Kwartel Maashorst

Gestart door gjcaspers, juni 30, 2008, 11:43:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

gjcaspers


http://waarneming.nl/foto_details.php?id=365371
Als ik de foto's van de Kwartels op de Maashorst bekijk, zoals deze van J. Schwiebbe, dan valt mij op dat tenminste één van de vogels een erg bruine keel heeft. Dat doet mij meer denken aan een (tamme) Japanse Kwartel dan aan een Europese. Nu is de keeltekening van kwartels nogal variabel, maar waar ligt dan de grens om de soorten te onderscheiden?
Groet,
Gert-Jan Caspers

Christian

Christian Brinkman

Thijs Fijen

Nog een opvallend iets bij de Kwartels. Toy heeft 2 vogels tegelijk gezien en ook allebei horen/zien roepen. De ene heeft een zwarte keel, en de andere een hele vage zwarte keel (vrijwel ontbrekend)
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4607893

Hij zegt ze allebei te hebben zien roepen, wat er dus op duidt dat vrouwtjes ook roepen? Of zou het zo zijn (ook al is het broedtijd) dat jonge mannetjes?? samen zouden roepen met adulte mannetjes??
Thijs Fijen

gjcaspers

CiteerRoep wellicht?
Ja, de roep van Europese en Japanse Kwartels is verschillend. Maar gezien het feit dat er in Zuid-Europa grote aantallen Japanse Kwartels worden uitgezet voor de jacht en er daar ook hybridisatie plaatsvindt met wilde Europese Kwartels, vind ik een kwartel met een bruine keel die zich kennelijk gemakkelijk laat fotograferen toch wel een beetje fishy. Ik zou graag uiterlijke kenmerken willen horen waarom dit een Europese is en geen Japanse of hybride.
Groet,
Gert-Jan Caspers

gjcaspers

CiteerNog een opvallend iets bij de Kwartels. Toy heeft 2 vogels tegelijk gezien en ook allebei horen/zien roepen. De ene heeft een zwarte keel, en de andere een hele vage zwarte keel (vrijwel ontbrekend)
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4607893

Hij zegt ze allebei te hebben zien roepen, wat er dus op duidt dat vrouwtjes ook roepen? Of zou het zo zijn (ook al is het broedtijd) dat jonge mannetjes?? samen zouden roepen met adulte mannetjes??
Vrouwtjes roepen ook, de zogenaamde "rally call" om mannetjes te lokken. Maar ik heb nog niet kunnen vinden hoe die klinkt.
Groet,
Gert-Jan Caspers

laatvlieger

CiteerMaar gezien het feit dat er in Zuid-Europa grote aantallen Japanse Kwartels worden uitgezet voor de jacht en er daar ook hybridisatie plaatsvindt met wilde Europese Kwartels,
Dat is nogal een uitspraak. Is dit écht zo?

Indien dit echt zo is, lijkt het me dat de Europese Unie wel eens in mag gaan grijpen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gjcaspers

Citeer
CiteerMaar gezien het feit dat er in Zuid-Europa grote aantallen Japanse Kwartels worden uitgezet voor de jacht en er daar ook hybridisatie plaatsvindt met wilde Europese Kwartels,
Dat is nogal een uitspraak. Is dit écht zo?

Indien dit echt zo is, lijkt het me dat de Europese Unie wel eens in mag gaan grijpen!

Zie o.a. onderstaand artikel en de referenties daarin:
http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a90-015-021.pdf
CiteerTitre du document / Document title
Hybridization between European Quail Coturnix coturnix and Japanese Quail Coturnix japonica
Auteur(s) / Author(s)
DEREGNAUCOURT Sebastien ; GUYOMARC'H Jean-Charles ; AEBISCHER Nicolas J. ;
Résumé / Abstract
Cross-breeding experiments between two strains of domestic Japanese Quail Coturnix japonica and one strain of European Quail Coturnix coturnix showed that it is easy to obtain the hybrid combinations F1, F2 as well as backcrosses. Fertility of the hybrid pairs and the hatchability of hundreds of eggs did not differ from those of pure European Quail pairs reared under the same conditions. Similar results were obtained for three sets of crosses involving F1 hybrids. The absence of detectable postzygotic isolating mechanisms and the strong sexual drive shown by hybrids means that restocking in Mediterranean countries with domesticated Japanese quail could rapidly lead to widespread 'genetic pollution' of the western Palearctic population of migrating European quail.
Revue / Journal Title
Ardea   ISSN 0373-2266 
Source / Source
2002, vol. 90, no1, pp. 15-21 [7 page(s) (article)]
Groet,
Gert-Jan Caspers

laatvlieger

Oei, dat is ernstig. Ik kan overigens uit de samenvatting niet opmaken dat die restocking ook daadwerkelijk plaatsheeft.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gjcaspers

Hier nog een artikel. Ik heb het nog niet helemaal gelezen:
http://www.orn.mpg.de/documents/seb/Barila...iolcons2005.pdf
CiteerDetecting hybridization in wild (Coturnix c. coturnix) and domesticated (Coturnix c. japonica) quail populations

M. Barilania, S. Deregnaucourte, 1, , S. Gallegob, L. Gallic, N. Muccia, R. Piomboc, M. Puigcerverd, , S. Rimondia, J.D. Rodríguez-Teijeirob, , S. Spanòc,  and E. Randia, ,

aIstituto Nazionale per la Fauna Selvatica (INFS), Ozzano Emilia (BO), Italy

bDepartament de Biologia Animal, Facultad de Biologia, Universitat de Barcelona, Avda. Diagonal 645, 08028 Barcelona, Spain

cUniversità degli Studi di Genova, DIP.TE.RIS., Corso Europa 26, 16132, Genova, Italy

dDepartament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica, Facultad de Formació del Professorat, Universitat de Barcelona, Passeig Vall d'Hebron 171, 08035 Barcelona, Spain

eUMR CNRS 6552, Ethologie Evolution Ecologie, Universite de Rennes, Campus Beaulieu, 35042 Rennes, France

Received 2 February 2005.  Available online 13 September 2005.

Abstract
Two subspecies of Coturnix coturnix have allopatric distributions in Europe, Maghreb and western Asia (the Common quail C. c. coturnix), and in eastern Asia (the Japanese quail C. c. japonica), except for sympatric breeding areas in the Baikal (Russia) and Kentei (Mongolia) regions, where they could hybridize. Japanese quails have been reproduced in captivity for centuries and domesticated. Massive releasing of Japanese domesticated quails, or hybrids, in west European countries might threaten with hybridization the gene pool of wild quail populations. Here, we used mitochondrial (mtDNA) and nuclear DNA markers (microsatellites), and Bayesian admixture analyses aiming to assess subspecies distinction and identify hybrids in wild and captive-reared quails. A phylogenetic tree identified two major mtDNA clades, corresponding to the two subspecies, and allowed detecting 12 hybrids in wild Common quails sampled in Spain. Additional hybrids were identified in wild quails sampled in Spain, Italy and Senegal using microsatellite markers. Wild quails sampled in Mongolia showed japonica mtDNAs, but their microsatellite genotypes were admixed, suggesting that Common and Japanese quails can hybridize in nature. Some captive-reared stocks of Japanese quails were also admixed. Introgression of domesticated Japanese quail genes in wild Common quail populations might affect the phenotypic expression of functional traits, as body size, feather colours, sexual calls and migratory behaviours. Hence, restocking with captive-reared non-native quails should be banned.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Ben Wielstra

Oei dat lijkt me toch behoorlijk ernstig.

Rein Genuït

Dat dit is klaarblijkelijk al sinds febr. 2005 bekend.

