Bevers in het swalmedal?

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 26, 2006, 12:20:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hoi,

ik ben gister naar het swaldal geweest en had daar vrijveel verse knaagsporen ook van vrijdag nacht, eerst zag ik een wissel met prenten. Ik ga ervanuit dat het 1 jon beest was want de grootse prent was zo'nb 5 cm. weet iemand of ze hier eerder zijn waargenomen? Er waren ook oude sporen van minimaal 1 jaar.
foto's komen waarschijnlijk woensdag.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


wimtegels

Hoi Jeroen,

Het verbaast me helemaal niets dat je beversporen vind in het Swalmdal. Zelf ben ik veel langs de Roer te vinden. Aan de sporen daar te zien neemt de populatie van de bevers snel toe. Het nederlandse gedeelte van de Swalm heb ik al lang niet meer bezocht, maar ik kom vrij regelmatig in een stukje duits swalmdal net over de grens. Daar tref ik ook veelvuldig sporen van de bever aan.

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

woon zelf vlakbij het leudal en daar neemt het ook toe, ik merk zelf ook dat ze op meer plaatsen komen, het was mij gewoon niet bekend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Hi,

Kunnen we niet wat betreft de waarnemingen met die limburgers samenwerken?

Iets anders is dat men wil gaan uitzetten (herintroductie).

Ik vraag ma af of dit nodig is, het lijkt me dat de dieren hier zelf wel kunnen en zullen komen.

Laat de natuur met rust svp.
B)  B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

De eerste bevers hebben Limburg inderdaad op eigen kracht uit de Eifel bereikt. Maar het sprookje is niet zo leuk als het lijkt. Ze stammen van een uitgezette populatie in de Eifel af.

Het zou in de meeste gevallen trouwens beter zijn om serieus werk te maken van de ecologische infrastructuur om de natuur langs die weg de kans te geven.

Groetjes,
Wim

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

het grapige is dat nog geen maand voor de uitzetting in het leudal daar 1 bever zat, deze is waarschijnlijk via de maas daar terect gekomen, deze heeft zich waarschijnlijk samengevoegt met de uitgezetten, eigelijk was het dus niet nodig. maar het is gewoon een standje in de rug geven, tenslotte is er op gejaagd en heeft de mens hem hier weggehaald terwijl hij er gewoon leefde.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Ik weet niet precies met welke aantallen de bevers iin Nederland begonnen zijn, uitgezet in de Biesbosch, Flevoland en Gelderse poort, maar die aantallen zijn in 20 ?? jaar bijna 10 keer zo hoog geworden. Een verdubbeling elke 4 jaar?
Je kunt er op wachten dat de populaties op elkaar gaan aansluiten. Dat vanuit de Biesbosch; Zeeland en zuid holland bevolkt wordt. Dat vanuit Flevoland, de randmeren, de weerribben en de ijssel bereikt worden, mogelijk zelfs de friese meren en dat vanuit de Gelderse poort contact gelegd wordt met de populaties in Belgie en Duitsland.

En dat zonder extra maatregelen.


B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

er is al contact met belgen en duitsers tminste met die limbo's
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Volgens mij is Noord Limburg en de Gelderse poort ook een overbrugbare afstand voor de bevers. Dat zullen dan bevers uit de Gelderse poort zijn die naar het zuiden afzakken; stroomopwaarts.

Gelderse poort naar de Biesbosch is wel iets van 100 km, maar met uiterwaarden. Vrijwel een rechte lijn. Ook te doen, zeker als er al een waarneming in Gorkum was. Ik denk dat Bevers uit de Biesbosch die tocht gaan maken, want daar zitten de meesten.

Gelderse Poort - Flevopolder is moeilijker te overbruggen. Die verbinding loopt via de IJssel lijkt me, IJssel, Noord Overijssel, randmeren.

Het is goed dat alles op elkaar aansluit, ter voorkoming van inteelt.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk