Pantser maar weer 's ......

Gestart door frankneijts, juli 13, 2008, 21:41:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Ik vroeg me af wat jullie, op basis van deze foto, hiervan zouden maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

b.achterkamp

alvast geen tengere of zwervende (donker achterhoofd). Kan er ook geen hout in zien.
zie ik daar iets zitten onder segment 2? een man dus
Dan neem ik aan dat je straks komt met een spetterende foto van de tangen....

maar op deze foto zie ik er een tangpantserjuffer in, vanwege groen op halsschild en schildje boven poot.
Bart

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

#3
Neig naar Tang vanwege borststuk, heup- en halsschildje.
Instinker, Frank???

frankneijts

CiteerNeig naar Tang vanwege borststuk, heup- en halsschildje.
Instinker, Frank???
Ben bang van wel Anne.... al was het niet mijn bedoeling jullie een pootje te lichten hoor. Ik wilde alleen graag weten of jullie hetzelfde dachten als ik, nl. dat-ie op basis van deze kenmerken wel erg veel op een Tang lijkt.
In het veld (Kroonven bij Bladel, ZO-Brabant) leek-ie aanvankelijk niet zo lastig maar tijdens het fotograferen vielen me dezelfde dingen op die jullie noemen. Daarom de tangetjes maar eens gecheckt en dat bevestigde wat ik in 1e instantie dacht (nog nauweljks berijpte man Gewone pantser) en dat staat dus haaks op wat we tot dusverre aannemen.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

b.achterkamp

Spannend!
Dit zou ik in qua tangen zo gewone pantser noemen. De onderste tangen lijken trouwens wel iets verbreed. Door al die nieuwe kenmerken kijk ik hier tegenwoordig minder naar, en het zal vast binnen de variatie van L. sponsa (eh gewone) vallen, maar bij de tekening in de KD, de foto op p 410 van Libellen Baden-Wurttembergs en fig 24 van de 1e druk van de ODON tabel is dat niet het geval: de onderste tangen worden daar geleidelijk smaller.
Ik ben nu wel benieuwd naar de variatie in onderste tangen binnen de soorten gewone pantser en tangpantser.
Bart  

Weia

Barst.
De tangen zijn doodnormaal voor gewone, tikkeltje afgeplat maar niet naar binnen verbreed. De rest lijkt sterk op tang. Al vind ik de gehele indruk van het beest helemaal geen tang... Variatie nog maar beter vastleggen dus.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

Op de genoemde plek zaten ook alleen maar Gewone en Tengere (en ik heb er vele 10-tallen bekeken..) en voor mij was deze op het eerste oog een gewone Gewone. Ik legde 'm alleen vast omdat-ie nog nauwelijks berijpt was en toen ontdekte ik die rare Tang-kenmerken.
Maar ik heb de laatste tijd nogal wat pantsers geknipt met de nadruk op o.a. de tangetjes. Ik zal 's een compilatietje maken om de variatie te laten zien. In de praktijk valt die variatie echter nogal mee en is het in de meeste gevallen meteen duidelijk. Wèl zijn de tangetjes soms besmeurd met zand/modder of andere troep en dan moet je wat beter kijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'