Hoofdmenu

Zinloos topic

Gestart door Gert Veurink, juli 20, 2008, 15:51:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Wat vinden jullie nou de mooiste leukste soort? Waarvan wordt je het meest enthousiast?

Bij mij staan de rombouten erg hoog. Ik vind vooral de beekrombout errug stoer, verder word ik altijd blij van bandheidelibellen en vind ik de winterjuffers heel speciaal...

Nu jullie!

groet!
Gert Veurink



Jan Zwaaneveld

Vorig jaar zag ik mijn eerste Zuidelijke keizerlibel en toen ging ik dus totaal en volkomen uit mijn dak (vraag maar aan mijn vrouw). Van wat ik tot nu toe heb gezien is dat dus mijn favoriete soort.

Verder wordt ik altijd erg enthousiast van Bos- en Weidebeekjuffers, omdat ik die kleur groen zo fantastisch mooi vind.

Ik heb ook een zwak voor de Vuurlibel en de Bruine korenbout.

Tenslotte zijn er nog veel te veel soorten die ik nog nooit heb gezien. Nr. 1 op de verlanglijst staat toch wel de Gewone bronlibel en op nr. 2 de Bandheidelibel.  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Marc Bulte

#2
Brachythemis leucosticta vond ik enorm gaaf! Vooral de mannetjes die zo om je heen blijven vliegen zoals Dolf ook al schreef in een ander topic. Verder Zadellibel, eens ging er een vliegen vangen die rond mijn hoofd vlogen, prachtige ervaring en soort! In Nederland vind ik beekrombout ook een van de tofste soorten.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Anne Hueber †

Voor mij is het ook de combinatie. Dat ik in gebiedjes mag komen, waar je verder niemand ziet, de mooiste plasjes hebt en dan zomaar middenin de prachtige wereld van de libellen staat. Elke libel/juffer heeft weer z'n eigen specifieke gedrag/biotoop, of dat je naar een uitsluipende libel staat te kijken. Dat is allemaal zo fascinerend, dat ik daar soms stil van word.
De Gaffelwaterjuffer, daarvan vind ik het vrouwtje errug indrukwekkend, van de Speerwaterjuffer zijn de kleuren zo apart, de Beekjuffers hebben ook zulke mooie kleuren en een heel apart gedrag. Een paar weken geleden zag ik bij mij in de buurt voor het eerst een man Gevlekte glanslibel, dat is wel een heel erg nieuwsgierig beestje, dat komt jouw richting op en blijft maar over je hoofd heen en weer vliegen, zoiets had ik nog nooit gezien.
Maar in principe word ik van elke libel/juffer enthousiast.  

Weia

Ik vind ze allemaal zooooo mooi! Ik word extra enthousiast van een nieuw plekje winterjuffers, dit jaar al twee ontdekt, of een keizerlibel zien gaan slapen, of een streepje op een poot dat me niet eerder was opgevallen, enzovoort enzovoort. En waar ik trouwens ook enthousiast van wordt is als iemand de libellen ontdekt en verslaafd raakt!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Windekind

Ik vind de Calopteryx-soorten en misschien onverwacht, Lestes sponsa het mooist.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

JohanvantBosch

Ik ben fan van Vroege glazenmaker, Bruine winterjuffer en rombouten in het algemeen.

Tinok

#7
Ben pas dit jaar wat meer naar libellen gaan kijken dus ken er nog niet zoveel.
Maar wat ik errug leuk vind is als je door een graspad loopt of langs een vijver en dat er dan zo'n wolk aan lantaarntjes of andere juffers opstijgen.
En vorige week heb ik voor het eerst een houtpanserjuffer gezien. Wat zijn die super mooi met de bronsgroenige.
Volgende week gaan we kamperen bij de Wieden en ik zag al op wrn.nl dat er hele leuke soorten gezien worden. Heb helaas nog geen goede gids maar zoals ze bij de ivn zeggen, je hoeft de naam niet te weten om het beestje mooi te vinden ;)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

#9
Tja, als ik even langer doordenk heb ik bij zo wat elke soort wel een reden om 'm tot favoriet te bombarderen. Toch een poging:
Ik ben een groot liefhebber van stromend water en alles wat erbij hoort dus staan Bronlibel (zó groot & zó stiekem), Beekrombout (geruisloos & prachtig), Bosbeekjuffer (zó blauw & sierlijk) hoog genoteerd. Maar eigenlijk vind ik die pantsertjes ook wel wat hebben (lekker puzzelen & vooral die Zwervende heeft zulke mooie ogen..) en natuurlijk de glanslibellen (omdat ze nóóit 's gaan zitten & hun ogen soms haast licht lijken te geven) en de korenbouten (dat oranje van de Bruine & het blauw van de Platbuik & het-kan-het-nog-rooier? van de Vuurlibel) en de juffers (zo'n zeegroen Speertje....) en de glazenmakers (lekker groot & schitterend) en niet te vergeten de Zwervende (rood-met-blauw, dat verzin je niet), Band- (opvallend maar je bent 'm zó kwijt..) en uiteraard Kempense (keigaaf...) heidelibel en.... zie je wel: 't lukt gewoon niet! Wàt 'n ròtvraag..... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohnvR

