Hoofdmenu

2 maal onzeker

Gestart door cekay, juli 08, 2008, 15:22:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

is nummer 1 een bloedrode heidelibel, ik heb wel het vermoeden.

en nummer twee is dit voor de kenners nog te doen???
ik denk aan de bloedrode of de zwervende

graag hulp
met vriendelijke groet

Carl Nolte

cekay

nummer twee, bloeedrode of zwervende

of word dit een delete
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Gert Veurink

#2
ik meen gele strepen op de poten te zien bij de eerste, maar kan het niet goed genoeg zien. In die mate dat bloedrode afvalt. Ik zou gaarg een foto in z'n gezicht hebben om naar de snor te kunnen kijken. Ik houd het vooralsnog op een onzekere steenrode

Bij 2 zie ik geen blauwe onderkant ogen, zwervende valt af. De poten lijken me zwart. Daarmee zou het een bloedrode zijn. Maar kan het niet genoeg zien. Meer foto's?
groet!
Gert Veurink



cekay

net alle foto´s weg gegooid.

ik hou het dus maar op nogmaals delete.

toch hartelijk dank
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Gert Veurink

niet te vroeg getreurd. Misschien zien anderen meer dan ik.

Ik houd het op

1. 60% steenrood
2. 90% bloedrood

Ik verwacht dat in elk geval Weia ze afmaakt
groet!
Gert Veurink



Elwin 29

De tweede lijkt mij toch 100% een bloedrode. Zwarte poten met een knotsvorm, wat anders?
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

Gert Veurink

CiteerDe tweede lijkt mij toch 100% een bloedrode. Zwarte poten met een knotsvorm, wat anders?
de 10% zat m in de vraag of de poten zwart zijn, lijkt me wel ja, maar durf dat met deze foto niet voor 100% te zeggen
groet!
Gert Veurink



Sticht

Citeerniet te vroeg getreurd. Misschien zien anderen meer dan ik.

Ik houd het op

1. 60% steenrood
2. 90% bloedrood

Ik verwacht dat in elk geval Weia ze afmaakt
Ha Gert, waarom onzekere Steenrode? En niet onzekere Bruinrode? Volgens mij een van de twee, maar niet te bepalen.

Op de tweede ( vage ) foto lijkt het wel of ie een prooi nuttigt. Ik zie geen zwarte poten, wel een rode snuit, dus Bloedrode?


Weia

#8
CiteerIk verwacht dat in elk geval Weia ze afmaakt
Ik maak nooit iets af. In letterlijke zin dan.
In figuurlijke zin misschien wel, maar het is onverstandig ervan uit te gaan dat ik alles goed heb. Ik herinner me van de afgelope weken meerdere vergissingen...

Goed, nummer 1, photoshop toont in elk geval geel op de poten maar verder is het eigenlijk niet te doen. Omdat er nogal wat geel op scheen 1 lijkt te zitten neig ik naar steenrode.

Nummer 2 heeft een rode snoet, dat betekent vrijwel altijd bloedrode of zwervende. De kleur van de ogen van zwervende is in de schaduw niet altijd makkelijk te beoordelen, maar photoshop toont toch eerder groen dan blauw. De poten zijn zwart, maar dat helpt bij deze soorten niet. De zwervende combineert een rode snoet meestal met 1 blauwachtige streep op de zijkant van het borststuk, en zoiets is er helemaal niet. Daarom wat mij betreft bloedrode.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

cekay

hartelijk dank allemaal, :duim:

ik houd ze beide maar op onzeker.
dacht ik eindelijk de eerste fatsoenlijk op de foto te hebben(niet dus)
maar ja soms vertikken ze het gewoon om om te draaien.

jammer van de steenrode, zou nieuw zijn in gebied
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Gert Veurink

Citeer
Ha Gert, waarom onzekere Steenrode? En niet onzekere Bruinrode? Volgens mij een van de twee, maar niet te bepalen.
Met 60% steenrood, bedoel ik ook 40% bruinrood. Het is zeker een van beiden. Iets meer gevoel bij steenrood, is jizz-kwestie. Kan ik niet onderbouwen. Hij voelt gewoon iets meer als steenrood aan, maar dat is een heeeel zacht kenmerk, ik zou m dus ook nooit op zeker gezet hebben.
groet!
Gert Veurink



Sticht

Citeer
Citeer
Ha Gert, waarom onzekere Steenrode? En niet onzekere Bruinrode? Volgens mij een van de twee, maar niet te bepalen.
Met 60% steenrood, bedoel ik ook 40% bruinrood. Het is zeker een van beiden. Iets meer gevoel bij steenrood, is jizz-kwestie. Kan ik niet onderbouwen. Hij voelt gewoon iets meer als steenrood aan, maar dat is een heeeel zacht kenmerk, ik zou m dus ook nooit op zeker gezet hebben.
Ja, ik had die vraag inderdaad niet hoeven stellen -_-