Hoofdmenu

Glanslibellen

Gestart door Rob, juli 16, 2008, 22:19:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

#30
Citeer
Citeer
CiteerFrank, zou mijn foto nog een soort opleveren als je een dergelijke analyse ook op mijn foto toepast? (Blijf toch een beetje hopen... tegen beter weten in, maar goed.)
Rob, ik heb jouw fotootje eens in een kader gezet met een zekere Gevlekte (van mezelf, zie boven) en een Metaalglans (even gejat uit de database..). Hier en daar wat opgelicht en flink verscherpt, vooral om het silhouet zo duidelijk mogelijk te krijgen. Helaas is jouw foto blijvend te onscherp om 100% zeker te zijn maar het silhouet met zwaartepunt vrij achteraan en iets 'afhangend' achterlijf, doet me eerder denken aan Gevlekte dan aan Metaalglans waarbij het zwaartepunt meer in het midden van het achterlijf ligt en (daardoor?) niet zo'n afhangend achterlijf heeft. Zelfs meen ik iets van gele vlekjes te zien (?). Maarrr... garantie tot de voordeur! Enfin, oordeel zelf.
hmmm... misschien heb je gelijk, maar ik denk dat je daarvoor een andere foto van Metaalglans nodig hebt. Bij de foto van metallica kijk je meer van boven op de libel en bij de andere twee echt van de zijkant. Volgens mij is het daardoor lastig zo'n vergelijking te maken in 'zwaarte punt'.
Had er daarstraks al naar gekeken, maar had toen verder geen tijd meer. Volgens mij hangt het achterlijf bij alle glanslibellen ietsje naar beneden. Hier dan nog een foto van een Metaal met een gekromd achterlijf en een Gevlekte met een tamelijk recht achterlijf.

Gert Veurink

#31
Even een andere foto uit de database (van Hans Kleine koerkamp) overheen geplakt... Overigens ook niet pal van opzij, maar wel meer dan de vorige

Mijn idee is dat jullie allebei gelijk hebben. Bij meer opzij genomen is het verschil qua zwaartepunt wel echt minder pregnant, maar toch nog wel steeds aanwezig zou ik zeggen... maar wel te moeilijk om daar conclusies mbt determinatie van de libel van Rob uit te trekken.
Niettemin denk ik dat het een hulpmiddel bij determinatie zou kunnen zijn

groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Krijg de 2de foto niet in hetzelfde bericht, dus dan komt ie nu. Overigens beide foto's even uit het bestand geleend.

frankneijts

#33
Dank Anne, Johan en Gert dat jullie m'n iets te snelle conclusie m.b.t. de bouw en houding van het achterlijf zo fraai illustreren. Heb notabene zelf hier al 's aangetoond dat de beoordeling van de verdikking van Metaalglans afhangt van de hoek waaronder je er naar kijkt..........
Denk inderdaad dat je om goed te vergelijken dat alleen kan doen als de kijkhoek exact gelijk is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citeer
Denk inderdaad dat je om goed te vergelijken dat alleen kan doen als de kijkhoek exact gelijk is.
Dat denk ik ook, maar blijf je punt wel een interessante vinden. Ik geloof wel dat het nu iets gerelativeerd is, maar niet weg. Blijft interessant om naar te kijken en ik heb toch het gevoel dat er een verschil is... komen we vast nog op terug
groet!
Gert Veurink