Hoofdmenu

Welke libel?

Gestart door timvanoerle, juli 28, 2008, 16:47:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

timvanoerle

Vanmiddag in een waterrijk gebied hier in de buurt een foto van deze libel genomen, om welke soort gaat het hier? Dank
Tim van Oerle

Anne Hueber †

#1
Het is in ieder geval een heidelibel. Maar heb je nog andere foto's? Of kun je anders misschien een crop maken van gezicht en poten?

timvanoerle

Nee, sorry dat gaat me niet lukken  :(  Hij is al maximaal gecropt
Tim van Oerle

Anne Hueber †

#3
CiteerNee, sorry dat gaat me niet lukken  :(  Hij is al maximaal gecropt
Ik durf hier geen uitspraak over te doen. Lijkt gele strepen op de poten te hebben, maar dat kan ook glans zijn en snor of geen snor kan ik op deze foto ook niet zien.
Misschien iemand anders?

timvanoerle

Trouwens nog even een vraagje tussendoor, ik begin nu eigenlijk pas met libellen. Maar determineren jullie ook aan de hand van vangst? Of mag je ze absoluut niet vangen?
Tim van Oerle

Anne Hueber †

#5
CiteerTrouwens nog even een vraagje tussendoor, ik begin nu eigenlijk pas met libellen. Maar determineren jullie ook aan de hand van vangst? Of mag je ze absoluut niet vangen?
Oeps.....hier is al eens een uitgebreid en heftig topic over geweest.....
Het is in Nederland officieel niet verboden om te vangen, in de ons omringende landen wel. De NVL heeft op de laatste vergadering in Maart hiervoor gedragsregels opgesteld. Maar het is niet echt de bedoeling om te vangen, is ook helemaal niet nodig! Koop een goede kijker (Pentax Papilio 8.5x 21, stelt op een halve meter scherp, kost 120 Euro plus verzendkosten) en je kunt alle details perfekt zien!!!

Weia

Die heidelibellen zijn erg lastig vaak... Deze is niet te doen. Met de natte vinger zou ik zeggen steenrode heidelibel, maar kijk eens op mijn site voor hoe lastig ze kunnen zijn...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerHet is in Nederland officieel niet verboden om te vangen, in de ons omringende landen wel.
Is dat zo? Nooit van gehoord, maar heb me er ook nooit in verdiept.

Op waarnemingen.be staan anders genoeg gevangen exemplaren (http://waarnemingen.be/soort/photos/623)

Anne Hueber †

Citeer

Op waarnemingen.be staan anders genoeg gevangen exemplaren
Mensen doen wel meer dingen, die ze niet mogen ;)  

timvanoerle

Op basis van wat ik in het veld gezien heb en de foto's die ik op je site (atalanta) zie lijkt het mij een jong mannetje steenrode heidelibel
Tim van Oerle

JohanvantBosch

Citeer
Citeer

Op waarnemingen.be staan anders genoeg gevangen exemplaren
Mensen doen wel meer dingen, die ze niet mogen ;)
da's waar... maar mijn vraag was serieus: is vangen echt verboden in ons omringende landen?

Anne Hueber †

Citeer
Citeer
Citeer

Op waarnemingen.be staan anders genoeg gevangen exemplaren
Mensen doen wel meer dingen, die ze niet mogen ;)
da's waar... maar mijn vraag was serieus: is vangen echt verboden in ons omringende landen?
Dacht, dat je het dus niet serieus bedoelde.....Ik weet, dat het in Duitsland echt verboden is, in Belgie dacht ik ook, maar ben daarvan niet helemaal zeker.

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer

Op waarnemingen.be staan anders genoeg gevangen exemplaren
Mensen doen wel meer dingen, die ze niet mogen ;)
da's waar... maar mijn vraag was serieus: is vangen echt verboden in ons omringende landen?
Dacht, dat je het dus niet serieus bedoelde.....Ik weet, dat het in Duitsland echt verboden is, in Belgie dacht ik ook, maar ben daarvan niet helemaal zeker.
... en dat geldt dus niet alleen voor verzamelen...?
Ben dan benieuwd hoe het met het vangen (en ringen) van vogels zit...

Anne Hueber †

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Citeer

Op waarnemingen.be staan anders genoeg gevangen exemplaren
Mensen doen wel meer dingen, die ze niet mogen ;)
da's waar... maar mijn vraag was serieus: is vangen echt verboden in ons omringende landen?
Dacht, dat je het dus niet serieus bedoelde.....Ik weet, dat het in Duitsland echt verboden is, in Belgie dacht ik ook, maar ben daarvan niet helemaal zeker.
... en dat geldt dus niet alleen voor verzamelen...?
Ben dan benieuwd hoe het met het vangen (en ringen) van vogels zit...
Geldt niet alleen voor verzamelen, maar dus ook voor het vangen zelf.
Van vogels heb ik (nog) geen verstand, maar neem toch aan, dat je voor het ringen een vergunning nodig hebt. Is hier toch ook zo?