Hoofdmenu

standje meikever

Gestart door huysse, mei 15, 2006, 11:30:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Zou dit de normale positie zijn voor meikevers of is hij achterover gevallen?
Achterste beduidend kleiner dan de voorste.
Helaas zijn ze na de foto opgegeten door de katten.
What a way to go!

huysse

nog een

huysse

en nr.3

Stippen

In ieder geval voor cantharis een heel gewone manier. Of meikevers dat vaker doen, dat weet ik niet.
XXX foto
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse

De vraag blijft of ze het "bewust" zo doen of dat ze van het vrouwtje afvallen???
Vrouwtje met volle kracht vooruit, hij zit even niet op te letten, en hup, daar gaat-ie!

Groet,
Marijke

han.endt

Ik zie dat deze ingevoerd zijn als Meikever, Melolontha melolontha. Ik zet daar een vraagteken bij vanwege het bruine halsschild. Het is jammer dat het pygidium (het puntje aan het achterlijf) niet zichtbaar is.

huysse

Wat denk je dat het dan zijn Han?

Groet,
Marijke

han.endt

#7
Bosmeikevers?

huysse

Nog nooit van gehoord! Er zitten hier elk jaar "meikevers" en ik ga er altijd van uit dat het gewone zijn.
Ik zal zien dat ik er nog een paar te pakken krijg!
En wat moet ik dan zien aan het pygidium??

Marijke

han.endt

Bij de Bosmeikever, Melolontha hippocastani is het pygidium naar het uiteinde een beetje verdikt en bij de Meikever Melolontha melolontha gelijkmatiger, iets smaller wordend.

Northwinds

CiteerBij de Bosmeikever, Melolontha hippocastani is het pygidium naar het uiteinde een beetje verdikt en bij de Meikever Melolontha melolontha gelijkmatiger, iets smaller wordend.
Hoe is de verhouding qua zeldzaamheid?
Maw, hoe groot is de kans dat als je een meikever ziet dat het de gewone is tov van de bosmeikever?

Peter

huysse

Net weer meikevers bekeken buiten maar ze hadden allemaal tot nu toe zwarte halsschilden.
Wel opeens ook totaal iets anders: een neushoornkever!
Kwam kennelijk ook op het buitenlicht af en belandde op de grond.
Prachtig donkerrode glans, fors groter dan een meikever en een echte neushoorn!
Foto is niks geworden, ik had hem in een doorzichtig plastic bekertje en loslaten binnen wilde ik niet!

Groet,
Marijke

han.endt

#12
CiteerWel opeens ook totaal iets anders: een neushoornkever!
Schitterend! Ik heb hem wel eens op de vlinderlamp gehad. Altijd een belevenis. Invoeren!

huysse

Han, als je dat verhaal van die bosmeikevers niet had verteld dan had ik hem niet gevonden!
Bedankt :D

Marijke

beetlestitch

de kleur van het halschild is geen vershil tussen de bijde meikevers daar deze kleur bij bijde soorten voorkomt. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

het standje is normaal bij meikevers in verband met de vorm van het pygidium groeten toon.
Toon Keukelaar

marijkehuysse

Het verlossende woord na 2 jaar  :D

Bedankt Toon!

Marijke