Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Vegetatief op naam te brengen:
Hypericum kalmianum, Hypericum olympicum

Vegetatief niet te onderscheiden:
Hypericum androsaemum, Hypericum x inodorum, Hypericum hircinum, Hypericum x hidcoteense, Hypericum calycinum, Hypericum x moserianum

Binnen de tweede groep kan je onderscheid maken tussen de eerste twee (ovaal blad met vrij stompe bladtop) en de laatste vier (langwerpiger blad met spitsere bladtop), maar in jong stadium is dit ook al niet te doen. Eigenlijk zou ik daarom voorkeur hebben om geen groepen te maken en het op één verzamelsoort te houden.

Voorstellen:
Hertshooi spec (houtig)
Hertshooi spec (verhoutend)
Hertshooi spec (overblijvend)
Hertshooi spec (meerjarig)
Hertshooi spec (tuinplant)

RutgerB

In principe een goed voorstel maar de database is internationaal. Ook voor combinatiesoorten heb ik dus eerstens een wetenschappelijke naam nodig.

Ik stel voor dat we het volgende doen:

3 combinatiesoorten:

- Hypericum androsaemum + Hypericum hircinum + Hypericum x inodorum.   De middelste is een ouder van de kruising dus 'hoort daar bij'.

- Hypericum calycinum + Hypericum x hidcoteense + Hypericum x moserianum.  H. calcynum is ouder van de twee genoemde kruisingen. Volgens mij ook grofbladigere /  grootbloemige soorten.

- Hypericum spec. (cultivar)  analoog aan enkele die we al hebben: https://waarnemingen.be/search_advanced.php?q=cultivar&x=0&y=0

rapunzel

Citaat van: Rutger Barendse op oktober 24, 2018, 08:42:59 AM
In principe een goed voorstel maar de database is internationaal. Ook voor combinatiesoorten heb ik dus eerstens een wetenschappelijke naam nodig.

Ik stel voor dat we het volgende doen:

3 combinatiesoorten:

- Hypericum androsaemum + Hypericum hircinum + Hypericum x inodorum.   De middelste is een ouder van de kruising dus 'hoort daar bij'.

- Hypericum calycinum + Hypericum x hidcoteense + Hypericum x moserianum.  H. calcynum is ouder van de twee genoemde kruisingen. Volgens mij ook grofbladigere /  grootbloemige soorten.

- Hypericum spec. (cultivar)  analoog aan enkele die we al hebben: https://waarnemingen.be/search_advanced.php?q=cultivar&x=0&y=0
Ik vind dit een prima voorstel !
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Als ik op mijn GSM een vlinderstruik wil invoeren en begin te typen met bu
dan verschijnen er twee namen t.w.
Buddleia davidii   en
Buddleja davidii
The planlist kent maar een naam en Heukels ook.  n.l. Buddleja.
Ik zou verwachten dat in Observado en op Waarneming.nl ook maar een naam voorkomt.
Ik weet niet of het relevant is: ik gebruik Planten Europa (nl) als soortgroep
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

RutgerB

#1234
Hallo Koos,
Dat is een erfenis van Plantlist 1.0:
http://www.theplantlist.org/tpl/search?q=buddleia

Ik kan die soorten Buddleia in dit geval het beste samenvoegen met hun synoniem in Buddleja.

Resultaat voor het bijvoegen bij Vlinderstruik:

0
local_nl.waarneming 2
local_xx.waarneming 138
local_be.waarneming 1
local_nl.fotos 0
local_xx.fotos 6
local_be.fotos 1

species updated

rapunzel

Koos Ballintijn

nielseimers

#1236
Na de vorige update van 18 juli zijn de volgende taxa beschikbaar gemaakt voor invoer:

  • Eragrotis tenella
  • Cuphea ignea
  • Rudbeckia missouriensis
  • Ipomoea batatas
  • Rubus niveus
  • Physalis grisea
  • Lonicera nitida + Lonicera pileata
  • Robinia hispida
  • Medicago laciniata subsp. laciniata
  • Sedum hirsutum
  • Browallia americana
  • Acer rubrum

Enkele soorten waren reeds beschikbaar, maar zijn nieuw voor waarneming.nl:

  • Solanum chenopodioides
  • Amaranthus tuberculatus
  • Pennisetum macrourum
  • Lolium rigidum
  • Andropogon gerardii
  • Elsholtzia ciliata
  • Calystegia pulchra
  • Eclipta prostrata
  • Acalypha brachystachya
  • Sesamum indicum

spepping

1. Euonymus fortunei heeft de nederlandse naam Kruipkardinaalsmuts. Het is een synoniem van Euonymus hederaceus, die geen nederlandse naam heeft. Die zou dezelfde nederlandse naam moeten hebben.

2. Op waarneming.nl is Euonymus fortunei een synoniem van Euonymus hederaceus. Op verspreidingsatlas is het net andersom. Zoals altijd volgt verspreidingsatlas hierin het Nederlands Soortenregister. Zulke verschillen maken het lastig om de namen van nieuwe soorten te onthouden en goed te gebruiken.

Simon Pepping

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

RutgerB

#1239
1) Graag een referentie, maar misschien vond Erik die ook al ? Zonder geaccepteerde referentie zouden de Nederlandse namen eigenlijk niet moeten worden toegevoegd, maar helaas gaat dit op meerdere manieren mis. Zo worden bijvoorbeeld uit GBIF  geautomatiseerd landstalen toegevoegd, maar de databases die daar in staan zijn niet voor die landtalen per se de juiste referenties.

De Nederlandse namen komen ook niet bij het synoniem te staan.  Zou je dat wel doen dan kun je bij ingave niet zien of je iets een synoniem is of niet. Je krijgt dat de keuze uit twee die niet van elkaar verschillen. Als je onder Nederlandse namen invoert is het ook niet van belang of je de naam van het wetenschappelijke synoniem kent.

2) Planten die niet in de huidige Heukels' Flora staan komen in de database (die voor de gehele wereld geldt, niet alleen Nederland) met de volgende referenties op volgorde: Belgische Flora - Plantlist.org - rest.  In de Belgische flora staat dat Euonymus fortunei een synoniem van Euonymus hederaceus is.  Dit ondanks dat de bewerker van die flora op zijn eigen site het andersom heeft staan. Wel weer met de opmerking dat het wellicht andersom moet :-)

spepping

Citaat van: Rutger Barendse op december 09, 2018, 09:02:04 AM
1) Graag een referentie, maar misschien vond Erik die ook al ? Zonder geaccepteerde referentie zouden de Nederlandse namen eigenlijk niet moeten worden toegevoegd, maar helaas gaat dit op meerdere manieren mis. Zo worden bijvoorbeeld uit GBIF  geautomatiseerd landstalen toegevoegd, maar de databases die daar in staan zijn niet voor die landtalen per se de juiste referenties.

De Nederlandse namen komen ook niet bij het synoniem te staan.  Zou je dat wel doen dan kun je bij ingave niet zien of je iets een synoniem is of niet. Je krijgt dat de keuze uit twee die niet van elkaar verschillen. Als je onder Nederlandse namen invoert is het ook niet van belang of je de naam van het wetenschappelijke synoniem kent.

2) Planten die niet in de huidige Heukels' Flora staan komen in de database (die voor de gehele wereld geldt, niet alleen Nederland) met de volgende referenties op volgorde: Belgische Flora - Plantlist.org - rest.  In de Belgische flora staat dat Euonymus fortunei een synoniem van Euonymus hederaceus is.  Dit ondanks dat de bewerker van die flora op zijn eigen site het andersom heeft staan. Wel weer met de opmerking dat het wellicht andersom moet :-)

1. Nederlands Soortenregister, https://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=179323, geeft Kruipkardinaalsmuts als Nederlandse naam. waarneming.nl/be gebruikt deze naam bij Euonymus fortunei. Deze naam zou dan van E. fortunei naar E. hederaceus moeten verhuizen.

2. waarneming.nl/be zou ook het Nederlands soortenregister in zijn lijst van referenties op kunnen nemen. Ik beschouw deze lijst als gezaghebbend voor Nederland.

Groeten, Simon

RutgerB

#1241
Ja, mee eens.  Een goede referentie. Qua communicatie kan dit allicht beter, want deze nieuwe naam is ook bij Floron nog niet doorgekomen.

Het is soms ook vechten tegen de automatisering, want die Nederlandse namen komen via GBIF 'stiekem' ook de database binnen.

Inkijkje in hoe dit gaat:

2018-12-03 16:38:16      DB-trigger   be         UPDATE   Add local name by gbif for swe
2018-12-03 16:38:16      DB-trigger   be         UPDATE   Add local name by gbif for deu
2018-12-03 16:38:16      DB-trigger   be         UPDATE   Add local name by gbif for nld
2018-12-03 16:38:16      DB-trigger   be         UPDATE   Add local name by gbif for eng

Als iemand in een willekeurige database die door GBIF wordt geïmporteerd een 'local name' toevoegt en wij hebben er nog geen bij staan, dan komt deze er automatisch.  Zo kwam er dus de naam Kruipkardinaalsmuts bij het synoniem te staan + 3 andere namen in landstalen. Gelukkig wordt het sinds enige tijd wel gelogd...

Ik heb de naam nu verwijderd bij het synoniem, maar bij iedere info-uitwisseling met GBIF komt die naam er toch weer in. Ik verwacht wel dat de soort binnenkort in de Heukels' zal verschijnen en dan ben ik waarschijnlijk toch verplicht het om te draaien (synoniem en soort). Ik verheug me er nu al op  ;)


Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

nielseimers

Is al enkele dagen op het admin forum voorgelegd. Zonder tegenspraak wordt de soort beschikbaar gemaakt voor invoer.

Pieter Stolwijk

Op de Canarische eilanden komt "retama blanca canaria" voor, een endeem uit de Fabaceae.
De database van Observation noemt dit taxon Lygos monosperma subsp. rhodorhizoides.
Echter, Lygos monosperma wordt in Observation een synoniem genoemd van Retama monosperma.
Daar loopt iets niet geheel goed. Wie weet hoe het zit?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

In principe kan dit: Een ondersoort van een synoniem. Mooi is anders.

Plantoon

Flora Iberica gebruikt als genusnaam Retama (en niet Lygos) en onderscheidt (naast de geelbloemige R. sphaerocarpa) 2 witbloemige, R. monosperma en R. raetam. De anatomische verschillen kan je nalezen in FI.
R. monosperma heeft zijn natuurlijk verspreidingsgebied in kustgebieden van het ZW van het Iberisch schiereiland.
R. raetam komt voor in het NW van Afrika, Canarias, Klein-Azië en Sicilië maar ook als aanplant en exoot op het Iberisch schiereiland.

Voorstel voor de database:
- R. monosperma én R. raetam behouden als erkende soorten
- alles waar de naam rhodorhizoides in voorkomt synonimiseren met R. raetam.
- Voor mijn part gebruiken we Lygos als correcte genusnaam ipv Retama maar mij maakt het niet uit.
- op geografische basis ga ik de planten hernoemen volgens de nieuwe nomenclatuur in de db van Observado. Het zijn er minder dan 10.

Jelle

#1247
Sommige Lygos staan dubbel in TPL en met verschillende status. Alle bronnen samengenomen moeten alle soorten opgaan bij Retama. Ik heb de laatste wijzigingen doorgevoerd:
Retama rhodorhizoides beter als aparte soort volgens mij, verschillend chromosoom aantal?, isolatie (biogeografie), type locatie, etc... zie ook de recentste data:
http://www.plantsoftheworldonline.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:517089-1
Salas, M.; Del Arco, M.; Acebes, J.R.; Naranjo, A., and Gonza´lez, R.,2003. Los retarmes de Retama rhodorhizoides Webb & Berthel. EnGran Canaria: Echio decaisnei-Retametum rhodorhizoidis ass. Nov. Vieraea, 31: 201

Pieter Stolwijk

#1248
Dank voor de reacties. Lygos is dus een overbodige naam, al is The Plant List daarin niet duidelijk.
De status van R. rhodorhizoides blijft nog even ongewis.

(Overigens is de foto waaruit mijn vraag voortkwam door Antoon al ontmaskerd als Cytisus proliferus!)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Plantoon

#1249
Vraagje: over R./L. monosperma geen verwarring, maar ... is R./L. rhodorhizoides geen synoniem van R./L. raetam of gaat het over 2 verschillende taxa ?
FI spreekt niet over rhodorhizoides maar situeert R./L. raetam op ondermeer Canarias en middenoosten.

Jelle

R./L. rhodorhizoides zou een Canarische soort zijn. Alle waarnemingen van Gran Canaria en de eilanden ten westen ervan zouden tot dit taxon behoren. Lijkt zelden/niet als synoniem te worden beschouwd van R./L. raetam. Dit lijkt nochtans logisch.

