copula Bandheide, en van 2 eiafzettende Bruine Glazenmakers. Daarnaast meer Glanslibellen gezien dan in de rest van mn leven (zaten op bijna alle bekeken plaatsen). Not bad at all...

2 vragen:
- Die rare pterostigma's (roze en wit). Hebben ze dat altijd? En hoe zit dat bij juveniels?
- Alle andere Heidelibellen (op 1 na, zie hieronder) leken me Steenrode (als de foto zodanig was dat er een snor te zien zou moeten zijn, was ie er altijd zeer overtuigend, maar veel foto's zijn van bovenop, en dan kun je dus niets zien). Dit geldt mn voor de hele jonge. De uitgekleurde dieren hadden allemaal een bruin borststuk: Steenrode dus.
Rare is nu dat ik in het noorden geen enkele zekere Steenrode nog heb, alleen maar Bruinrode. Is normaliter andersom, en ook afwijkend met de noord-zuid verdeling van beide soorten.

Bijgevoegd: onzekere heidelibel? Of toch Bruinrode?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

#11
Jonge mannetjes hebben ook een wit ptero, later kleurt dat roze. Vrouwtjes hebben een wit ptero, maar bij oude vrouwtjes kleurt dat ietsje naar roze.
Foto even geleend.

Goyatlah

Bedankt, dat is duidelijk. Ga volgend jaar wel op zoek naar juveniels.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

CiteerBedankt, dat is duidelijk. Ga volgend jaar wel op zoek naar juveniels.
En deze? Lijkt me op het eerste gezicht een man. Of toch niet?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Shit, zo werkt dat dus niet. Hierbij een crop:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerBijgevoegd: onzekere heidelibel? Of toch Bruinrode?
Steenrode toch?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

CiteerEn deze? Lijkt me op het eerste gezicht een man. Of toch niet?
Doe maar op het tweede gezicht... Onder S2 helemaal niks.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Hans Kleine Koerkamp

Hallo Dolf,

Ik kom net weer van  vakantie  , en lees je bericht :wacko:  .
Ik woon zelf in Bathmen , en werk in Lettele , dus als je ooit  weer van plan bent
om deze kant op te komen ,geef een seintje , en ik ben je graag behulpzaam.

Hans.