Hoofdmenu

Oranje snavel merels

Gestart door jasper, november 24, 2004, 16:10:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

jasper

Vandaag zag ik in onze tuin drie mannetjes merels, de ene had een geheel gele snavel, de twee andere een geheel ornaje snavel.
Naar mijn mening dacht ik dat die mannetjes vogels alleen een Gele snavel hadden, ga ik in bepaalde boeken kijken zie ik een ondersoort azorensis mannetje met geheel oranje snavel (Boek Tirion, gids Europese vogels, ISBN 9052100764)
Is er bij ons spraken van die ondersoort, of komen er vaker merels voor met geheel oranje snavels?

Alvast bedankt, Jasper

Rick van der Weijde

Zonder enige literatuur erop nageslagen te hebben, durf ik bijna met zekerheid zeggen dat de azorensis niet in Nederland voorkomt. Eilandondersoorten als deze worden volgens mijn slechts bij zeer hoge uitzondering (lees nooit?)buiten 'hun' eilandengroep of eiland gezien worden.
Ik denk echter wel dat er een kleine variatie binnen onze eigen Merels voorkomt, al zou ik niet weten of dit de twee uiterste bevat die jij beschrijft, namelijk geel - oranje.

Maar zoals gezegd, momenteel even buiten bereik van literatuur, dus hang me er niet aan op... <_<  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Jonge merels hebben een gelere snavel dan volwassennen.
Ik denk dus dat ze nog niet helemaal "af" zijn.
En inderdaad zijn eiland(onder)soorten zeer zeldzaam.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

steenl

Hallo Thijs en Jasper,

Jonge merels hebben juist zwarte snavels. Wat Thijs waarschijnlijk bedoelt, is dat jonge merels vaak gele mondhoeken hebben. Bij het openen van de snavel zie je bij jonge merels ook vaak veel geel. Dit is aan de binnenzijde van de snavel. De snavel op zich is gewoon zwart.
Voor een mooi voorbeeld van de snavel van een juveniele merel zie:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=7187

Verder ondersoort Azorensis komt alleen voor op de Azoren. Is hier ook standvogel.
Bij onze merel is natuurlijk wel enige variatie in de snavel mogelijk.
Jasper kan het te maken hebben met lichtinval? Een oranje snavel in het zonlicht lijkt nu éénmaal geler dan eentje in de schaduw.

Groet,
L,

jasper

Ik denk idd dat die azorensis niet hier voor kan komen.
Maar het was helaas niet de lichtinval die het kleurverschil gaf, er stond geen zon op!


harderbroek

CiteerWat Thijs waarschijnlijk bedoelt, is dat jonge merels vaak gele mondhoeken hebben. Bij het openen van de snavel zie je bij jonge merels ook vaak veel geel.
En niet alleen bij merels maar bij bijna alle jonge vogels

Erg functioneel om met een "grote" fel gekleurde bek open te staan zodat de ouder het vreten goed kan aangeven. Dat wordt dan ook omschreven als de functie van de gele mondhoeken bij jonge vogels

poldergroet
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Thijs Fijen

mischien dat het 1e winter mannetjes zijn. ik vroeg het me laatst ook af. degene met de oranje snavel jaagt de gene met gele snavel ook steeds weg dus die zal wel ouder zijn.
Thijs Fijen

thijs

CiteerHallo Thijs en Jasper,

Jonge merels hebben juist zwarte snavels. Wat Thijs waarschijnlijk bedoelt, is dat jonge merels vaak gele mondhoeken hebben.
Ja klopt, maar weet je hoe het dan zit met een helemaal gele snavel.
Is het niet zo dat het geel van de mondhoeken zich langzaam verspreidt en dat de snavel daardoor geel wordt :unsure:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

harderbroek

CiteerJa klopt, maar weet je hoe het dan zit met een helemaal gele snavel. Is het niet zo dat het geel van de mondhoeken zich langzaam verspreidt en dat de snavel daardoor geel wordt
Beste Thijs,

Nee zo zit het niet. De mondhoeken die geel zijn hebben alleen als functie dat een ouder de bek beter "ziet" om daar het voer in te proppen.
Kijk maar eens in een nest van jonge vogels maakt niet uit welke. Zo gauw er beweging op het nest is of in de buurt dan staan de bekken wijd open en zijn de gele mondhoeken duidelijk zichtbaar.
Sommige jonge vogels hebben behalve de mondhoeken ook nog een fel gekleurde keel. Ook dit heeft dezelfde functie. Het geel van de snavel van de gele man is dus een kleur die opkomt als de vogel ad. wordt en heeft niet zozeer met de kleur van de mondhoeken te maken.

poldegroet
Rob van Swieten
Zeewolde
Flevoland


Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

Okee bedankt, nu kan ik ook weer rustig slapen -_-

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

harderbroek

CiteerOkee bedankt, nu kan ik ook weer rustig slapen -_-

Thijs

Hoi Thijs,

Voor jouw speciaal wat foto,s even gezet op

http://members.chello.nl/r.swieten2/Index.htm

Hier zie je enkele jonge vogels met gele mondhoeken.

