kruising brandgans x Indische gans?

Gestart door paulhoekstra, november 23, 2004, 22:05:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Gisteren (maandag 22 nov) zat ik vanuit mijn slaapkamer naar een grote groep ganzen kijken. Er zaten toen 2 rare ganzen tussen een groepje Indische Ganzen. Ik dacht eerst aan 2 donkere fase Sneeuwganzen, alleen een aantal kenmerken kloppen niet. Ikheb een foto gemaakt met de digitale camera van mijn ouders, alleen die paste niet goed op de telescoop. Dit is de minst mislukte foto:

Nog een paar kenmerken die niet goed op de foto te zien zijn:
De gans had een kleine grijs-roze snavel. Geel-oranje poten (dezelfde kleur als de Indische ganzen) Er zaten verder veel zwarte spikkels op de kop en hals. Voornamelijk in de nek en bijna een zwarte streep vormend als bij de Indische gans. Verder zat er ook nog een soort van zwart driehoekje op de achterkruin (ook net als bij de Indische Gans) De vleugels waren grijs met een zwarte achterrand. Ik dacht aan een kruising tussen de Indische gans en een Brandgans. Er liep namelijk ook 1 Brandgans iets verderop tussen de Indische Ganzen. En verder dacht ik aan de Brandgans, omdat de 2 ganzen een donkere borst hadden en ongeveer dezelfde vorm kleine snavel.
Heeft er iemand een ander idee over de ganzen of een bevestiging?

m.v.g.
Paul Hoekstra

p.s. Het was een leuke groep vogels met 2 Toendrarietganzen, 2 Kleine Zwanen, 3 Knobbelzwanen, 1 Brandgans, 97 Indische Ganzen, 3 tamme ganzen en 350 Grauwe + Kolganzen. De Kleine Zwanen waren overigens een nieuwe slaapkamersoort :P  
groeten,
Paul

jennifer88

ik heb geen flauw idee echt niet, maar wel leuk dat je dat zo vanuit je slaapkamer kan zien, ik kijk tegen een hijskraan op. haha <_<  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

BAVB

Hoi,
Als ik moest zeggen wat het is zou ik voor donkere fase sneeuwgans kiezen. De vogel op de foto heeft volgens mij een te donkere buik voor brand/indische gans en is verder precies een sneeuwgans.
groeten Bart

-Arthy-

Kruising brand X indische mijns inzien

Je ziet de duidelijke zwarte borst van een brandgans, het wit van de indische etc etc
Rick Gevers

BAVB

#4
Maar waar komt dat roze in de snavel dan vandaan. En die donkere buik. Donkere fase sneeuwgans heeft toch ook donker bij de borst/hals. Kan het niet een kruising tussen een brandgans en sneeuw- of Ross'gans zijn. De kop is inderdaad eerder brand- dan sneeuwgans wat vorm betreft.
groeten Bart

Jan Harteman

#5
Aparte verschijning zeg!
Hopelijk kun je binnenkort nog wat plaatjes schieten...

Donkere borst = Brandgans/ Canadesegans achtig
Gele poten = Streepkopgans achtig
Roze snavel = Sneeuwgans/Grauwe gans/Boerengans achtig

Zou het niet een kruising tussen een kruising en een bestaande soort kunnen zijn? De meest logische verklaring zou dan zijn dat er een kruising tussen Streepkop- en Grauwe al voorkwam, en omdat deze beide ganzen uit het geslacht Anser komen zou de kruising vruchtbaar kunnen zijn, en dus nakomelingen kunnen geven met een Brandgans.

Het is een vreemd idee, maar wellicht een juiste suggestie?

Trouwens wat de snavelkleur betreft, zou het ook niet zo kunnen zijn dat wanneer een Brandgans (zwarte snavel) met Streepkopgans (gele snavel) kruist, er een verdunningsfactor van de zwarte snavelkleur ontstaat? En dat deze dan grijs-oranje is?
Dan zou Brand x Streepkop een goede optie zijn.

En een kruising tussen Boerengans x Brandgans zou me ook niets verbazen.

