3 bruine sprinkhanen?

Gestart door Gert Veurink, juli 15, 2008, 23:12:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Mooi, foto's van boven en van opzij, daar kunnen we wat mee.

Ik zal nog wat hints geven.

Allemaal hebben ze een chortippus-lobje boven de gehoorgang en allemaal hebben ze geeknikte zijkielen, dus allemaal van het beruchte Drietal.

Vraag 1: heb je ze horen zingen? Determinatie van het Drietal op geluid is zoveel makkelijker.

Vraag 2: man of vrouw? Denk aan de vorm van het achterlijf en de witte streep over de voorrand van de vleugel. Vrouwtjes van het Drietal zijn niet te doen.

Vraag 3: hoe lang is de vleugel? tot de knie / voorbij de knie / ver voorbij de knie?

Vraag 4: hoe breed is de vleugel? smal / verbreed / breed?

Waar kom je zelf op uit?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

1. Ik heb wel een bruine gehoord, maar of dat één van deze was weet ik niet... dat vind ik vaak het probleem. Dat je niet weet of het geluid dat je hoorde bij dit exemplaar hoort. Soms zie je het wel natuurlijk, daar wordt het een stuk makkelijker van. En dat de bruine daar voorkomt wil niet zeggen dat andere soorten daar neit voorkomen natuurlijk.

2. lastig hoor, is nr. 2 een vrouwtje?

3. Bij nr. 1 en nr. 3 tot duidelijk voorbij de knie

4. Ik vind de vleugel vrij smal, maar in verhouding tot wat?

Vanwege 3. (en 1. die had ik daar immers gehoord) kwam ik tot bruine sprinkhaan voor alle drie de exemplaren. Als nr. 2 een vrouwtje is, is die dus niet "af te maken".  Maar bij nr. 1 en nr. 3 denk ik daar nog steeds aan. (Blijft lastig dat ik vind dat nr. 1 en nr. 3 niet veel op elkaar lijken, maar dat is met libellen niet anders)
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Het loont de moeite om op een zonnige dag tussen de baltsende sprinkhanen te gaan zitten en te gaan kijken wat er gebeurt. De vrouwtjes die op de zingende mannetjes afkomen moeten wel van dezelfde soort zijn. Soort zoekt soort, nietwaar?

1 lijkt mij een mannetje, 2 en 3 lijken mij vrouwtjes

1 lijkt mij inderdaad lange smalle vleugels te hebben, hoewel de breedte wat lastig te schatten is onder de hoek waarin de foto is gemaakt. Het gaat hierbij om het ladderpatroon aan de voorrand van de voorvleugel (het stukje vlak boven de achterpoot).

Nr. 1 houd ik op een (voorzichtige) Bruine Sprinkhaan.

De rest...

Als je via libellen bij sprinkhanen komt kan ik mij voorstellen dat je moet wennen om op het geluid te letten. Als je via vogels bij sprinkhanen komt is dat iets makkelijker. Thuis trainen op de geluiden helpt!

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

CiteerAls je via libellen bij sprinkhanen komt kan ik mij voorstellen dat je moet wennen om op het geluid te letten. Als je via vogels bij sprinkhanen komt is dat iets makkelijker. Thuis trainen op de geluiden helpt!

Gelukkig kwam ik via vogels bij Libellen, dat scheelt  ;)  
groet!
Gert Veurink



Wim Bakker

Ik zie het. Mooie lijsten!

Ga je ook voor de Sprinkhanen & Krekels?  :)

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gert Veurink

CiteerIk zie het. Mooie lijsten!

Ga je ook voor de Sprinkhanen & Krekels?  :)

Wim
Ik was even weg en zie deze nu pas... maarre: ja!
Erg leuk, op terschelling een paar voor mij  nieuwe soorten gezien en ik begin toch wel enthousiast te worden. Inderdaad eerst thuis getraind op geluiden. Daarna onder meer duinsabel en knopsprietje goed kunnen vinden. Na vogels en libellen komen nu vooral de zweefvliegen en de sprinkhanen. Fantastisch gevoel altijd om met iets nieuws te beginnen waarbij ook heel algemene soorten met een nieuwe frisse blik bekeken kunnen worden.
groet!
Gert Veurink