Aziatische Boktor uit Enschede

Gestart door Arp, juli 12, 2008, 03:05:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi Keverkenners,

Kwam vandaag toen ik een gehavend Scholeksterkuikentje naar de dierenopvang bracht in één van hun andere bakjes met 'gasten' deze indrukwekkende Aziatische Boktor tegen (het dier was via-via door de dierenambulance gebracht, vindplaats ergens in Enschede, en is al gemeld bij de PD - er schijnt terplekke een hele kudde te zitten).

Voor de argeloze lezer: Meer over deze dieren hier en hier  op ons forum en bij het Ministerie van Landbouw en Visserij

Ik weet de exacte vindplaats (nog) niet en het is bovendien 'mijn' waarneming niet dus ik zal hem niet invoeren, maar toch aardig om even te laten zien (de dame van het dierensteunpunt was zo vriendelijk mij een paar kiekjes te laten schieten - waarvoor dank!). In een draadje op insektenfotos.de staan wat meer/grotere kiekjes van het beest.

Bovendien is het me niet geheel duidelijk welke soort het precies is (zie verderop hieronder).

1e kiekje
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Maar welke is het nou??!  :unsure:

Volgens de "Herkennen.pdf" die het Ministerie van Landbouw en Visserij hier beschikbaar stelt zou het dier uit Enschede A. glabripennis moeten zijn, maar ik kwam op invasive.org de volgende dingen tegen:

A. chinensis Japanse vorm:
- A. chinensis malasiaca
- Wit-behaard scutellum
- Twee blauwe haarvlekken op pronotum (links en rechts)
- Basis van dekschilden over hele breedte bezaaid met stevige tuberkels

Foto: Art Wagner, Washington State Department of Agriculture, Bugwood.org (Licentie: CC:BY)


A. chinensis Chinese vorm:
- A. chinensis chinensis
- Zwart-behaard scutellum
- Geen haarvlekken op pronotum
- Basis van dekschilden over hele breedte bezaaid met stevige tuberkels

Foto: Pest and Diseases Image Library (Australia), Bugwood.org] (Licentie: CC:BY-NC)


A. glabripennis:
- Zwart-behaard scutellum
- Geen haarvlekken op pronotum
- Basis van dekschilden vrijwel geheel glad, hooguit iets ruw maar niet bezaaid met tuberkels

Foto: Michael Bohne, Bugwood.org (Licentie: CC:BY)

Wat dat betreft zou het dus behalve A. glabripennis ook net zo goed de Chinese vorm van A. chinensis kunnen zijn?! Verder is er (minimaal) kennelijk ook nog Anoplophora malasiaca, en wie weet nog wel meer van die beesten...

Iemand enig idee hoe ze daadwerkelijk allemaal uit elkaar te houden zijn?

Alvast bedankt voor nuttige tips  ^_^

Edit Een paar dingen toegevoegd :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

#3
deze boktorren worden door de pd. in de gaten gehouden en bij infectie van bomen venietigd. a. chinensis en a mal. zijn nu sinds kort synoniem a. glabr. is een andere soort. heb hier geen tabel van dus de verschillen die klein zijn kan ik niet op geven sorry. mocht er een" kudde" zitten"en het is mogelijk er enige van te vangen houdt ik mij aan bevolen groeten toon.   
.
Toon Keukelaar

Arp

#4
Update

Heb vandaag even uitgezocht waar het precies was - een speeltuin aan de Dr. van Damstraat 32 in de wijk Mekkelhof te Enschede maaaarrrr ik weet bijna zeker dat daar de bron niet zit. Heb de hele speelplaats (terrein circa 50x150meter) afgestruind inclusief de naaste omgeving. Het is een vrij oud wijkje met veel dikke lindebomen, wat eiken en meer van zulks, nauwelijks (tot geen) echt jonge aanplant en de woningen die direct naast achter de speelplaats liggen hebben geen tuintjes, maar alleen gemeenteperkjes, ook met al wat ouder spul erin. Nergens een uitsluipgat of houtmolm of andere schade te herkennen.