BAVB

Zou allemaal goed kunnen. Ik heb weinig ervaring met kruisingen maar het is wel leuk om dat een beetje uit te zoeken. Het blijven denk ik vaak suggesties. Maar dit geval is inderdaad apart. Toch zie ik er wel iets sneeuwgans achtigs in. Maar het hoeft natuurlijk niet.
Gr Bart

Thijs Fijen

de snavel heeft wel iets ross' gans achtig op die foto. Voor de rest zou ik ook zeggen brand x indische gans.

Groetjes Thijs
Thijs Fijen

BAVB

Oke,
Dan houden we het daarop.
Gr Bart

carel

CiteerDit is de minst mislukte foto

Uit de reacties is op te maken dat een foto voor deze doeleinde nog niet zo vlug mislukt is.
Er kan bijna altijd wel wat informatie uit gehaald worden zonder een foto is het altijd een stuk moeilijker het juist te omschrijven.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

paulhoekstra

Citeer
CiteerDit is de minst mislukte foto

Uit de reacties is op te maken dat een foto voor deze doeleinde nog niet zo vlug mislukt is.
Er kan bijna altijd wel wat informatie uit gehaald worden zonder een foto is het altijd een stuk moeilijker het juist te omschrijven.
Dat is ook de reden waarvoor ik foto's maak, voor determinatie. Misschien dat ik wel scherpere foto's krijg als ik de camera van het automatisch scherpstellen afzet en als ik wat minder beweeg met de camera voor de telescoop.

Verder de groep Indische Ganzen zit de laatste weken een kilometer verder naar het westen bij de rivier. Die 2 afwijkende ganzen niet meer gezien, maar ook niet heel goed naar gezocht.

Het duidelijkste kenmerk waarom de ganzen niet donkere-fase sneeuw/ross' Ganzen waren is door de zwarte spikkels op de achterkant van de kop (op de foto moeilijk te zien op de rechtergans)

groet,
Paul

p.s. gister (1 Januari) 1 man Pijlstaart vanuit mijn slaapkamerraam.
groeten,
Paul

Thijs Fijen

Nieuwe slaapkamersoort??  :P

Daarom dacht ik dus ook dat het geen sneeuwgans zou zijn, of een hybride van een sneeuwgans

Thijs
Thijs Fijen

-Arthy-

ik heb nog een aantal plaatjes van soort gelijke kruisingen,
Brandgans x Indische gans?
Rick Gevers

-Arthy-

Rick Gevers

-Arthy-

Rick Gevers

-Arthy-

Rick Gevers

Jan Harteman

Heel duidelijk te zien nu; Brandgans x Indische Streepkopgans.

-Arthy-

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder denk aan
Keizergans x Brandgans.

Keizergans heeft toch wit aan de achter kant van de nek. Dat heeft die vogel op de foto ook namelijk.
Op een aantal foto's hierboven is tezien een kruising met zwart achter op de hals/kop ik denk dat dat juist die Indische ganzen zijn.
Rick Gevers

Thijs Fijen

Vooral de derde foto. Die andere 3 iets minder duidelijk. Zou zelf eerder aan Brandgans X Tamme of Sneeuwgans denken bij die 3.

Thijs
Thijs Fijen

Jan Harteman

CiteerNou, ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder denk aan
Keizergans x Brandgans.

Dit is een bewezen Grauwe gans X Keizergans


Dit is een bewezen Keizergans X Brandgans

Als we dan deze foto's vergelijken met de foto's die door Arthy zijn gemaakt, dan vind ik de eerste er het meest op lijken.
Ik heb de foto's even op dit forum gegooid:
http://forum.harteman.nl/viewtopic.php?p=140
(Arthy, als je dit liever niet hebt, dan verwijder ik ze weer hoor!)

-Arthy-

No problemo voor mij, maar ik heb de foto's niet gemaakt  :rolleyes:

Ik zal je even geven wat ik denk dat de kruisingen zijn van die 4 foto's:

Eerste durf ik niet met zekerheid te zeggen
2e is keizergans x Brandgans
3e & 4e denk ik Indische gans x Brandgans


Maar als je bij die 3e en 4e foto kijkt:
De gans op die 3e foto lijkt meer het lichaam van een indische gans te hebben. De snavelvorm enz.
De 4e heeft meer het lichaam van een brandgans.
Zo lijkt het iig, bij de 3e foto is natuurlijk geen vergelijking mogelijk.
Misschien heeft dat iets te maken met van welke soort het mannetje/vrouwtje is
Rick Gevers