Hoofdmenu

Glanslibellen

Gestart door Rob, juli 16, 2008, 22:19:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob

Wellicht een wat overbodig topic, maar ik heb een vraag over de determinatie van glanslibellen. Afgelopen maandag was ik een dag in de Weerribben. Op twee locaties vloog een glanslibel, die ik af en toe in het beeld van de verrekijker had. De enige kenmerken die ik echt zien kon waren groene ogen en de bruin-zwart glimmende segmenten van het achterlijf. Gele vlekjes leken niet aanwezig. Mede onder invloed van het felle zonlicht (die het achterlijf nogal vreemd deed oplichten)was dit echter moeilijk te beoordelen.
Wat ik me afvraag is hoe duidelijk die gele vlekjes van Gevlekte Glanslibel over het algemeen zijn. Is het zo dat je, wanneer je een exemplaar in de kijker hebt, die vlekjes onmiddellijk ziet? Zijn er naast de gele vlekjes en de gele streepjes op het borststuk andere diagnostische kenmerken voor Gevlekte Glanslibel?
Misschien wat domme vragen, maar ik ben met libellen nog niet erg ervaren. Bij voorbaat dank voor je reactie!

marcel123

CiteerWat ik me afvraag is hoe duidelijk die gele vlekjes van Gevlekte Glanslibel over het algemeen zijn. Is het zo dat je, wanneer je een exemplaar in de kijker hebt, die vlekjes onmiddellijk ziet?
Die kun je met een kijker zien.

Weia

Als ze oud zijn zijn de vlekjes erg moeilijk te zien. Het is dan meer dat het beest zwartig lijkt, iets meer dan de metaalglanslibel. Oftewel: ze kunnen erg lastig zijn. Maar geduld is een schone zaak.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Een niet al te oud exemplaar ziet er ongeveer zó uit in de kijker, die vlekjes vallen dus best wel op..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

Mijn ervaring is dat het het moeilijkste is om de eerste libel van een bepaalde soort te zien. Als je daar 'doorheen' bent, dan merk je, zoals in het geval van de Gevlekte glanslibel, dat het niet alleen om het uiterlijk van een libel gaat, maar dat je het gedrag gaat herkennen. Glanslibellen doen niet allemaal dezelfde kunstjes op dezelfde plekken.
Het is daarom handig om eerst op zoek te gaan op een plaats/tijd waar de kans op een waarneming erg groot is; en vervolgens elders naar het voorkomen van een soort te gaan kijken.
(moet nu weg, sorry....)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Rob

Bedankt voor jullie reacties. Ik moet er volgend jaar eens wat meer tijd voor uittrekken, en wellicht op pad gaan met iemand die beter bekend is met de soort.

Weia

In m'n dvd kan je een ouder mannetje zien met nogal donkere vlekken. En die zijn in de vlucht nauwelijks te zien, alleen zie je dan een libel waarvan je niet weet wat het anders zou moeten zijn. Of als je nog niet veel ervaring met glanslibelen hebt zit je met je handen in het haar!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

#7
soms blijft t lastig... vooral als je m niet beter kunt fotograferen dan zo.  :wub:  Ik denk een gevlekte. precies hetzelfde gedrag als de andere gevlekte die ik daar zag. Maar ja metaalglans komt daar ook voor. Ik kan deze niet meer afmaken, volgende keer beter.


groet!
Gert Veurink



Rob

#8
Je DVD zal ik eens gaan zoeken, Weia.
Gert, een foto van dergelijke kwaliteit maakte ik ook en plaats ik hieronder. Echt verschrikkelijk lastig om met een macrolens (150mm 2.8 Sigma) die eigenlijk gebouwd is voor handmatige focus een vliegende libel op de foto te zetten. Moet dat echt vaker gaan proberen. Volgens mij is er van onderstaand exemplaar ook niets te maken. (Mij lukt het in ieder geval niet.)
Ik ben trouwens erg onder de indruk van de kwaliteit van het libellenforum op waarneming.nl. Erg behulpzame mensen, en een hoge kwaliteit topics en reacties. Ook ademt het een enorme passie.


frankneijts

Citeersoms blijft t lastig... vooral als je m niet beter kunt fotograferen dan zo.  :wub:  Ik denk een gevlekte. precies hetzelfde gedrag als de andere gevlekte die ik daar zag. Maar ja metaalglans komt daar ook voor. Ik kan deze niet meer afmaken, volgende keer beter.


