wasbeheer

Gestart door arend, juli 07, 2008, 14:15:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

arend

http://www.nieuws.nl/517980

Vraatzuchtige wasbeer bedreigt weidevogelstand
Uitgegeven op maandag 07 juli 2008 om 13:07:45
   
(Novum) - Weidevogels in Drenthe en Groningen worden steeds vaker bedreigd door wasberen. De 'invasieve exoten' eten eieren en jonge vogels, waarschuwt Stichting Aap maandag. Het aantal meldingen van wasberen is de afgelopen tijd sterk toegenomen, waardoor vogels als de grutto en de kievit moeten vrezen voor hun vege lijf.

De wasbeer komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika. Via Duitsland, waar de dieren ook niet thuishoren, zijn ze de grens overgestoken naar Nederland. Er zijn Nederlanders die wasberen als huisdieren houden en soms worden ze gedumpt in de natuur. Stichting Aap waarschuwt dat de wasberen zich volgend jaar kunnen ontwikkelen tot een plaag.

"De wasbeer past niet in ons ecosysteem", zegt een woordvoerder van het opvangcentrum voor uitheemse dieren. "Het is een opportunistische veelvraat. Iedereen doet panisch over de vos, maar die is nog inheems. De wasbeer is dat niet en we hebben geen idee wat kan gebeuren. We moeten van het ergste scenario uitgaan en de problemen aanpakken voordat ze zich voordoen."

Stichting Aap pleit er bij het ministerie van Natuur voor een onderzoek in te stellen naar de wasbeer in Nederland. Ook zou onderzocht moeten worden welke andere invasieve exoten het ecosysteem kunnen bedreigen. De stichting denkt daarbij aan de prairiehond en de grondeekhoorn. Het ministerie werkt momenteel aan een lijst van verboden huisdieren, maar die lijst zou vooral zijn gebaseerd op dierenwelzijn. "Ze moeten niet alleen meewegen of het diervriendelijk is een dier thuis te houden, maar ook kijken naar gevaren voor de natuur en de volksgezondheid."

In de Verenigde Staten, waar de wasbeer op natuurlijke wijze voorkomt, vormt de wasbeer ook een probleem voor de volksgezondheid, weet Stichting Aap. Jaarlijks zouden enkele kinderen overlijden omdat ze bijvoorbeeld in de zandbak spelen en uitwerpselen van de wasbeer binnen krijgen. Als de wasbeer een parasiet bij zich draagt, kan dit levensbedreigend zijn.
[Copyright 2008, Novum]

Toen ik in Duitsland een keer aan het jagen was werd ons vriendelijk verzocht door de dorpsbewoners deze gelijk te schieten als wij ze zagen. ze werden er gek van.

arend

g.j. keizer

#1
Ook in de Belgische provincie Luik treedt recent een invasie met uit Duitsland afkomstige (jonge) wasberen op. Ze vormen daar in verband met voedselconcurrentie en verdringing een bedreiging voor de bunzing. Verder blijken ze onder de amfibieën (kikkers, salamanders) huis te houden (Bron : Jachtforum/HLN).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

frankw

Aanpakken voor het te laat is zeg ik!

logico

CiteerAanpakken voor het te laat is zeg ik!
Gaat ook zeker gebeuren als ik ze hier zie.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Tinok

Ja maar wacht nog even tot dat wij er eentje in het wild gezien hebben. Vond dat in Costa Rica ook zo leuk dus zou wel een mooie zijn voor ons nederlandse lijstje ^_^  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Freek Verkerk

CiteerAanpakken voor het te laat is zeg ik!
Ik denk dat je dit soort exoten niet kunt voorkomen. Ze zijn zo sterk dat ze hier komen en blijven. Accepteer ze maar.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Citeer
CiteerAanpakken voor het te laat is zeg ik!
Gaat ook zeker gebeuren als ik ze hier zie.
Is het beestje wiens schuld het totaal niet is weer de klos? :censored:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

logico

#7
Citeer
Citeer
CiteerAanpakken voor het te laat is zeg ik!
Gaat ook zeker gebeuren als ik ze hier zie.
Is het beestje wiens schuld het totaal niet is weer de klos? :censored:
Dan gaan we ze allemaal vangen en brengen we ze bij jou.. Ga je ze weer ergens anders uitzetten en het probleem verplaatsen. Goed plan!

Maar helaas heb je gelijk.. Het beestje wiens schuld het niet is, is de klos.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

Citeer
Maar helaas heb je gelijk.. Het beestje wiens schuld het niet is, is de klos.


Ja maar dat is toch altijd zo geweest. Idem met alle haringen op de haringkar en alle kippenpoten onder het cellofaan bij Albertheijn

En wat van die muggen op je slaapkamer of de bruine ratten in de grote steden.

Verder de ontbraseming van veel binnenwater en zo kan je nog uren doorgaan.

Terug komend op wasberen, martenhonden ed. Deze moeten direct snel en effectief bestreden worden om onze inheemse fauna te beschermen.

Groet,

Grutto



 
Groet
Tjeerd

logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

Leon Olsthoorn

CiteerTerug komend op wasberen, martenhonden ed. Deze moeten direct snel en effectief bestreden worden om onze inheemse fauna te beschermen.
Maar dat is knap lastig als het hier werkelijk gaat om zwervers uit Duitsland. Als die hypothese juist is kunnen wij wasberen die de grens oversteken wel direct afschieten. Maar zolang de populaties in Duitsland zo groot blijven zullen er nieuwe wasberen de grens oversteken en blijven wij tegen de bierkaai vechten.

Hoe zit het trouwens met het verhaal dat deze populatie Duitse wasberen een overblijfsel zijn van nazi-Duitsland? Een wild verhaal of historisch juist?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

logico

#11
Het meest bekend is het paartje wasberen, dat Herman Goering in de oorlogsjaren op zijn Hessische jachtverblijf losliet. Tegelijk met een paartje in Brandenburg dat vrijkwam dankzij Britse bommen heeft dit dier zich in Duitsland verduizendvoudigd en in steden als Kassel leeft het dier nu van vuilnisbakvoer. De wasbeer steekt sinds 1961 steeds vaker de Hollandse grens over, maar overdonderend succes zoals bij onze Oosterburen heeft de waschbäre bij ons nog niet gekend. Een kwestie van smaak misschien

http://www.decanter.com/news/70179.html

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article85048.ece

Tja..
Laten we dan alle excoten eens aanpakken.. Ik noem bijvoorbeeld bekende beesten als het konijn en fazant komen respectievelijk uit Spanje en China.
Die horen hier dus ook niet? Oh nee.. Deze dieren vormen geen bedrijging voor de naderlandse flora en fauna of iets dergelijks? Maar het blijven toch altijd exoten.
Of vallen ze onder het verjarings proces? Meer dan tig jaren in nederland en dus geen exoot meer?

Maar wacht. Als een wasbeer alle konijnen opvreet dan bedreigt deze de nederlandse fauna terwijl een konijn een exoot is of toch weer niet.

Ach, ik maak er weer een te lang en onsamenhangend verhaal van.
Alhoewel het inderdaad onmogelijk is om elke wasbeer die zijn poot over de grens zet te bestrijden en het zielige wasbeertje totaal geen enkele blaam treft moet ik toch toegeven dat ik deze effectief zal bestrijden mocht deze mijn pad kruizen.
Of.. Misschien moet ik in amerikaanse stijl Herman Goering, die ook al verjaard is, toch maar gaan dagvaarden voor het toebrengen van eventuele toekomstige schade aan de nederlandse flora en fauna?

Wasbeer = moeilijk verhaal.
Ik ben ook een moeilijk verhaal dus komt goed.

Waarom dit rare verhaal.. Omdat er vooralsnog van een mug een olifant gemaakt wordt.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

CiteerHet meest bekend is het paartje wasberen, dat Herman Goering in de oorlogsjaren op zijn Hessische jachtverblijf losliet. Tegelijk met een paartje in Brandenburg dat vrijkwam dankzij Britse bommen heeft dit dier zich in Duitsland verduizendvoudigd en in steden als Kassel leeft het dier nu van vuilnisbakvoer. De wasbeer steekt sinds 1961 steeds vaker de Hollandse grens over, maar overdonderend succes zoals bij onze Oosterburen heeft de waschbäre bij ons nog niet gekend. Een kwestie van smaak misschien

http://www.decanter.com/news/70179.html

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article85048.ece

Tja..
Laten we dan alle excoten eens aanpakken.. Ik noem bijvoorbeeld bekende beesten als het konijn en fazant komen respectievelijk uit Spanje en China.
Die horen hier dus ook niet? Oh nee.. Deze dieren vormen geen bedrijging voor de naderlandse flora en fauna of iets dergelijks? Maar het blijven toch altijd exoten.
Of vallen ze onder het verjarings proces? Meer dan tig jaren in nederland en dus geen exoot meer?

Maar wacht. Als een wasbeer alle konijnen opvreet dan bedreigt deze de nederlandse fauna terwijl een konijn een exoot is of toch weer niet.

Ach, ik maak er weer een te lang en onsamenhangend verhaal van.
Alhoewel het inderdaad onmogelijk is om elke wasbeer die zijn poot over de grens zet te bestrijden en het zielige wasbeertje totaal geen enkele blaam treft moet ik toch toegeven dat ik deze effectief zal bestrijden mocht deze mijn pad kruizen.
Of.. Misschien moet ik in amerikaanse stijl Herman Goering, die ook al verjaard is, toch maar gaan dagvaarden voor het toebrengen van eventuele toekomstige schade aan de nederlandse flora en fauna?

Wasbeer = moeilijk verhaal.
Ik ben ook een moeilijk verhaal dus komt goed.

Waarom dit rare verhaal.. Omdat er vooralsnog van een mug een olifant gemaakt wordt.

Succes met je bestrijding en denk vooral na over extra tools. De FF wet geeft in een aantal gevallen mogelijkheden met efficiëntere middelen te werken dan normaal mits goed onderbouwd en planmatig opgezet e.d.


Groet,

Grutto



 
Groet
Tjeerd

grutto


Via Google het volgende:


De oprukkende marterhond een gevaar?

"De marterhond herkent men daaraan, dat men hem niet ziet..." Dit citaat uit een artikel in de Deutsche Jaegerpruefung is veelzeggend en behoeft geen nadere toelichting.
In met name de deelstaat Mecklenburg Vorpommern is het marterhondenbestand het laatste decennium verontrustend toegenomen.
Ook in Nederland is marterhond al onder ons, dat staat vast als een paal boven water. En veelvuldiger dan we denken. Veel jagers echter zullen hem niet zien en als hij wel wordt waargenomen, dan wordt hij niet zelden aangesproken als kat, das, wasbeer of vos. Ik ken een oude ervaren duitse jager die, tot het moment dat de eerste in het door hem bejaagde revier werd geschoten, nooit een marterhond had aangesproken. Een door de wol geverfde "nimrod" die in z'n leven meer dan duizend zwijnen heeft geschoten en evenzoveel vossen.......Een oude ervaren jager die de marterhond zonder enige twijfel wel heeft waargenomen, maar kennelijk immer heeft aangesproken als een das!


niet zelden aangesproken als een das...

De marterhond (Nyctereutes procyonoides), ook wel enok, wasbeerhond, japanse vos of Seefuchs genoemd, is een nachtdier, behorend tot de hondenfamilie. Zijn overeenkomst met de wasbeer berust alleen op de vachttekening. Oorspronkelijk komt hij uit Oost-Azië (Siberie, Mongolië, China, Korea, Japan) en werd in de Sowjetunie uitgezet voor de pels.. Men zag over het hoofd dat hij een schuwe maar taaie overlever is, en bovendien een uitgesproken opportunist en zigeunerachtig trekker. Vanuit Rusland verspreidde hij zich over Noord- en Midden-Europa, waar hij overal geschikte leefgebieden aantrof: moerassige of deels beboste landschappen en met loofhout begroeide rivierdalen.
De opmars van de enok lijkt niet meer te stuiten. In de BRD hebben zich naar schatting inmiddels honderdduizend(en) van deze immigranten gevestigd en ook in Nederland komt hij veelvuldiger voor dan we allen denken.
Yvette van Veldhuijsen van Berenopvangcentrum "Fellow" te Wenum verzamelt gegevens over waarnemingen, verkeersslachtoffers en afschot over de afgelopen jaren. Deze gegevens tonen aan dat de enok in grotere getale onder ons is dan we denken! Yvette is van mening dat alleen al op de Veluwe sprake is van de aanwezigheid van enkele honderden marterhonden. "Nadat in 1993 de eerste exemplaren werden gezien, werd nog geopperd dat het om enkele ontsnapte huisdieren ging. Dat is nu wel ontzenuwd. Er zitten er veel en het zou me niet verbazen dat wasbeerhonden over 15 jaar in Nederland een veel voorkomende soort is." aldus Yvette, die ook zorg draagt voor wetenschappelijk onderzoek van gedode marterhonden.* Ze bepleit terecht aanvullend wetenschappelijk onderzoek naar de verspreiding van en het effect van enok op de nederlandse fauna.
Enkele van de door Yvette verzamelde meldingen van waarnemingen zijn bijzonder interessant.
De letterlijke tekst van enkele verslagen wil ik u niet onthouden:

2002
Melding van J.L. Prakken te Tronde bij Elsloo (Friesland)
Mechelse herder werd aangevallen door een op een hond lijkend dier. De
hond kwam uit het bosje langs het erf met het dier op zijn rug. Daar liet
het dier de hond los. De kop van de herdershond was bebloed en hij liep 14 dagen kreupel. Het was vermoedelijk een marterhond die in de bosjes een eendennest plunderde.

2003
Fam.X (adres bekend)
Snachts om 3 uur wasbeer-wasbeerhond gezien schupperijweg achter het
terrein van de dierenarts. In de zelfde tijd diverse dode kippen en wat katten spoorloos uit die straat. Toeval? Ze hadden het over een wasbeer maar begonnen later te twijfelen. Mensen spraken mij aan en dachten dat hier wat was ontsnapt. (yvv)

2003
Fam. v/d Winden
haar man, haar 3 kinderen en de buurman. Vermoedelijk een wasbeerhond gezien. De buurman dacht dat het hun cain terrier was die langs de weg liep.
Dit bleek dus niet zo te zijn. Toen dachten ze dat het een uit de
autogezette hond was die in paniek langs de Klarenbeekseweg rende. Ze vonden de hond extreem snel en bang. Het had de staart tegen de buik en schoot over hun erf heen. Hij dook de bosjes in en was niet meer terug te vinden. In de zelfde periode zijn er meerdere kippen en eenden gedood. Na de foto van onze wasbeerhond in de krant zijn ze er van overtuigd dat het een wasbeerhond betrof.

Enkele passages uit deze verslagen heb ik vet afgedrukt. Zeer interessant is in dit verband de vraag of de marterhond inderdaad verantwoordelijk gehouden kan worden voor plundering van kippen en eendenverblijven.

Het menu van de marterhond bestaat uit kleine knaagdieren, reptielen, vissen, kikkers, fruit, vruchten, vogels en eieren. Alleen al hierdoor is hij als een regelrechte concurrent van inheemse vleeseters als de vos te betitelen. Een typisch staaltje van faunavervalsing, waar Reintje de dupe van zou kunnen worden. In het noord-oosten van Duitsland lijkt de vos langzaam verdreven te worden door de marderhond. Ter illustratie enkele cijfers:

Landkreis Nord Vorpommern (NVP)
Afschot jachtjaar 2001/2002: Vos: 3.080--------Marterhond: 1.457
Afschot jachtjaar 2003/2004: Vos: 2.151--------Marterhond: 2.755

Landkreis Ostvorpommern (OVP)
Afschot jachtjaar 2001/2002: Vos: 2.928--------Marterhond: 1.234
Afschot jachtjaar 2003/2004: Vos: 2.313--------Marterhond: 1.589

Landkreis Demmin (DM)
Afschot jachtjaar 2001/2002: Vos: 3.018--------Marterhond: 1.079
Afschot jachtjaar 2003/2004: Vos: 2.458--------Marterhond: 1.684

(bron: Girmann, Untere Jagdbehörde Landkreis Demmin)

Uit bovenstaande tabellen is te zien dat de afschot van het aantal vossen afneemt naarmate het afschot van de marterhond toeneemt.

Niet alleen de vos, maar ook de bodembroeders, en in het bijzonder die in de zogenaamde wetlands worden naar mijn mening ernstig bedreigd. Dit omdat de marterhond –in tegenstelling tot de vos- een grage en uitstekende zwemmer is en dol op eieren en kuikens.

De intrede van de marterhond heb ik in de afgelopen jaren van nabij in de praktijk meegemaakt.
Al weer bijna vijftien jaar geniet ik het voorrecht te mogen jagen in Mecklenburg/Vorpommern (M/V); een der nieuwe deelstaten in het noord-oosten van het herenigde Duitsland. Mecklenburg wordt gekenmerkt door de vele meren, akkers, wiesen en bossen en is het dunstbevolkte gebied van de Bondsrepubliek. Deze dekking, voedsel, water en rust maken M/V tot een der meest wildrijke deelstaten van Duitsland.

Het Jachtrevier van plm. 1.200 hectare is gelegen in de Landkreis Demmin en herbergt rood-, dam-, zwart en reewild als standwild. Ook vos en das, ganzen en ander waterwild behoren tot de voorkomende en jaagbare wildsoorten. De raaf, zeearend, kraanvogel en vele andere vogelsoorten completeren de fauna.
Ons jachtveld, met al z'n meertjes, moerasjes en waterlopen herbergt veel waterwild, maar we zien de laatste jaren nauwelijks meer een eendenkuiken groot worden. Naar de oorzaak hiervan kunnen we vooralsnog slechts gissen maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de marterhond hier (grotendeels) debet aan.

Al ruim tien jaar kennen we in Mecklenburg dus een nadrukkelijk aanwezige nieuwe gast in vorm van de marterhond. Bewust benoem ik deze faunavreemdeling hier als gast. In de nazomer van 1994 nam ik een marterhond met de restlichtversterker voor het eerst in ons revier waar en kon deze met zekerheid aanspreken. Het frappante is dat onze oude ervaren jachtleider midden in het revier woonachtig is en letterlijk elke dag in het veld is. Nog nooit had deze ervaren "nimrod" tijdens de dagelijkse aanzit een marterhond bewust waargenomen (lees: deze als zodanig aangesproken!). Wel meende hij een toename van de das te hebben te hebben geconstateerd.(!!!) In september 1994 werd de eerste enok in ons revier geschoten door Reinder Zijl, rustend landbouwer uit Bedum.
Het afgelopen jachtseizoen ( april 2004 tot april 2005) werden in hetzelfde veld maar liefst 57 marterhonden gestrekt.
De officiele afschotcijfers van de deelstaat Mecklenburg/Vorpommern zijn relatief gezien nog sprekender m.b.t. de explosieve vermeerdering van de marterhond:


