18 Ringslangen in paniek gedood

Gestart door JRoosma, juli 07, 2008, 13:37:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

JRoosma

BEETSTERZWAAG -

Achttien dode ringslangen zijn het afgelopen weekeinde gevonden in het Koningsdiep bij Beetsterzwaag. Reptielenkenner Jelle Hofstra uit Gorredijk is verbijsterd over de ruwe wijze waarop de dieren zijn gedood.

Bij een aantal dieren was de kop eraf, terwijl anderen snijwonden vertoonden, De veertigjarige Wiebren Groen uit Beetsterzwaag heeft toegegeven dat hij verantwoordelijk is. Hij zegt in paniek te hebben gehandeld nadat hij tientallen slangen had aangetroffen in de composthoop bij zijn woning aan de Koefenne.

Met een hooivork prikte hij de dieren in een emmer om ze vervolgens in het Koningsdiep te lozen. ,,Dit liket nearne nei, se binne beskerme en bitte net iens'', zegt Hofstra. Groen benadrukt dat het niet zijn bedoeling was om de dieren te doden.

Een inwoner van Drachten deed de bizarre ontdekking tijdens een fietstocht van Beetsterzwaag naar Gorredijk bij het bruggetje ter hoogte van de Koefenne.

Meer hierover in de Leeuwarder Courant.


Zonde zeg.
'In paniek gedood', jaja.Het was niet zijn bedoeling om de dieren te doden, maar prikt wel met zijn hooivork in de composthoop.


Nog enkele foto's :  http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/reg...n_paniek_gedood
Jaring Roosma

JRoosma

Man strafbaar om doden ringslangen

BEETSTERZWAAG -

De veertigjarige Wiebren Groen uit Beetsterzwaag heeft twee processen verbaal gekregen voor het doden van zo'n achttien ringslangen en het verstoren van een broeihoop vorige week dinsdag.

Groen zegt dat hij handelde in paniek toen tientallen ringslangen uit zijn composthoop kropen. Hij prikte ze met een hooivork er uit en loosde een deel van de slangen in het Koningsdiep.

Gistermiddag kwam de milieupolitie op bezoek. De officier van justitie bekijkt of de man verder vervolgd moet worden vanwege overtreding van de Flora- en faunawet. De ringslang is een beschermde diersoort.

Leeuwarder Courant
Jaring Roosma

Tatanka

Goede zaak dat er geverbaliseerd is. Men moet hard optreden tegen dit soort achterlijke gedrag. Idiote smoezen over paniek e.d., ga weg: je bent toch een volwassen kerel.
Ik hoop dat dit figuur flink wordt aangepakt en dat er zo een voorbeeld gesteld wordt.

Freek Verkerk

#3
Sommige mensen zijn gewoon zwakbegaafd. Ze zien een slang en denken;gevaarlijk! Via de TV (SBS6) weten ze dat slangen giftig zijn. Iedereen kent natuurlijk de beelden van die ratelslangen uit cowboyfilms. Omdat de slangen niet echt dreigend op hen af  komen pakken ze wat voorhanden gereedschap; een hooivork ofzo en gooien compost met slangen en al ik de nabij gelegen vaart. Mogelijk was hij al met die hooivork in de composthoop aan het werk, om die te verplaatsen, of whatever iemand met een composthoop doet, misschien compost er op gooien.

Allemaal wel begrijpelijk, maar wel erg dom. Sommige Friese boeren zijn gewoon erg dom. Maar domheid kun je niet als excuus gebruiken, dus gewoon de standaard aanpak. En dat lijkt mij een procesverbaal wegens het doden van beschermde diersoorten.

Wel goed dat het in de krant gekomen is, want mogelijk horen die andere domme boeren dat en gaan ze in het vervolg anders om met beschermde dieren, want een bekeuring van 500 euro begrijpen ze wel!!

Overigens kunnen ringslangen goed zwemmen, dus gewoon in de vaart gooien was niet zo erg geweest. Met een mestvork en een schep er op inslaan was geheel onnodig en lijkt op sadisme, machtsmisbruik, mishandeling.

Je kunt erover twisten of een ringslang voor een boer een nuttig dier is. Over zijn voedsel lees ik in de wikipedia:

De slang voedt zich bijna uitsluitend met amfibieën, vooral kikkers maar ook de larven en salamanders, soms worden padden gegeten. Bij een veldonderzoek is ooit beschreven dat een gewone pad werd uitgebraakt van 65 gram door een slang van 205 gram, een derde van het lichaamsgewicht[4].

Ook vissen en soms insecten of een in het water vertoevend zoogdier wordt gegeten. Prooidieren worden in één keer verzwolgen.

De jonge ringslangen leven hoofdzakelijk van kleinere prooien, zoals kikkervisjes, regenwormen en naaktslakken. In Nederland en België worden de grote larven van de groene kikker door jonge exemplaren graag gegeten. De slang kan goed zwemmen en zoekt vaak de oevers af op zoek naar groene kikkers. Ze worden ook wel midden op de hei waargenomen en oude publicaties melden dat de ringslang zich daar ook wel voedt met mestkevers.

Kikkers zijn erg nuttige dieren omdat die insecten eten die mensen kunnen prikken. Dus een ringslang zou dan niet nuttig zijn.

Een ringslang eet echter ook slakken die schade aan gewassen kunnen aanbrengen, dus wat dat betreft is het weer een nuttig dier.