Ik zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Platbuik

CiteerIk zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Zadellibel, zou ik zeggen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

Citeer
CiteerIk zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Zadellibel, zou ik zeggen.
De foto vertekend heeeel erg. Aan de hand van de foto zou ik misschien ook zeggen vroege glazenmaker, maar ik weet erg zeker dat het een glanslibel was. Ik denk zelfs voor 90% een gevlekte. Precies hetzelfde nieuwgierige gedrag en 50 meter van de plek waar ik deze zag. Maar zoals ik al zei, metaalglans komt er ook voor en ik kan niet 100% uitsluiten dat het de metaalglans was.
Op de foto niet te zien, maar een vroege glazenmaker is ook echt een slag groter, bovendien heb ik die zelfs wel in de tuin gehad. Die herken ik nog wel...
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeer
CiteerIk zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Zadellibel, zou ik zeggen.
Zadellibel??? Met groene ogen??? Is dat niet een beetje te hoog gegrepen?

Gert Veurink

Citeer
Citeer
CiteerIk zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Zadellibel, zou ik zeggen.
Zadellibel??? Met groene ogen??? Is dat niet een beetje te hoog gegrepen?
Ik denk niet dat Lex het helemaal serieus bedoelde...
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerIk zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Zadellibel, zou ik zeggen.
Zadellibel??? Met groene ogen??? Is dat niet een beetje te hoog gegrepen?
Ik denk niet dat Lex het helemaal serieus bedoelde...
Daarom reageerde ik er ook.....niet serieus op :D  

Weia

Zadellibel hangt daar toch linksonder in de boom?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

ik snap steeds beter hoe het kan dat jullie zoveel soorten zien ;)  
groet!
Gert Veurink



Weia

Gelukkig heb ik ze alle 65 gedocumenteerd!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

#18
CiteerGelukkig heb ik ze alle 65 gedocumenteerd!
Ik schat in dat Johan, Theo en Frank ook zoiets hebben...
65 (stiekem 67) gefotografeerde soorten is ook ongeveer mijn streven... Ik heb er 54 so far.
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeer
CiteerGelukkig heb ik ze alle 65 gedocumenteerd!
Ik schat in dat Johan, Theo en Frank ook zoiets hebben...
65 (stiekem 67) gefotografeerde soorten is ook ongeveer mijn streven... Ik heb er 54 so far.
Nou, dan heb je nog ff te gaan, Gert :grin:  

Gert Veurink

Citeer
Citeer
CiteerGelukkig heb ik ze alle 65 gedocumenteerd!
Ik schat in dat Johan, Theo en Frank ook zoiets hebben...
65 (stiekem 67) gefotografeerde soorten is ook ongeveer mijn streven... Ik heb er 54 so far.
Nou, dan heb je nog ff te gaan, Gert :grin:
gelukkig wel... ik heb geen haast. Bovendien is genieten een hoger streven en dat lukt prima... ;)  
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerGelukkig heb ik ze alle 65 gedocumenteerd!
Ik schat in dat Johan, Theo en Frank ook zoiets hebben...
65 (stiekem 67) gefotografeerde soorten is ook ongeveer mijn streven... Ik heb er 54 so far.
Nou, dan heb je nog ff te gaan, Gert :grin:
gelukkig wel... ik heb geen haast. Bovendien is genieten een hoger streven en dat lukt prima... ;)
Zijn we het weer helemaal (ont)roerend met elkaar eens ;)  