Jachtjaar-------------Vos--------------Marterhond

1992/93------------22.735-----------------23
1993/94------------27.416-----------------35
1994/95------------27.520-----------------41
1995/96------------37.085----------------154
1996/97------------31.295----------------311
1997/98------------35.365----------------909
1998/99------------38.549--------------1.604
1999/00------------37.058--------------3.004
2000/01------------33.288--------------3.807
2001/02------------33.380--------------6.877
2002/03------------31.326--------------9.964
2003/04------------27.665-------------11.717
2004/05------------30.449-------------14.701
2005/06------------33.575-------------20.044 (update)

De officieele cijfers van het afgelopen jachtseizoen zijn nog niet openbaar, maar het is bekend dat in 2005/2006 wederom een stijgend aantal marterhonden op het tableau kwamen.. (zie update)
In 11 jaar tijd een toename van 23 naar maar liefst 14.700 stuks! Een zorgelijke ontwikkeling, temeer daar Mecklenburg hemelsbreed slechts op ruim 300 kilometer afstand van Nederland ligt en de actieradius van de enok groter is dan die van de vos. In dit verband wil ik er even op wijzen dat de marterhond in de tachtiger jaren in amper 10 jaar tijd kans heeft gezien geheel Polen te "bezetten"!. Zorgelijk ook omdat de marterhond wel eens een grote en serieuze bedreiging zou kunnen gaan vormen voor met name onze bodembroeders. Met anderen ben ik van mening dat gedegen (wetenschappelijk) onderzoek dringend gewenst is.

Het is reeds gebleken dat een dichte populatie marterhonden ook een toename van ziekten met zich meebrengt. In Meckelenburg is inmiddels schurft bij marterhonden geconstateerd. Deze schurft is ook besmettelijk voor honden (bouwjacht!!) en vossen. Als hondachtige is de marterhond uiteraard ook een poteniele verspreider van rabies en de gevaarlijke "Fuchsbandwurm" oftewel de vossenlintworm. (Tijdens een deze zomer uitgevoerd onderzoek in Mecklenburg bleken maar liefst 7 van de 20 onderzochte vossen besmet met de "Fuchsbandworm", tengevolge waarvan een dringende waarschuwing is uitgegaan naar bramenplukkers en paddestoelzoekers).

De marterhond vertoont zich meestal in de late schemering en is van nature schuw en slim.
Die eigenschappen bewijzen zich in het feit dat relatief gezien veel minder marterhonden sneuvelen in het verkeer dan bijv. de das en vos.
Tot voor kort twijfelde Alterra, het onderzoeksbureau van de Universiteit Wageningen nog ten zeerste aan in het wild levende wasbeerhonden op de Veluwe. Het roer is inmiddels om.
In "de Stentor" van verleden week baseerde Hugh Jansman, dierenecoloog van Alterra, zijn schatting van enkele tientallen "veluwse" marterhonden op het percentage aangereden marterachtigen. 'Tien tot twintig procent van de marterachtigen wordt platgereden. Wij krijgen meldingen van hooguit vier dieren per jaar". De vergelijkende schatting van Jansman gaat niet op omdat de marterhond zich niet snel laat platrijden in het verkeer, zo weet ik inmiddels uit ervaring.
Als Hugh Jansman zijn schattingen baseert op het aantal doodgereden marterhonden slaat hij naar mijn mening de plank goed mis. Op een of andere manier laat de marterhond zich niet snel doodrijden, dit in tegenstelling tot dieren als vos en das. Ons 1200 HA grote revier in Mecklenburg wordt doorkruisd door enkele geasfalteerde of van betonbanen voorziene landwegen. In het afgelopen jachtjaar schoten we 57 marterhonden. Zegge en schrijve 1 exemplaar werd doodgereden. Wellicht ten overvloede wil ik melden dat we met grote regelmaat weldoodgereden vossen en dassen aantreffen.

Alhoewel de marterhond als uitgesproken opportunist mag worden omschreven, houdt hij zich bijvoorkeur daar op waar water is. Moerassig gebied en brede rietkragen hebben z'n voorkeur. Dit feit wordt eenvoudig bewezen door het navolgende.
In ons jachtrevier kenmerkt zich door de aanwezigheid van water, moerasjes en rietkragen. We schoten er in het afgelopen jachtjaar 57 marterhonden.
Een ruim tien kilometer verderop gelegen jachtrevier, in omvang vergelijkbaar het het onze, maar veel hoger gelegen, mitsdien er veel minder water, moeras en rietkragen voorkomen, het herbergt vergelijkbare aantallen zwartwild als in ons veld waardoor de jagers daar even vaak in de schemering en tijdens maannachten aanzitten, op die tijdstippen dus dat de enok actief is. Zelden of nooit wordt hier echter een marterhond waargenomen, sporadisch wordt er een geschoten.
In tegenstelling tot het beweerdelijk solistisch optreden van enok leert onze eigen veldervaringen dat men volwassen marterhonden veelal paarsgewijs aantreft; bijna zonder uitzondering zijn ze altijd met z'n tweeen. Al meerdere keren is het ons gelukt ze ook beide op tableau te brengen. Na het schieten van de eerste komt veelal het overgebleven exemplaar na verloop van tijd even poolshoogte nemen bij de geschoten enok.
In tegenstelling tot de vos is de enok een meester in de kunst van het "zich doodhouden". Zowel uit eigen ervaring als uit de verhalen van weidgenoten weet ik dat hij zich in bedreigende omstandigheden zich absoluut dood kan houden. Dit doet hij niet zelden ook na het schot, ook indien het schot niet heeft "gezeten". De enok laat zich ook niet of hoogst zelden "springen" uit de bouw, zoals bij vos wel het geval is.
In de meeste gevallen wordt enok in de late schemering waargenomen, dit is echter geen wet van meden en perzen. Zo had enkele weken geleden een jachtgast al rond half acht de aanloop van een paartje marterhonden in ons revier, dat hij overigens mer succes tot binnen schootsafstand wist "aan te muizen".
De marterhond laat zich heel goed aanmuizen, aanzienlijk beter nog dan de vos zo is onze ervaring.

Conlusie:

In gebieden als Mecklenburg is de marterhond inmiddels dusdanig ingeburgerd dat we hem niet meer kwijt zullen raken. Ondanks de intensieve bejaging neemt het aantal nog steeds toe. Persoonlijk acht ik hem verantwoordelijk voor de teruggang van het plaatselijke inlandse waterwild en beschouw hem als serieuze bedreiging voor andere diersoorten. Door een hoge populatiedichtheid kunnen ook andere ziekten dan de hierboven reeds genoemde schurft uitbreken. Wat op langere termijn de effecten zullen zijn zal binnen enkele jaren blijken.
Zoals ik al heb aangegeven is nader (wetenschappelijk) onderzoek dringend gewenst en ik vertrouw dat organisaties als de NOJG/KNJV hier een voortrekkersrol in zullen spelen.

Nimrod


update:

Marterhond rukt op in Nederland

De marterhond rukt op in ons land. Het wasbeerachtige dier – evenals de vos verwant aan de hond – dat in het oosten van Europa veel voorkomt, wordt nu ook in ons land vaker gezien. De laatste jaren was het aantal meldingen sporadisch, maar vooral uit het noordoosten van het land komen nu meer getuigenissen binnen van onder meer natuurbeheerders die het beestje in het wild hebben gezien. Deze week kwam zelfs een nieuwe dubbele melding uit Oost-Groningen, waar een exemplaar is doodgereden en een ander is gespot. In Rusland werden ze ooit als pelsdier uitgezet. In Duitsland zijn er inmiddels honderdduizenden van. Marterhonden zijn kleiner dan vossen en slanker dan wasberen, waar ze uiterlijk veel van weg hebben. Aike Hesse van wildbeheereenheid Westerwolde (Oost-Groningen) heeft bij Bourtange met eigen ogen het doodgereden exemplaar gezien. ,,Dat kan een bedreiging worden voor de vos, want marterhonden vermeerderen zich razendsnel. Ze werpen wel vijftien tot negentien jongen", weet hij. ,,Ze trekken onze kant op", weet een woordvoerster van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging (KNJV). Natuurbeheerders mogen de dieren afschieten maar alleen als ze een plaag vormen, aldus het ministerie van LNV (Natuur).

bron: dierenartsonline.nl



Wilde wasbeerhond rukt op
AMSTERDAM - De wilde wasbeerhond rukt op in het oosten van het land. Het roofdier, waarvan een volwassen exemplaar zo'n 50 tot 55 centimeter meet, kwam voorheen alleen voor in Oost-Europa.

Het Kenniscentrum Dierplagen in Wageningen meldt dat midden jaren negentig slechts drie dode exemplaren in ons land werden gevonden, maar sinds 2000 zou het gaan om tientallen.

Waarschijnlijk neemt de populatie de komende jaren verder toe. De nachtelijke rover zorgt ook voor problemen. Zo wijst ooievaarsstation De Lokkerij in het Drentse De Wijk de wasbeerhond aan als hoofdverdachte voor een massaslachting onder ooievaars.

"Vossen komen niet over ons metershoge hek heen, dus hebben we door specialisten laten onderzoek wie er achter de aanval kon zitten", zegt Frits Koopman van het opvangstation. "Daarom is het vrijwel zeker dat het de wasbeerhond is geweest. Die kunnen vrij goed klimmen."

