zeer klein snuitkevertje

Gestart door thijsdegraaf, juli 06, 2008, 17:57:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Tijdens het snoeien kreeg ik twee keer een snuitkevertje op mijn arm. De eerste heb ik weggeblazen omdat ik hem te klein vond voor mijn camera. Bij de tweede heb ik toch maar een poging gewaagd. Het beestje bleef ook nog klauteren tussen de haren. Het beeld is dus bewogen. Misschien kan Theodoor er iets mee.  :rolleyes:
Ik dacht eerst aan een Nanophyes marmoratus. Die heb ik wel vaker gehad. Maar die heeft toch een andere tekening en is (dacht ik) iets groter.

Groeten, Thijs

thijsdegraaf


thijsdegraaf


jan cuppen

Heb je kattenstaart in je tuin of langs de sloot staan?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

Dat is snel Jan. Ja, dat staat bij de vijver.

Groet, Thijs

jan cuppen

#5
Nanophyes marmoratus, maar dat had je zelf ook al goed gezien, zag ik nu. Kevertje is niet zo zeer variabel in grootte maar wel in kleur.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#6
Dus toch. Het kevertje, dat ik vorig jaar had, was heel herkenbaar wat betreft kleurpatroon als je hem vergeleek met z'n soortgenoten.
Bedankt.

thijsdegraaf

#7
Toch nog wat over dit kevertje. Ik heb er nu vele. De kattenstaart heeft het er moeilijk mee.
Hij eet van bloemen. Eitjes worden apart boven in bloemknoppen gelegd. De knoppen blijven gesloten.
Je vindt heel wat Amerikaanse informatie. Daar wordt kattenstaart als een invasieplant gezien. En zo wordt hij in toom gehouden. Het kevertje is daar trouwens ook niet inheems.
Hier een foto van mijn arme kattenstaart. Ik denk, dat ik alles maar afknip en in de vuilcontainer kieper, anders heb ik er volgend jaar nog meer.

Th.Heijerman

Tis maar wat je het liefst in je tuin hebt, snuitkevers of kattestaarten... ik zou het wel weten ...

Theodoor

thijsdegraaf

#9
Je maakt me nieuwsgierig.
Een dilemma  :grin: . Maar als ik niets doe, heb ik straks geen kattestaarten meer en daarna ook geen snuitkevers.
Ik moet het evenwicht dus een beetje herstellen.

thijsdegraaf

#10
Heb hem toch maar laten staan.
Zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=56269

Thijs

Arp

#11
CiteerIk moet het evenwicht dus een beetje herstellen.
:o



(sorry, beetje sceptisch over de functie van de mens in verband met evenwichten in de natuur)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik heb het over het evenwicht in mijn tuin Arp. Een paar leuke kattestaarten tegen al die snuitkevertjes.  :gun:  
Maar even serieus. Dat is natuurlijk wel een probleem... ook in de tuin. Ik laat de kevertjes en kijk wel hoe het volgend jaar gaat.
Escar-go tegen slakken gebruik ik ter bescherming van mijn cactussen. (die hier natuurlijk niet thuis horen) en jonge aanplant. Maar hosta's bijvoorbeeld schaf ik niet meer aan.
M'n vijver en composthoop zorgen niet voor overlast van insecten. Dus verder is de tuin redelijk in evenwicht.
Spuiten tegen bijvoorbeeld luizen doe ik ook al jaren niet meer.
Hoe kom jij trouwens aan die hyves smilies  :whistle:

Groet, Thijs