frankneijts

#22
Citeer
Citeer
CiteerIk zal me wel vergissen maar deze foto doet toch enigszins denken aan een Vroege Glazenmaker Gert........
Zadellibel, zou ik zeggen.
De foto vertekend heeeel erg. Aan de hand van de foto zou ik misschien ook zeggen vroege glazenmaker, maar ik weet erg zeker dat het een glanslibel was. Ik denk zelfs voor 90% een gevlekte. Precies hetzelfde nieuwgierige gedrag en 50 meter van de plek waar ik deze zag. Maar zoals ik al zei, metaalglans komt er ook voor en ik kan niet 100% uitsluiten dat het de metaalglans was.
Op de foto niet te zien, maar een vroege glazenmaker is ook echt een slag groter, bovendien heb ik die zelfs wel in de tuin gehad. Die herken ik nog wel...
Vind je argumentatie niet ijzersterk Gert... Bij Budel-Dorplein o.a. vliegen Gevlekte Gll en Vroege Glm regelmatig op exact dezelfde plekken en door elkaar soms. Op de foto vind ik de ogen iets te licht, het borststuk te bruin, het achterlijf te dik en de vleugels te groot al geef ik onmiddellijk toe dat het allemaal indrukken zijn vanwege de kwaliteit. En nieuwsgierig (of erg dichtbij naderend) zijn/doen Vroege glm ook! Ik kan me zo voorstellen dat je probeerde een Gevlekte te knippen en dat je op een gegeven moment de verkeerde libel bent gaan volgen door de zoeker. Is mij in elk geval wel 's overkomen met een Zuidelijke Glm en een Keizer. Maar da's puur suggestie....
W.b. soortenlijstjes: ik doe alleen aan een Kempenlijst (1000 km2 ZO-Brabant) en daarop staan er nu (ook) 54 waarvan 53 gedocumenteerd. De officieuze Kempenlijst telt 61 soorten dus moet ik er nog een paar al zullen Oostelijke & Sierlijke witsnuiten en Bronslibel wel enige moeite gaan kosten... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob

Frank, zou mijn foto nog een soort opleveren als je een dergelijke analyse ook op mijn foto toepast? (Blijf toch een beetje hopen... tegen beter weten in, maar goed.)  

Anne Hueber †

CiteerFrank, zou mijn foto nog een soort opleveren als je een dergelijke analyse ook op mijn foto toepast? (Blijf toch een beetje hopen... tegen beter weten in, maar goed.)
Het is en blijft natuurlijk een onduidelijke foto, maar wil toch wel een gokje wagen. Het ietsje fellere groen in het algemeen, kleur, vorm, lengte en houding van het achterlijf, zou mi voor een Metaalglanslibel goed kunnen.  

frankneijts

CiteerFrank, zou mijn foto nog een soort opleveren als je een dergelijke analyse ook op mijn foto toepast? (Blijf toch een beetje hopen... tegen beter weten in, maar goed.)
Rob, ik heb jouw fotootje eens in een kader gezet met een zekere Gevlekte (van mezelf, zie boven) en een Metaalglans (even gejat uit de database..). Hier en daar wat opgelicht en flink verscherpt, vooral om het silhouet zo duidelijk mogelijk te krijgen. Helaas is jouw foto blijvend te onscherp om 100% zeker te zijn maar het silhouet met zwaartepunt vrij achteraan en iets 'afhangend' achterlijf, doet me eerder denken aan Gevlekte dan aan Metaalglans waarbij het zwaartepunt meer in het midden van het achterlijf ligt en (daardoor?) niet zo'n afhangend achterlijf heeft. Zelfs meen ik iets van gele vlekjes te zien (?). Maarrr... garantie tot de voordeur! Enfin, oordeel zelf.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob

Anne, bedankt voor je suggestie! Ik zie alleen het 'algemene groen' niet terug, behalve in de ogen. Dat is in ieder geval iets dat ik zeker weet: de exemplaren die ik zag waren nergens groen, behalven in hun ogen.
Bedankt voor de tijd en energie die je er in hebt gestoken, Frank. Ik zie inderdaad de overeenkomsten in houding van het achterlijf, postuur en kleur tussen jouw exemplaar en het mijne. Gele vlekjes op het achterlijf heb, zoals boven gezegd, niet kunnen ontdekken toen ik het exemplaar in de kijker had. Overigens wel de (op de foto ook nog zichtbare) lichtere kleur op de zijkant van S1. Die heeft jouw exemplaar ook. 'Telt' dat ook als een vlek, of gaat het echt om de vlekjes in het midden van het achterlijf?
Nogmaals bedankt!

