Mestkevers

Gestart door han.endt, maart 29, 2006, 23:12:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

In het archief staan heel wat waarnemingen van de Paardenmestkever, Geotrupes stercorarius:
http://www.waarneming.nl/soort.php?tab=foto&id=9521
Alle exemplaren die aan de hand van de foto's gedetermineerd kunnen worden behoren echter tot andere soorten:
1 Jo Hermans: Bosmestkever, Anoplotrupes stercorosus.
2 3 Floris Grotenhuis: idem.
4 Wim Bakker: vrouwtje, Driehoornmestkever, Typhaeus typhoeus.
5 Robert Heemskerk: Bosmestkever, Anoplotrupes stercorosus.
6 Jo Hermans: idem.
7 Gea van Veen: idem.
8 Ria Vogels: idem.
9 Godelieve Brinkhof: idem.
10 Kees van Keulen: Geotrupes vernalis.
11 Wim Bakker: Bosmestkever, Anoplotrupes stercorosus.
12 Mirella Zeeders: idem.
13 Kees van den Berg: zit helemaal in elkaar, dus niet/zeer moeilijk op naam te brengen.
14 15 Wim Bakker: Bosmestkever, Anoplotrupes stercorosus. (twijfel)
16 Klaas van Haeringen: Geotrupes vernalis.
17 Matthijs Broere: Bosmestkever, Anoplotrupes stercorosus.
18 Paul Vink: geen Paardemestkever, wat wel?

Determinatie:
Anoplotrupes stercorosus is wat kleiner ronder/compacter dan Geotrupes stercorarius (maar ruim overlap). De antennen zijn in verhouding groter (duidelijk te zien) en de voorpoten lopen breed uit. De voorpoot is bij G. stercorarius gelijkmatiger. Tot slot heeft stercorosus meer putjes in het halsschild. Het halsschild van stercorarius is vrijwel glad.

Geotrupes vernalis is meer glanzend blauw van boven dan beide bovenstaande. Zowel het halsschild als de dekschilden zijn glad.

Mannetjes Driehoornmestkevers zijn onmiskenbaar. Vrouwtjes hebben echter geen doorns en lijken op stercorarius en stercorosus. De voorrand van het halsschild is echter anders gevormd met kort uitsteeksels.

De Nederlandse namen voor de soorten zijn nogal verwarrend en zijn in het verleden nogal door elkaar gebruikt. Uitgezonderd Driehoornmestkever.

Van de hier genoemde soorten is de Paardenmestkever, Geotrupes stercorarius in Nederland verreweg het schaarst.

Kees v.d.Berg

#1
Hallo Han,

Ik heb van de zelfde waarneming paardenmestkever nog een foto toegevoegd die niet in elkaar gedoken zit, mischien kun je hier iets mee?
http://www.waarneming.nl/img.php?f=39060&w=640&h=480

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Robert Heemskerk

#2
Goed speurwerk Han!

Als ik tijd heb ga ik eens naar de verschillen kijken hiertussen..

En ik kwam die mestkever tegen in een bos, dat klopt dus al  :D

Ik zag er die dag veel, in eerste instantie alleen voorbijvliegend....

Het duurde dan ook even voordat ik door had om wat voor insekt het ongeveer ging.

groetjes Robert,

han.endt

#3
CiteerHallo Han,

Ik heb van de zelfde waarneming paardenmestkever nog een foto toegevoegd die niet in elkaar gedoken zit, mischien kun je hier iets mee?
http://www.waarneming.nl/img.php?f=39060&w=640&h=480
Helaas. Ik zou graag willen helpen, maar met mijn huidige kennis van de mestkevers durf ik aan de hand van deze foto's een determinatie niet aan.

Kees v.d.Berg

Denk je dat ik de waarneming weer met een vraagteken moet terugvoeren??
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Wim Bakker

Ik heb mijn waarnemingen aangepast.
Bedankt voor het detective werk Han!

Groeten, Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Dragonfly

Inmiddels heb ik mijn waarneming ook veranderd naar bosmestkever.
Excuses!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

CiteerExcuses!
Niet nodig hoor. In de wat populairdere boekjes staat meestal of alleen stercorosus of alleen stercorarius. De Nederlandse namen lopen door elkaar. De wetenschappelijke namen lijken ook op elkaar en tot slot lijken ook nog de kevers sterk op elkaar.
Al met al stof genoeg voor flinke verwarring.