Hoofdmenu

Stinzenplanten

Gestart door Hinko, maart 26, 2006, 22:15:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Vandaag een rondje Stinzenplanten gedaan en leuke dingen gezien. Ik liep er tegenaan dat ik bepaalde variëteiten niet als zodanig kon invoeren. Het betreft hier variëteiten die specifiek als Stinzenplant te boek staan. nl. het dubbele sneeuwklokje (Galathus nivalis plenus) en de roodnevige bloedzuring (Rumex sanquineus sanguineus).

Vanwege het specifieke voorkomen als Stinzenplant lijkt het mij toch waardevol om deze variëteiten apart te kunnen invoeren.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Zal ik (morgen) doen!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

Bij nader inzien lijkt het me beter (wat je ook al hebt gedaan) om in het commentaarvak de variëteit te benoemen. Reden: ik weet niet zeker of de naamgeving juist is of dat de namen zgn. hoveniersnamen zijn.


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

han.endt

#3
Rumex sanguineus var. sanguineus:
http://rbg-web2.rbge.org.uk/cgi-bin/nph-re...AME_XREF=&RANK=

De correcte naam voor het gevuldbloemig Sneeuwklokje is Galanthus nivalis 'Flore Pleno'
Is dus geen variëteit of ondersoort, maar een kweekvorm.

Hinko

#4
CiteerDe correcte naam voor het gevuldbloemig Sneeuwklokje is Galanthus nivalis 'Flore Pleno'
Is dus geen variëteit of ondersoort, maar een kweekvorm.
In 'Stinzenplanten' van v/d Ploeg wordt 'Plenus' genoemd maar misschien is dit al weer ouderwets. Het dubbelbloemig sneeuwklokje komt op verschillende plaatsen in Fryslân met Stinzen flora voor.

Eigenlijk zouden we het Haarlems klokkenspel dan ook niet als aparte soort moeten opvoeren. Dit is immers ook maar een dubbelbloemige variëteit van de Knolsteenbreek, een plant die ook in het zuiden des lands voor komt.

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

#5
Han, bedankt! De naam is dus correct.
Zal hem invoeren.

Sneeuwklokje 'Flore pleno' niet; we kunnen anders wel bezig blijven met aal cultivars!

Mee eens wat Haarlems Klokkenspel betreft; maar hij staat nu eenmaal in de Flora.  <_<
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente