Hoofdmenu

boomkruiper.

Gestart door Henk1949, juli 14, 2008, 22:10:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk1949

Hallo allemaal,

Ik ben met het tellen van vogels in Tilburg, project MUS, een Boomkruiper tegen gekomen die onder een kantpan op een kopse gevel een nest met jongen had.

Kan het zijn dat dit een kortsnavelboomkruiper is, of toch de gewone Boomkruiper.
Ik twijfel door de tekening van de vleugels. Zover te zien niet gelijkmatig getrapt en de vuilwitte zoom, bij de gewone wit, aan de toppen. Wat volgens mijn boek het verschil is. De lengte van de achterteen kan ik niet beoordelen omdat ik geen vergelijking materiaal heb. Excuses voor de mindere foto's.

Henk1949

Foto 2


frankneijts

De tekening van de toppen is niet het enige verschil Henk. Determinatie van Kortsnavels dient een optelsom te zijn van een aantal kenmerken en niet slechts 1, dat even voorop gesteld.
Misschien de kleur van de vlekjes op de handpentoppen niet helemaal correct voor Boomkruiper maar de vorm ervan wèl (meer hoekige vlekjes dan Nike-logo vormige zomen bij Kortsnavel/Taiga) en dat telt veel zwaarder. Immers is het verenkleed zo ver in het broedseizoen aardig gesleten en dus zijn de kleuren minder betrouwbaar (en dat is sowieso op foto's). Het trapje is slecht te beoordelen maar wat ik ervan zie op foto 3 bijv. past beter op Boomkruiper dan op Kortsnavel. O.a. hebben de treedjes erg spitse uiteinden: bij Kortsnavel/Taiga zijn ze vrijwel altijd recht afgesneden, althans de meeste.
De achternagel is te vergelijken met de lengte van de teen zelf en lijkt niet langer dan deze, ook een sterk punt voor Boomkruiper.
Al met al lijkt me dit duidelijk een gewone Boomkruiper, nog afgezien van het feit dat althans in NL Kortsnavel niet onder pannen broeden (en sowieso in Brabant extreem zeldzaam zijn: slechts 1 officiëel geval) en Boomkruipers wel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henk1949

Frank en Justin bedankt voor jullie reacties. Ik noteer hem als Boomkruiper Certhia brachydactyla.

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden.
Na het lezen van het verhaal achter de link van Justin heb ik bewondering voor mensen die dit allemaal paraat hebben en dan nog niet zeker kunnen zijn of ze een Taiga of Kortsnavel Boomkruiper tegenkomen in het veld.

DanielS

Ik verbaas me er juist over dat ze er wel uitkomen.. want ik heb dat topic wel 30 keer doorgelezen, maar ik zie de verschillen nog steeds niet duidelijk!

Daniel
Daniel