Uit reacties maakt Koopman op dat er in Nederland inmiddels honderden wasbeerhonden leven. De dieren worden soms ook als huisdier gehouden.

bron: Telegraaf


links:

http://lx1.library.wur.nl/WebQuery/gkn?wq_...d=wasbeerhonden


http://mulder-natuurlijk.nl/Wasbeerhond,%2...20Nederland.htm


http://www.groenportaal.nl/nieuws/200708/p...hond_3378.shtml
Groet
Tjeerd

logico

Interessant bericht Tjeerd. Bedankt!! :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

Tim Asbreuk

Tjeerd is de bouw van een wasbeerhond te onderscheiden van een das/vos, zo ja hoe? En gebruiken ze elkaars holen.

En misschien een nieuw topic wasbeerhond.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

logico

#16
Tim
Wasbeerhonden/marterhonden gebruiken zeker andere burchten. Vooral in de herfst en de winter waar ze en soort van winterslaap houden. Je kunt ze aantreffen samen met dassen in een burcht. Ze zitten dan op verschillende verdiepingen en de wasbeerhonden zitten vaak in paartjes in de burcht. Echter, vossen ontwijken de wasbeerhond dus die kom je niet in 1 burcht tegen.

Wasbeerhond/marterhond

Wasbeer

Das


De vos heb ik niet toegevoegd want die kent iedereen wel in die is duidelij kte onderscheiden van de wasbeerhond.

Wat betreft eventuele sporen zodat je zelf wat beter kunt onderscheiden in hetveld.

De voetafdrukken van de wasbeerhond doen aan die van de vos denken, maar hebben een sterkere spreiding van de tenen. De afdrukken van de teenkussens staan waaiervormig voor de afdruk van het middenvoetkussen, en niet bijeen zoals bij de vos. De afdrukken van de teenkussens en de nagels zijn meestal duidelijk. De prent van de voorvoet is 4-5cm lang en 5-6cm breed. Die van de achtervoet is wat kleiner. Het spoort vertoont onregelmatige slingers.

De wasbeerhond is, ahoewel zijn naam anders doet denken, helemaal niet verwant aan de wasbeer. Hij wordt zo genoemd om de typische wasbeerachtige tekening van zijn "masker". Het is een hondachtige/wilde hond.

Hoofd-lichaamslenge 50-60 cm, staart 15-20 cm, schouderhoogte 18-22 cm, gewicht 6-9 kg
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

#17
CiteerTjeerd is de bouw van een wasbeerhond te onderscheiden van een das/vos, zo ja hoe? En gebruiken ze elkaars holen.

En misschien een nieuw topic wasbeerhond.

Nu ik probeer alles m.b.t. predatie in zn algemeenheid goed in de gaten te houden echter deze ervaring (bouw/burcht) heb ik ook nog niet met Marterhonden en Wasberen.

Gelukkig laten die Marterhonden zich bijzonder makkelijk vangen in kooien. Er kunnen er soms wel 2 tegelijk in zitten. Onze gebieden zijn ook veel overzichtelijker dan in Duitsland dus dat ondersteund observatie en bestrijding.
Ook hebben we in Nederland efficiënte bestrijdingsmiddelen, beter dan in Duitsland.

Hier moeten we alleen politiek een oogje in het zeil houden. Zoals je in de link kan lezen heeft de Partij van de Dieren een bescherming aangevraagd voor de Marterhond.
Gelukkig heeft de 2e kamer buikeschuddend van het lachen dit onbenullige voorstel direct van tafel geveegd maar ze vragen het toch maar.

De Faunabescherming kan je bijna gelijk stellen met de Partij van de dieren dus naast de Marterhonden, Wasberen zijn dat de grootste bedreigingen voor onze natuur.

M.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

g.j. keizer

#19
Gisteren trof ik op de vluchtstrook langs de autobaan Sankt Vith-Luik vlak voor de afslag Malmedy een doodgereden marter- of wasbeerhond aan.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

M.Renard

CiteerOPINIE: 'Wasberen zijn niet eng of gevaarlijk!'

Bron: Jaap Mulder, Bureau Mulder-natuurlijk

De recente publiciteit rond de wasbeer, aangeslingerd door de Stichting AAP, valt niet in goede aarde bij natuurbeschermers. Vogelaars verzuchten dat er "weer een nieuwe dader is aangewezen in de weidevogeldiscussie". Zoogdierkenners betreuren het gebrek aan kennis bij de woordvoerders, en vinden de demagogische toon in de berichtgeving ronduit kwalijk. En dat terwijl de wasbeer in Europa goed onderzocht is. Hoe zit het echt met die wasbeer in Europa en Nederland?


Zie voor het hele artikel: http://www.vzz.nl/nieuws/nieuws2008/nieuws...n_niet_eng.html

grutto

Citeer
CiteerOPINIE: 'Wasberen zijn niet eng of gevaarlijk!'