Plantoon

Dag Jelle
1) laten we aannemen dat rhodorhizoides het Canarische taxon IS (zie je overal terug dat z 'm daar zo noemen)
2) het is zo dat FI raetam en rhodorhizoides over 1 kam scheert (dat blijkt uit de verspreiding die daar opgegeven wordt voor raetam)
3) aangezien FI rhodorhizoides niet vermeldt kunnen we vermoeden dat het een recente afsplitsing betreft.
Het lijkt me logisch dat wij = Observado raetam en rhodorhizoides en natuurlijk monosperma als 3 taxa beschouwt.
Als je hierin volgt dan moet er nog een taxonoom gevonden worden die de synonimie correct instelt in de db van Obs. Kan jij dat ? (ik heb geen rechten als taxonoom). Ik stel voor dat de door ons 3 geaccepteerde namen Retama's zijn en als soort ingesteld worden (de subsp. zijn dan synoniem van)
Groeten
Antoon


Plantoon

Bedankt Jelle,
ziet er goed uit. Ik heb ondertussen een aantal namen veranderd van Lygos naar Retama maar ik ben ermee gestopt omdat Observado soms koppig Lygos wil behouden (voor bepaalde oudere wnn) en omdat de user telkens een wat ergerlijke boodschap krijgt dat de naam veranderd is.
Groeten
Antoon

RutgerB

Dat heeft allicht te maken met het feit dat je wel kunt invoeren onder synoniemen, maar het systeem dit omzet naar de geldende naam. Mijn verzet hiertegen heeft alleen stand gehouden in België.

Vosje

Als we kijken in http://www.catalogueoflife.org/
dan krijg je volgende verdeling:
Geslacht Retama • 4 soorten
- Retama dasycarpa
- Retama monosperma • 3 ondersoorten
  * Retama monosperma subsp. bovei
  * Retama monosperma subsp. monosperma
  * Retama monosperma subsp. rhodorrhizoides
- Retama raetam • 2 ondersoorten
  * Retama raetam subsp. gussonei
  * Retama raetam subsp. raetam
- Retama sphaerocarpa

Plantoon

Obs heeft dezelfde taxa maar dit ziet er wel overzichtelijker uit dan wat uit de db van Observado rolt.
Persoonlijk kan ik de autoriteit van catalogueoflife niet inschatten. Als een taxonoom zich geroepen mocht voelen ...

RutgerB

#1257
Op vraag is er vooruitlopend op de nieuwe flora's (NL en BE) en in samenspraak met de makers daarvan gewijzigd aan Vroegeling.

Er zijn vier soorten onderscheiden en die vallen alle vier onder Draba (in plaats van Erophila).

De waarnemingen zijn samengevoegd onder Draba, Erophila is er synoniem aan gemaakt.

De oude waarnemingen van Erophila verna zijn terug te vinden onder Vroegeling - Draba verna.  Dit geldt voor de drie sites: Waarneming.nl, Observado.org en Waarnemingen.be

Samengevat:

  • Vroegeling - Erophila verna is omgezet naar Vroegeling - Draba verna
  • Erophila verna bestaat nog steeds, maar zonder Nederlandse naam en is synoniem voor Draba verna.
  • Nieuw: Draba verna s.s.
  • Nieuw: Draba boerhaavii
  • Nieuw: Draba glabrescens
  • Nieuw: Draba praecox

Voor het onderscheid tussen de verschilllende soorten, kan je terecht op het volgende forum topic:
Lastge soortgroepen & veelgemaakte fouten: Draba/Erophila - Vroegeling

Douwe van der Ploeg

Citaat van: SlechtValk op februari 16, 2019, 00:08:00 AM
Ik was altijd in de veronderstelling dat de Reuzenberenklauw een exoot was... maar nu zie bij deze soort staan dat hij inheems is...

Weet iemand hoe dit zit? is het een fout dat hij als inheems gemarkeerd staat of zit ik verkeerd met mijn veronderstelling?

Zie ook https://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=119604&cat=162
Douwe van der Ploeg

nielseimers

Ik kan niet zien wie de wijziging heeft aangebracht, maar hij staat nu weer op status 2d: Incidental import, de status die we voor alle niet-inheemse soorten gebruiken.