Maar nu komt ie: De speeltuin grenst aan de wijk Roombeek die bij/na de vuurwerkramp met de grond gelijk gemaakt is. Recht tegenover de speelplaats is het nog één enorme bouwput/zandbak, maar één hoek van de speelplaats grenst aan een spik splinter nieuw wijkje dat pas circa 4 jaar staat: Honderden tuintjes met kakelverse aanplant, ongetwijfeld volgepropt met 'geinige' boompies van allerlei kwekers - deels wellicht uit het naburige Duitsland (zie hier).

Mijns inziens kàn het niet missen dat de kevers daar vandaan zijn gekomen. Als ze opvliegen is na de steenjungle van het wijkje en de zandbak van de bouwput het speelplaatsje de eerste 'open groene plek' die ze kunnen bereiken. Tussen speelplaats en het wijkje staan bovendien alleen een paar oeroude beuken en eiken die de klap hebben overleeft - en de lindebomen die de Van Damstraat afzomen - voor zover ik begrepen heb niet het soort hout dat ze aantrekkelijk vinden, behalve misschien de Linde??. Dat zou een ramp zijn - zeker 100 prachtige oude bomen in de onmiddelijke omgeving :(

Voor wat betreft de "kudde" - dat waren mijn woorden: het originele commentaar van de dierenopvang was iets van: "ze hebben deze gebracht, maar er zaten er (veel?) meer" ?? Vandaag in elk geval geen enkele kever gevonden, maar het was ook geen "insectenweer". Helaas dus ook geen nieuwe fotokansen en/of weggevers -_-

Ik denk dat het een goed plan zou zijn om van overheidswege in de wijk te folderen ofzo en iedereen te vragen eens goed naar de jonge boompjes in de tuin te kijken - en dan dus vooral eventueel in Duitsland aangeschafte (Japanse) Esdoorns. Het is ongetwijfeld al te laat om iets aan de kevers te doen, maar je krijgt dan in elk geval nog een beeld van het aantal uitsluipgaten.

Tot zover ...

P.S. @Toon: Er zit bovenaan je eigen bijdragen een knop "Edit" - dan kun je ook je taalcorrecties meteen in de tekst doen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch


ik hoop dat je de infectie bron toch vind. ik heb deze soort wel uit japan 1man 1vrouw. het lijkt mij daarom leuk een nederlands koppel/ exemplaar te hebben. groeten toon.

P.S.
ik had het berichtje al verstuurd dus niet meer te corrigeren. ook is de computer niet mijn beste vriend en heeft een eigen wil. dit komt de komende 100 jaar wel goed hoop ik. groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

#6
Okay, volgens dit bericht van minlnv zou het dus om Anoplophora glabripennis gaan. Ik houdt dat maar even aan - met in m'n achterhoofd (inmiddels) de wetenschap dat er een hoop verwarring over is/was over de soorten in dit genus en dat ik zelf nog eens opzoek moet naar dit boek:

Lingafelter, Steven W.;  Hoebeke, E. Richard (2002) Revision of Anoplophora (Coleoptera: Cerambycidae). Washington: The Entomological Society of Washington (info)

Ook leuk: RTV-Oost (met dank aan Lodewijk Jan "Zonnekoning" Coté in dit draadje ;) )

@Toon: Helaas - een aantal keren terug geweest, maar niks gevonden  -_-
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

moet ergens een boek hebben van mr. gressit boktorren van china. wanner dit weer opduikt dan misschien wat meer duidelijkheid. jammer de vindplaats niet gevonden. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

heb het boek gevonden maar het verschil spettert er nog niet uit. chinensis komt iets meer zuidelijk voor in china en heeft vele loofboom soorten die geinfecteerd worden. de hoeveelheid korrelpunten is bij glabripennis wat meer rond de schouder en heeft maar 2 boom soorten die geinfecteerd worden nl. salix wilg en ulmus iep. en komt meer noordelijk voor in china. dus het probleem is nu "volledig"uit de doeken dedaan. [dus niet] groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

#9
Alle kleine beetjes helpen ... wellicht ...  Bedankt Toon! ;)

Ik ga denk ik minlnv c.q. plantkundige dienst eens aanschrijven om uit te vinden wat degene die het beest gedetermineerd heeft erover vertellen kan/wil. Het lijkt mij dat het voor hun bijzonder nuttig is om te weten welke het nu echt is, dus dat ze daarbij ook wel niet over één nacht ijs zullen zijn gegaan - maar je weet maar nooit  :mellow:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ben benieuwd wat dit weer oplevert. na enige tijd misschien 2 soorten 1 soort. wie weet?  groeten toon
Toon Keukelaar

Arp

Aangezien ze vandaag weer eens in het nieuws waren (Boskoop) doe ik er even een update bij voor het uit elkaar houden van de soorten.

De hierboven ergens genoemde A. malasiaca is dezelfde als de "Japanse vorm" van chinensis (het beest met het lichtgekleurde scutellum en de lichte haarvlekjes op het halsschild) en wordt als ondersoort van chinensis gevoerd.

Bij beide chinensis-ondersoorten is de basis van de dekschilden over de hele breedte duidelijk bezet met stevige tuberkels. Bij glabripennis is hetzelfde gebied goeddeels glad, op de hoekjes iets ruwer, maar niet met tuberkles bekleed. Voor de rest: zie boven.

Het beest uit Enschede destijds was dus inderdaad A. glabripennis. Op Wikimedia Commons kwam ik een "Public Domain" foto tegen van een A. chinensis malasiaca dus heb ik even een collage gemaakt om ze tegen elkaar af te zetten:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

er is nog een verschil in de leefwijze welke ik gehoord heb bij de bijeenkomst van de sectie evers van de nev. waar de dame die over deze aantastingen gaat dat de chinensis uitsluip gaten maakt in grof weg de onderste 30 cm van de stam daar de larven tot diep in de dikkere wortels gaat. de glabripennis leeft meer in de kruin van de boom en de uitsluip gaten zitten danook veel hoger in de bomen tot vele meters hoog. vandaar dat er beelden zijn om aantasting te zoeken met een hoogwerker. de larven leven dus in het gebied waar de vertakkingen beginnen en gaan dus ook verder de takken in. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Ha Toon, bedankt voor de toevoeging :duim: die info had ik inderdaad ook ergens gevonden en zelf op wikipedia al verwerkt, maar miste hier nog en is inderdaad wel nuttig om erbij te hebben - sorry :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#14
Ik voeg hier nog even een literatuurtip toe voor het herkennen van de larves:

Cavey, Joseph; Hoebeke, E. Richard; Passoa, Steven; Lingafelter, Steven (1998) A New Exotic Threat to North American Hardwood Forests: An Asian Longhorned Beetle, Anoplophora Glabripennis Motschulsky (Coleoptera: Cerambycidae). I. Description and Diagnosis of the Larva. - Proceedings of the Entomological Society of Washington, Vol.100(2), pp.373-381. @archive.org/PDF/DjVu

Misschien is ook deze PDF met wat Amerikaanse bevindingen en literatuurlijst nuttig:
Haack, Robert A. (2003) Research on Anoplophora glabripennis in the United States - Nachrichten-blatt des Deutuschen Pflanzenschutzdienstes, Vol.55(4), pp.68-70. PDF

Op deze pagina een aantal Duitse folders/publicaties waaronder deze zeer informatieve PDF:
Schröder, Thomas; Benker, Ulrich; Bögel, Carolin; Blaschke, Markus (2005) Der Asiatische Laubholzböckkäfer (Anoplophora glabripennis Motschulsky) in Deutschland - Aktuelle Situation, Diagnose und Verwechslungshinweise. In: Jahrbuch de Baumpflege 2005, pp.181-188. PDF
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Arp

Ha Thijs,

Ja, m'n "updeet" was naar aanleiding van die melding  ;) zie ook hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=193912.0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)