Bron: Jaap Mulder, Bureau Mulder-natuurlijk

De recente publiciteit rond de wasbeer, aangeslingerd door de Stichting AAP, valt niet in goede aarde bij natuurbeschermers. Vogelaars verzuchten dat er "weer een nieuwe dader is aangewezen in de weidevogeldiscussie". Zoogdierkenners betreuren het gebrek aan kennis bij de woordvoerders, en vinden de demagogische toon in de berichtgeving ronduit kwalijk. En dat terwijl de wasbeer in Europa goed onderzocht is. Hoe zit het echt met die wasbeer in Europa en Nederland?


Zie voor het hele artikel: http://www.vzz.nl/nieuws/nieuws2008/nieuws...n_niet_eng.html

Ach voor wat het waard is. Dit is het zelfde patroon van reageren van Dhr. Mulder toen het over de vos ging.
Nu komt de wasbeer en hij zal erg graag willen zenderen en "onderzoeken".

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

wimtegels

Volgens een studie van Alterra zitten er in Nederland maar een beperkt aantal wasberen.

In de studie wordt waarneming.nl ook als belangrijke bron gebruikt.

Het rapport is te vinden via onderstaande link:

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=30182
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

tekenaar

Persbericht LNV naar aanleiding van deze studie:

-----------------------

Wasbeer geen acute bedreiging
Persbericht | 25-08-2008

Wasberen vormen in de huidige aantallen geen risico voor de biodiversiteit, landbouw of volksgezondheid in Nederland. Dat blijkt uit een quick-scan die Alterra deze zomer in opdracht van het ministerie van LNV heeft gemaakt.

LNV wilde inzicht in de mogelijke impact van de wasbeer in Nederland op biodiversiteit en volksgezondheid. Het ministerie van LNV neemt het advies mee bij beleidsontwikkeling en blijft, samen met het ministerie van VWS, de ontwikkeling van de populatie volgen.

Hoofdconclusie van de quick-scan is dat het aantal wasberen in Nederland op dit moment nog erg klein is (tiental dieren) en dat er geen aanwijzingen zijn dat de populatie wasberen snel groeit. Het lijkt er op, dat de waargenomen wasberen in Nederland voor een (groot) deel afkomstig zijn uit gevangenschap. Alterra verwacht de komende tien tot twintig jaar geen gevestigde populatie wasberen in Nederland. Wel zijn er veel geschikte leefgebieden voor de wasbeer in Nederland. Zonder extra maatregelen zou de wasbeer over circa vijftien jaar vaker in Nederland kunnen voorkomen.

Maatregelen kunnen de snelheid van introductie vertragen. Zo kan bijvoorbeeld het tiental dieren dat momenteel in de vrije natuur loopt gevangen worden door inzet van kastvallen met lokvoer. Dit is voor de wasbeer de meest effectieve methode voor populatiebeheer. De Flora- en faunawet biedt de provincies hier de mogelijkheid voor. Daarnaast is het van belang om ontsnappingen uit gevangenschap te voorkomen. LNV neemt daarom deze adviezen mee bij het vaststellen van het beleid rondom gezelschapsdieren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

Kan iemand de titel van dit topic van wasbeheer veranderen in wasbeer? Daarna kan dit bericht verwijdert worden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Ik lees de verhalen van de grote aantallen wasberen in Duitsland, dus volgens mij zijn die grote aantallen over een aantal jaren ook in Nederland. Mogelijk zijn de wasberen in Nederland ontsnapt uit Nederlands particulier beheer, maar zelfs dat geloof ik niet. Ik denk dat jonge Duitse wasberen naar Nederland trekken. Wasberen schijnen territoriaal te zijn, vergelijkbaar met veel andere zoogdieren als vossen en reeen. Onduidelijk is mij hoe groot hun territorium is. Zal wel afhankelijk zijn van de voedselsituatie. Ik dacht dat ze vrij veel aten dus zou dat duiden op kleine territoria. Dus veel dieren en veel waarnemingen. Die zijn er nu nog niet. Dus nog even wachten, maar volgens mij gaat het snel, want ook in de US zijn ze overal.  Over 10 jaar zit heel Nederland vol, is mijn persoonlijke voorspelling.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

#26
CiteerKan iemand de titel van dit topic van wasbeheer veranderen in wasbeer? Daarna kan dit bericht verwijdert worden.
Dat kan ik wel maar mogelijk is met opzet voor een woordspeling in de titel gekozen. Hij is niet in strijd met de forumregels en de titel dekt m.i. de lading. De titel is ook niet nietszeggend dus wijzig ik hem niet.

En leuk om te lezen dat de gevens die ik nav de start van dit topic gegoogled had en in Waarneming.nl gezet al gebruikt worden voor een rapport.  ;)