De namen staan er niet bij maar leuk om te raden.
Als je ze niet weet geen probleem, kan niet alles weten

De foto,s zijn door mij zelf gemaakt in Zuidelijk Flevoland

De laatste heeft wel erg grote mondhoeken maar die had dan ook een vogel ziekte
genaamd t'geel

Kan het je allamaal uitlegeen als je wilt
foto 1?  foto2? foto3? foto4?

Ook voor de andere natuurlijk

groet
Robbie
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

Citeer
Het geel van de snavel van de gele man is dus een kleur die opkomt als de vogel ad. wordt
Slaat nergens op die zin.
Ik bedoelde dus het geel van de snavel bij een ad. merel man.

Dat heb je ervan als je en het huis schildert en berichten op de computer leest/schrijft.

groet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

Foto drie is duidelijk, foto een lijken klauwieren, met dat zwarte masker, maar toch ook weer niet :wacko:  (maar ze volgens mij zijn het toch weer wèl klauwieren :P )
Vier kijkt niet zo schattig, maar lijkt me iets van een buizerd ofzo.
Is twee is van een eend :unsure:
Nou ga je gang...

Thijs

(succes met schilderen)
Thijs Udo
VWG Alkmaar

harderbroek

CiteerNou ga je gang...

Thijs

(succes met schilderen)
Wacht nog even op andere liefhebbers Thijs.

Het schilderen is goed gekomen.
groet
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

hiskodevries

1 gr klauw
2 sperwer
3 koolmees
4.dood vogeltje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

harderbroek

Citeer1 gr klauw
2 sperwer
3 koolmees
4.dood vogeltje
Nou Vooruit

1. Grauwe Klauwier ( Zuidelijk Flevoland, 2002/ 26-55)
Mijn eerste succesvolle nestvondts in dat gebied.

2. Buizerd. ( Horsterwold, 2003 26-45) 3-5 dagen oud
In populier op 17 m hoogte. Jongen helaas niet overleefd (dood gevonden tussen dag 18-20) Onder de dode jongen een Egel die als prooi is meegenomen door Ad.

3. Koolmees ( Horsterwold, Zuidelijk Flevoland 2e broedsel)

4. Havik jong. ( 2003 broedsel van 2vr. 1m, allen dood Hulkesteinsebos Zuid. Flevoland)
Doodsoorzaak de ziekte t'geel. Deze ziekte komt vooral bij duiven voor. Er onstaat in de keel een geelachtige spons die zich uitrekty tot aan de oogkassen. De vogel overlijd uiteindlijk. Ook bij Buizerd kan dit voor komen.
Ondanks dat de roofvogels er meestal tegen bestand zijn komt het een enkel keer voor.
Het volw. vrouwtje is bij dit nest vrij agressief. Tijdens het klimmen naar het nest in 2004 meerdere malen aangevallen wat me een flinke kras op mijn kop opleverde.

maar waar het om ging bij alle jongen dus redelijk de gele mondhoeken te zien
(de laatste wat erg veel)

poldergroet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

> Doodsoorzaak de ziekte t'geel

Sorry Hisko vergeet ik nog te vermelden dat het ook wel de papagaaien ziekte wordt genoemd. Als je de foto bekijkt niet verwonderlijk!

Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Net een merel met een 3/4 rode snavel, dan via oranje overlopend in een gele punt.
Oogring ook opvallend rood
Wie o wie? :huh:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#19
Vandaag ook weer vier vogels, twee met een hele oranje snavel, en twee die licht geel tot fel geel waren, heb op de oogringen niet gelet.

harderbroek

Worden van de zomer weer prachtige geel!

Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jasper

Ook vogels met gehele oranje snavels?

harderbroek

CiteerOok vogels met gehele oranje snavels?
Ook die jaspers.

Natuurlijk eens een enkeling niet.

Let maar eens op je waarnemingen van merels mannen in het najaar/winter en zomer.

groet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

jasper

okay, daar zal ik op letten dan  :duim: