Hoofdmenu

Bloemenkevertje?

Gestart door Harm digitaal, juli 15, 2008, 10:43:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Wie kent dit kleine kevertje? Voor meer foto's zie link!
Waarneming.nl
Waargenomen op heksenmelk en heb er maar 1 gevonden!
Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

thijsdegraaf

#1
Aan de achterpoten te zien kan hij springen. Dan zou het een aardvlo kunnen zijn. Ik heb daar eens naar gevraagd. Het is wel een andere dan de mijne.
Zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...er+(Asiorestia)

Groet, Thijs

Arp

Hoi Saampies,
Doet mij wat denken aan Longitarsus jacobaeae (op Jakobskruiskruid) - misschien is dit dus ook één of andere Longitarsus. Zijn er meer van, deels sterk gelijkend, maar gelukkig vaak (helaas niet allemaal) aan één of heel weinig waardplanten gebonden. Als je nog weet welke plant dit was, of wat er pal naast stond, kan het mogelijk mensen als Jan of Theodoor verder helpen...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm digitaal

Heb er inmiddels Longitarsus sp. van gemaakt!
Deze zat op heksenmelk - Euphorbia esula.
Brengt dat dan de soortnaam dichterbij? Waar kun je de informatie over de waardplanten vinden waar deze longitarsus soorten op zitten?
Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Arp

CiteerHeb er inmiddels Longitarsus sp. van gemaakt!
Tja, ik weet nagenoeg niks van kevers, ken alleen toevallig die Longitarsus en vond hem wel wat lijken, misschien moet je er maar beter toch een onzekere van maken of een zekere Aardvlo spec.. Mijn insteek was meer dat je door er alvast een waardplant bij te geven een betere kans maakt dat de keverkenners er wat mee kunnen ;)

Als ik een beetje google kom ik bijvoorbeeld hier en hier op die waardplant dan vooral Aphthona's tegen, waarvan o.a. A. cyparissiae, A. flava en A. nigriscutis ook zo bruinig zijn, maar flava alleen in Zuid-Oost Europa voorkomt, nigriscutis tot in Duitsland reikt, maar A. cyparissiae ook in NL voorkomt. Maar dat is allemaal maar gerotzooi, er zijn wellicht nog veel meer dergelijke Aardvlooien die Heksenmelk lusten ...

Bovendien ....
Citeer(bron) Biological Control Agent: Aphthona cyparissiae (Koch) -  Adults are light brown or coppery coloured, oval-shaped and measure 3 - 4 mm long.  Their unique feature, a dark brown gap at the top of the wingcovers distinguishes them from other Aphthona species.
.... herken ik ook niet direct :huh:

Dus de kevermensen moeten het maar zeggen  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Op Euphorbia's zitten een aantal Aphtona-soorten, maar ik durf het niet aan. Heb ook geen idee van de grootte. En hoe zeker is het dat heksemmelk ook de voedselplant is; misschien is het wel een verdwaald exemplaar ?
Enige oplossing: teruggaan en vangen ...

Theodoor

Harm digitaal

#6
Ik vind jouw zoektocht op het internet geweldig Arp!
Ik heb de verschillende sites beken incl. de foto's van de verschillende soorten en het verspreingsgebied in combinatie met het uiterlijk denk ik toch dat het meest waarschijnlijk Aphthona cyparissiae is.
Zie volgende foto/link;
foto A. cyparissiae

Gr. Harm
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Arp

Hoi Harm,

Het lijkt me goed plan om Theodoor serieuzer te nemen dan jouw of mijn eigen wilde onderzoekjes en vergelijkingen op internet  -_-

Als je toch verder wilt denken in de richting van die A. cyparissiae dan zou je (voor zover dat hierboven ergens genoemde kenmerk klopt en ook in NL uniek is ?!) toch minstens met een goede foto van de billen op de proppen moeten komen lijkt me.

Ik zou zelf al niet eens het genus Aphthona durven vastleggen - zie echt het verschil met bijvoorbeeld die Longitarsus amper ...

@Theodoor: Je antwoord lijkt te suggereren dat je Aphthona sp. wel zou 'durven'?  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Het beste blijft natuurlijk nog steeds teruggaan en vangen, maar qua habitus is Aphthona heel goed mogelijk ook al zijn de determinatiekenmerken niet allemaal goed te zien (betreffen bijvoorbeeld de Stirnhöckern).
En binnen Aphthona zijn er een aantal gele soorten (ook de naad mag dan niet angedunkeldt zijn!) die op Euphorbia leven, waarvan er een aantal lastig te ondrescheiden zijn van elkaar (soms genitaalonderzoek nodig).
Onze redding is echter dat van die soorten tot nog toe alleen A. cyparissiae in Nederland is aangetroffen! Deze zou een voorkeur hebben voor cypreswolfsmelk.
Dus A. cyparissiae is toch wel een heel goede kandidaat en jullie wilde onderzoekjes en gerotsooi op internet hebben wel degelijk wat opgeleverd ...
Heb hem zelf nog nooit gevangen, maar daar ga ik nu wat aan doen ...

Theodoor