Maar zo subtiel zal die boer wel niet gedacht hebben.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Citeer

Allemaal wel begrijpelijk, maar wel erg dom. Sommige Friese boeren zijn gewoon erg dom.
Zeer subtiel!  :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gerard Troost

CiteerGoede zaak dat er geverbaliseerd is. Men moet hard optreden tegen dit soort achterlijke gedrag. Idiote smoezen over paniek e.d., ga weg: je bent toch een volwassen kerel.
Ik hoop dat dit figuur flink wordt aangepakt en dat er zo een voorbeeld gesteld wordt.
Ik denk dat 90% van Nederland niet weet dat er in ons fraaie landje meerdere soorten slangen voorkomen, ik kan me daarom voorstellen dat je een beetje schrikt als je in je tuin 10tallen slangen tegenkomt. (Ik zou ook schrikken...)
Laten wij het al een taak zien om onze landgenoten van onze mooie natuur op de hoogte te brengen en daardoor dit soort drama's in de toekomst voorkomen. Volgens mij bereik je met alleen maar bonnen schrijven niet het goede resultaat.

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

marijkehuysse

CiteerSommige Friese boeren zijn gewoon erg dom..
Hoe weet je trouwens dat Wiebren Groen een boer is?
Ik neem tenminste aan dat je het over hem hebt als je over domme boeren praat?

groet,
Marijke

vuurvlinder

Citeerik kan me daarom voorstellen dat je een beetje schrikt als je in je tuin 10tallen slangen tegenkomt. (Ik zou ook schrikken...)
Gr
Gerard
Ik zou hondsdol van blijdschap worden. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

marijkehuysse

CiteerIk zou hondsdol van blijdschap worden. :D
Daar zal je familie niet blij mee zijn!

Marijke

vuurvlinder

Citeer
CiteerIk zou hondsdol van blijdschap worden. :D
Daar zal je familie niet blij mee zijn!

Marijke
Tuurlijk wel, maken ze ook eens wat mee! :lol:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

Citeer
CiteerSommige Friese boeren zijn gewoon erg dom..
Hoe weet je trouwens dat Wiebren Groen een boer is?
Ik neem tenminste aan dat je het over hem hebt als je over domme boeren praat?

groet,
Marijke
Ach, ik weet niet zeker dat het een boer is, maar hij heeft wel een mestvork dus is hij op z'n minst een part-time boer.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marijkehuysse

Die gebruikt hij voor z'n composthoop.

Marijke

Piter Anjema

CiteerSommige mensen zijn gewoon zwakbegaafd. Ze zien een slang en denken;gevaarlijk! Via de TV (SBS6) weten ze dat slangen giftig zijn. Iedereen kent natuurlijk de beelden van die ratelslangen uit cowboyfilms. Omdat de slangen niet echt dreigend op hen af  komen pakken ze wat voorhanden gereedschap; een hooivork ofzo en gooien compost met slangen en al ik de nabij gelegen vaart. Mogelijk was hij al met die hooivork in de composthoop aan het werk, om die te verplaatsen, of whatever iemand met een composthoop doet, misschien compost er op gooien.

Allemaal wel begrijpelijk, maar wel erg dom. Sommige Friese boeren zijn gewoon erg dom. Maar domheid kun je niet als excuus gebruiken, dus gewoon de standaard aanpak. En dat lijkt mij een procesverbaal wegens het doden van beschermde diersoorten.

Wel goed dat het in de krant gekomen is, want mogelijk horen die andere domme boeren dat en gaan ze in het vervolg anders om met beschermde dieren, want een bekeuring van 500 euro begrijpen ze wel!!

Overigens kunnen ringslangen goed zwemmen, dus gewoon in de vaart gooien was niet zo erg geweest. Met een mestvork en een schep er op inslaan was geheel onnodig en lijkt op sadisme, machtsmisbruik, mishandeling.

Je kunt erover twisten of een ringslang voor een boer een nuttig dier is. Over zijn voedsel lees ik in de wikipedia:

De slang voedt zich bijna uitsluitend met amfibieën, vooral kikkers maar ook de larven en salamanders, soms worden padden gegeten. Bij een veldonderzoek is ooit beschreven dat een gewone pad werd uitgebraakt van 65 gram door een slang van 205 gram, een derde van het lichaamsgewicht[4].

Ook vissen en soms insecten of een in het water vertoevend zoogdier wordt gegeten. Prooidieren worden in één keer verzwolgen.

De jonge ringslangen leven hoofdzakelijk van kleinere prooien, zoals kikkervisjes, regenwormen en naaktslakken. In Nederland en België worden de grote larven van de groene kikker door jonge exemplaren graag gegeten. De slang kan goed zwemmen en zoekt vaak de oevers af op zoek naar groene kikkers. Ze worden ook wel midden op de hei waargenomen en oude publicaties melden dat de ringslang zich daar ook wel voedt met mestkevers.

Kikkers zijn erg nuttige dieren omdat die insecten eten die mensen kunnen prikken. Dus een ringslang zou dan niet nuttig zijn.

Een ringslang eet echter ook slakken die schade aan gewassen kunnen aanbrengen, dus wat dat betreft is het weer een nuttig dier.

Maar zo subtiel zal die boer wel niet gedacht hebben.
Wat een lulverhaal.

Slechte bui zeker baaaaaaaaa

Maico Weites

#13
@Freek,  Ik denk zelf dat er in de stad meer onwetendheid is op dit gebied dan op het platteland, alhoewel deze man dat toch ook is.. En is 'boer' een scheldwoord dan?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/