frankneijts

CiteerAnne, bedankt voor je suggestie! Ik zie alleen het 'algemene groen' niet terug, behalve in de ogen. Dat is in ieder geval iets dat ik zeker weet: de exemplaren die ik zag waren nergens groen, behalven in hun ogen.
Bedankt voor de tijd en energie die je er in hebt gestoken, Frank. Ik zie inderdaad de overeenkomsten in houding van het achterlijf, postuur en kleur tussen jouw exemplaar en het mijne. Gele vlekjes op het achterlijf heb, zoals boven gezegd, niet kunnen ontdekken toen ik het exemplaar in de kijker had. Overigens wel de (op de foto ook nog zichtbare) lichtere kleur op de zijkant van S1. Die heeft jouw exemplaar ook. 'Telt' dat ook als een vlek, of gaat het echt om de vlekjes in het midden van het achterlijf?
Nogmaals bedankt!
Het gaat met name om de kleine vlekjes op zeg maar S4-8. Maar in geval van een Metaalglans kan op slechte foto's het achterlijf ook donker lijken met door de lichtval wat glimlichtjes die op die gele vlekjes lijken. Er is natuurlijk verschil in de vorm van het geel op S1 maar dat is op jouw foto niet in te schatten.
Ook bij Gevlekte glanslibel is het borststuk metaalglanzend (met gele vlekken i.t.t. Metaalglans) wat afhankelijk van de lichtval groen of bronskleurig lijkt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

CiteerVind je argumentatie niet ijzersterk Gert...
Is-tie ook niet, maar ik beschreef een beetje de waarneming, nauwelijks de foto. Ik heb geen vroege glazenmaker gezien die dag, ook niet door de zoeker van m'n toestel. Een dergelijke verwisseling is me ook wel eens overkomen met een gaffelwater en een azuurtje. Hier was echter één glanslibel heel even aan het rond- en daarna aan het wegvliegen. Je zult eens zijn dat verwarring tussen vroege glazenmaker en gevlekte glans in het veld overigens in het veld niet erg voor de hand ligt, zelfs niet als ze door elkaar vliegen.
De nieuwsgierigheid beschreef ik als een plusje voor gevlekte t.o.v. metaalglans. Verder zijn er nog wel wat plusjes voor gevlekte, maar te weinig om tot volledige determinatie te komen. Ik zit daar ook niet mee. Hij was te kort ter plaatse, er komt wel weer een herkansing.

groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citeer
CiteerFrank, zou mijn foto nog een soort opleveren als je een dergelijke analyse ook op mijn foto toepast? (Blijf toch een beetje hopen... tegen beter weten in, maar goed.)
Rob, ik heb jouw fotootje eens in een kader gezet met een zekere Gevlekte (van mezelf, zie boven) en een Metaalglans (even gejat uit de database..). Hier en daar wat opgelicht en flink verscherpt, vooral om het silhouet zo duidelijk mogelijk te krijgen. Helaas is jouw foto blijvend te onscherp om 100% zeker te zijn maar het silhouet met zwaartepunt vrij achteraan en iets 'afhangend' achterlijf, doet me eerder denken aan Gevlekte dan aan Metaalglans waarbij het zwaartepunt meer in het midden van het achterlijf ligt en (daardoor?) niet zo'n afhangend achterlijf heeft. Zelfs meen ik iets van gele vlekjes te zien (?). Maarrr... garantie tot de voordeur! Enfin, oordeel zelf.
hmmm... misschien heb je gelijk, maar ik denk dat je daarvoor een andere foto van Metaalglans nodig hebt. Bij de foto van metallica kijk je meer van boven op de libel en bij de andere twee echt van de zijkant. Volgens mij is het daardoor lastig zo'n vergelijking te maken in 'zwaarte punt'.