Mooie herinneringen komen bovendrijven van Geelvlekheidelibel, Vroege glazenmaker, Bruine winterjuffer (12 maanden plezier), Kanaaljuffer, Glassnijder, Bruine, Blauwe, Venglazenmaker, mijn eerste Viervlek (zo, die is mooi), Bandheidelibel (eind voor omgereden, ze moeten hier toch ergens zitten, jaaaa, mooi!!), Weide- en Bosbeekjuffer, Koraaljuffer, Tang-, Tengere en Zwervende pantserjuffer, Zwarte en Zwervende heidelibel, Zuidelijke oeverlibel, Vuurjuffer, Tengere grasjuffer (kon ik hier in de duinen niet vinden al zitten ze er wel, moest ik helemaal voor naar Limburg) etc., etc. De teller is tot nog toe op 46 soorten blijven steken. Nog maar enkele duizenden soorten te gaan. Ik zou wel blij zijn als ik eens een keer een rombout tegenkom.

Goyatlah

Denk dat dat toch de Plasrombout wordt. Vorig jaar zag ik in Appelbergen tussen ca 100 piepjonge Oevers 1 raar beest. Had niet gelijk in de gaten wat er mis mee was, maar begon steeds meer het gevoel te krijgen dat ik iets bijzonders te pakken had. En toen ik het beest tot op zo'n meter kon benaderen was het wel duidelijk.
Heb dat jaar nog een aantal zoektochten er naar gedaan, maar veel meer dan een paar "wellichts" kwam ik niet. Toch was dat niet voor niets, want op de plek waar ik het meeste van verwachtte vond ik er dit jaar minimaal 40, zowel heel jonge beesten als een copula: nieuwe voortplantingsplek in het noorden (de 2e en de grootste).

Een goede 2 zal de Noordse Glazenmaker zijn, en voor nr 3 zou 1 van de volgende soorten zich kunnen kandideren: Zwervende Pantser, Bandheide, Kanaal, of Gronings/Drentse Bruine Winter.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

Zelfs het lantaarntje is een prachtig mooi beest.
Ik kies ook voor de hele NL lijst!
Theo

Maar eigenlijk voor Zwervende Heidelibel!

Gert Veurink

Toch erg leuk om te lezen dit! Een echte topfavoriet is er niet en eigenlijk zijn ze misschien allemaal wel even mooi. Maar enorm enthousiasmerend om al jullie lovende beschrijvingen te lezen, de liefde voor de diergroep druipt er vanaf... Vanaf morgen wordt t weer mooi weer, weer naar buiten mooie beesten zoeken!
groet!
Gert Veurink



Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Bertusvr

Het mooiste vind ik altijd die "big smile" op die rondkijkende koppies van de libellen. Daar wordt ik blij van.
Bij de libellen vind ik de vroege glazenmaker het mooist. Bij de juffers neig ik toch naar de bruine winterjuffer. Op de een of andere manier trekken die bruintinten mij. Goede 2e plaats bij de libellen is zwervende heidelibel. Rood mannetje met blauw in zijn oog, fantastisch. Of toch mannetje vuurlibel.

Ted van der Knaap

...de Weidebeekjuffer (man) kwam ik verleden jaar tegen langs 't riviertje de Berkel tussen Almen en Lochem (Gld)...

Verwonderde me om z'n kleur, prachtig blauw...  (voor anderen uit het oosten en zuiden misschien doodnormaal maar hier in het westen niet aanwezig)

..en ik word enthousiast van 'm want eind augustus ga ik weer 12 dagen die kant op, heerlijk struinen in de Achterhoek, (voor mij) nieuwe soorten ontdekken!!..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Platbuik

Algemeen heb ik meer met echte libellen dan met juffers. Da's toch meer iets voor meisjes, vind ik.
De meeste soorten bekijk ik ondertussen alleen nog maar. Maar als er een mooie, verse Bruine korenbout is dan moet ik een foto maken.
Zelfde met Vroege glazenmaker, rombouten, kempense hl, beek- en zuidelijke oeverlibel.
Verder help ik mijn liefie met haar juffers: tengere grasjes, winterjuffers, maantjes en speertjes zie ik graag.
Fijne bezigheid, maar de winters duren wel erg lang..... :(  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

