Hoofdmenu

4 stuks

Gestart door Ted van der Knaap, juli 02, 2008, 17:42:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

foto 1 (bij duinmeertje) en 2 zijn van verleden week
foto 3 + 4 van gisteren


1.  geel op seg. 8, kom ik op lantaarntje en dan een ouder ex.?
2.  roodoogjuffer, man + vrouw  grote of kleine?
3.  was mintgroen + blauw, onscherp in vlucht.. ..grote keizerlibel?
4.  geel op de poten, "snor" niet te zien.. steen- of bruinrode heidelibel?


1.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

3.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

4.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Anne Hueber †

#4
1:  :duim:
2: Grote roodoogjuffer (je ziet duidelijk, dat hij oa geen schoudrstreep heeft)
3: :duim:
4: idd geen snor te zien en lijkt een dunne gele streep op de poten te hebben. In dat geval is het Bruinrode heidelibel.

Ted van der Knaap

Citeer4: idd geen snor te zien en lijkt een dunne gele streep op de poten te hebben. In dat geval is het Bruinrode heidelibel.
..dan kan het toch ook een steenrode zijn?..

heeft ook dunne gele streep op de poten!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Goyatlah

2 die schouderstreep is erg onbetrouwbaar, maar het mannetje is blauwig berijpt, dus inderdaad Grote. Verder ben ik het eens met Anne.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citeer
Citeer4: idd geen snor te zien en lijkt een dunne gele streep op de poten te hebben. In dat geval is het Bruinrode heidelibel.
..dan kan het toch ook een steenrode zijn?..

heeft ook dunne gele streep op de poten!
Lijkt me, dat je bij een Steenrode hier vanuit deze hoek ook de legschede zou moeten zien. De dikte van de gele streep is, zeker vanaf een foto, relatief. Maar een snor zou je vanuit deze hoek eigenlijk ook moeten zien.

Anne Hueber †

Citeer2 die schouderstreep is erg onbetrouwbaar, maar het mannetje is blauwig berijpt, dus inderdaad Grote. Verder ben ik het eens met Anne.
De lengte van de vleugels reikt bij de Grote tot ongeveer S8 en bij de Kleine is dit minder lang.

Ted van der Knaap

Citeer
Citeer
Citeer4: idd geen snor te zien en lijkt een dunne gele streep op de poten te hebben. In dat geval is het Bruinrode heidelibel.
..dan kan het toch ook een steenrode zijn?..

heeft ook dunne gele streep op de poten!
Lijkt me, dat je bij een Steenrode hier vanuit deze hoek ook de legschede zou moeten zien. De dikte van de gele streep is, zeker vanaf een foto, relatief. Maar een snor zou je vanuit deze hoek eigenlijk ook moeten zien.
Oké, dank je wel Anne (en Dolf) voor het weghalen van de ????   :duim:  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Weia

Nr 1 is piepjong, lijkt me. Rest met de anderen eens. En dan meteen ook maar weer eens een dankwoordje voor allen die op het forum veelvuldig helpen om determinaties rond te krijgen!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0