#18
CiteerAlgemeen heb ik meer met echte libellen dan met juffers. Da's toch meer iets voor meisjes, vind ik.(...)
Verder help ik mijn liefie met haar juffers: tengere grasjes, winterjuffers, maantjes en speertjes zie ik graag.
Fijne bezigheid, maar de winters duren wel erg lang..... :(
:D

Ben zelf ook meer van de echte libellen, alhoewel ik vooral speertjes, beekjuffers en winterjuffers wel heel erg mooi vind. Beekjuffers zijn wel op het randje van too much. Om die reden vind ik weidebeek nog iets mooier dan bosbeek (toe even, dit is wel Nederland hoor, uitslover... ;) )

De winterjuffers en vogels en het sorteren van foto's helpen mij de winter door...
groet!
Gert Veurink



Weia

Voor de winter moet je een huidjesverzameling aanleggen...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

cekay

sinds vorig jaar helemaal daas van de libellen
groot of klein prachtig, juffertjes langs de waterkant dansen, libellen die langs scheren,
ik heb nog lang alles gezien en zie hier namen langs komen van beestjes die ik waarschijnlijk nooit zal zien , maar mijn favoriet is toch wel de noordse witsnuit
schitterend, donker en dan die koplampen.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Ericetorum

Ik merk dat ik een echte fan van libellen en juffers begin te worden. Tot voor enkele maanden zag ik geen verschillen tussen de diverse soorten. Intussen weet ik wel beter en merk dat het niet gemakkelijk is de soorten uit elkaar te houden, al gaat het wel steeds beter (met dank aan het forum).

Mijn favorieten zijn de witsnuiten en heidelibellen maar wordt helemaal blij als ik met de macrolens dicht op een libel kan komen. Wat een prachtige dieren zijn het dan!
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

Rinie van Reenen

#22
CiteerEn waar ik trouwens ook enthousiast van wordt is als iemand de libellen ontdekt en verslaafd raakt!
Dat gebeurt regelmatig!

Morgen ga ik met een 'vogelclub' (vriendengroep die ik probeer enthousiast te maken voor vogels) voor het eerst libellen kijken. Benieuwd of ik ze ook enthousiast kan maken voor libellen!
Groet, Rinie van Reenen

Ericetorum

Ik ken denk ik nog zo'n "nieuw-verslaafde".
Begin er steeds meer plezier in te krijgen  :D  
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers

www.flickr.com/photos/60727740@N03/

vuurvlinder

#24
Persoonlijk vind ik de Vroege glazenmaker ook een mooie soort. Kreeg 2 weken geleden nog een mailtje van iemand die zich verbaasde dat deze soort in "mijn" gebied voorkwam. 2 jaar geleden zag ik er 1. Vorig jaar waren het er een stuk of 6 en dit jaar meer dan 15. Kon er zelfs 1 op de foto zetten in mijn eigen tuin!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

RubenWinter

Bij mij (in Zwolle-Zuid) was er dit jaar eentje in onze ton (soort kweekvijver voor libelllen) een vroege glazenmaker (aeshna isoceles) uitgeslopen! Bij ons is de vroege glazenmaker nu algemeen!  
Groeten,

Ruben Winter

Johannes Ruben

CiteerIk vind ze allemaal zooooo mooi! Ik word extra enthousiast van een nieuw plekje winterjuffers, dit jaar al twee ontdekt, of een keizerlibel zien gaan slapen, of een streepje op een poot dat me niet eerder was opgevallen, enzovoort enzovoort. En waar ik trouwens ook enthousiast van wordt is als iemand de libellen ontdekt en verslaafd raakt!
Ha die Weia, óók ik ben hard op weg om verliefd/gefascineerd te geraken door de Libellen... :wub:
Salut,

Johannes Ruben

Alles wat groeit en bloeit is wat mij boeit.

JohanvantBosch

#28
CiteerIk ken denk ik nog zo'n "nieuw-verslaafde".
Begin er steeds meer plezier in te krijgen  :D
CiteerHa die Weia, óók ik ben hard op weg om verliefd/gefascineerd te geraken door de Libellen... 

Goed! Zo mag ik het horen!  :grin:

Jeroen Nagtegaal

Kanaaljuffer, Ik vind het een geweldige soort, vrij goed te herkennen van grote afstand met enige ervaring. en een mooie Blauwkleur. Verder kom je hem op bijna alle visvijvers en recreatieplassen wel tegen. Weliswaar in lage aantallen. Iets wat ik eigenlijk mis in de veldgids!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com