Maar is er ook wat aangedaan, want dit is toch wel waardeloos  :(  
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Justin Jansen

Citeer
CiteerRoep wellicht?
Ja, de roep van Europese en Japanse Kwartels is verschillend. Maar gezien het feit dat er in Zuid-Europa grote aantallen Japanse Kwartels worden uitgezet voor de jacht en er daar ook hybridisatie plaatsvindt met wilde Europese Kwartels, vind ik een kwartel met een bruine keel die zich kennelijk gemakkelijk laat fotograferen toch wel een beetje fishy. Ik zou graag uiterlijke kenmerken willen horen waarom dit een Europese is en geen Japanse of hybride.
Ik acht de kans op het voorkomen van een "gewone" kwartel waarschijnlijker dan een Japanse, dus als we het omdraaien, maak me eens duidelijk waarom het een Japanse is.
Als de roep/zang door Toy gehoord is en die was europees is Japanse Kwartel uitgesloten.
Op kenmerken is er niet zo heel veel dat Japanse van Europeese onderscheid dan dat deze donkerder op de rug is dan Europeese, de keel eerder genoemd is variabel. En ik moet zeggen dat ik de rug nou niet zo donker vindt! Dus vooralsnog Europeese Kwartel!
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Citeer
Citeer
CiteerRoep wellicht?
Ja, de roep van Europese en Japanse Kwartels is verschillend. Maar gezien het feit dat er in Zuid-Europa grote aantallen Japanse Kwartels worden uitgezet voor de jacht en er daar ook hybridisatie plaatsvindt met wilde Europese Kwartels, vind ik een kwartel met een bruine keel die zich kennelijk gemakkelijk laat fotograferen toch wel een beetje fishy. Ik zou graag uiterlijke kenmerken willen horen waarom dit een Europese is en geen Japanse of hybride.
Ik acht de kans op het voorkomen van een "gewone" kwartel waarschijnlijker dan een Japanse, dus als we het omdraaien, maak me eens duidelijk waarom het een Japanse is.
Als de roep/zang door Toy gehoord is en die was europees is Japanse Kwartel uitgesloten.
Op kenmerken is er niet zo heel veel dat Japanse van Europeese onderscheid dan dat deze donkerder op de rug is dan Europeese, de keel eerder genoemd is variabel. En ik moet zeggen dat ik de rug nou niet zo donker vindt! Dus vooralsnog Europeese Kwartel!
Mee eens Justin. De roep van Japanse is dermate verschillend van Europese dat dat onmiddellijk opvalt: o.a. ontbreekt het kwik-me-dit enz.. Zoals al eerder opgemerkt is de koptekening bij Eur. Kwartel erg variabel en varieert van witachtig met een duidelijk zwart 'anker' tot (rood-)bruin zonder die zwarte aftekening. Inderdaad gaan zulke haantjes veel op Japanse lijken en hybriden natuurlijk helemaal (en F2, F3-hybriden zijn in het veld niet te onderscheiden van resp. Japanse of Europese). Ook het geluid van zulke 2e, 3e of verdere generatie hybriden is niet meer te onderscheiden van 1 van de oorspronkelijke ouders. Theoretisch zou dus elke ogenschijnlijk zuivere Europese Kwartel hybridebloed kunnen hebben: zowel de vogels met de 'standaard' koptekening als die met een bruine keel zonder zwarte aftekening......
Nt als Justin ben ik van mening dat wanneer er geen duidelijke tekenen zijn van hybride-afkomst, je zulke vogels gewoon als zuiver moet beschouwen (tot het tegendeel wordt bewezen..).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Geen problemen mee, maar ik vind het wel erg naar dat er zulke genetische vervuiling optreed.

teunvankessel

Zolang de F1 generatie liever met Europese kwartel als met Japanse kwartel paart is het denk ik zo erg nog niet, maar als alle half Europese Kwartels voorkeur zouden gaan geven aan Japanse denk ik dat het echt uit de hand loopt!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

wimtegels

#15
Als je de zang gebruikt al determinatiekenmerk, dan stel ik de de volgende vraag:

Is de zang van de hybriden goed vastgesteld........?


Als er eenmaal genetische "vervuiling" is, is die dan nog terug te draaien? Zeker als de hybriden volledig vruchtbaar blijken te zijn?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

CiteerAls je de zang gebruikt al determinatiekenmerk, dan stel ik de de volgende vraag:

Is de zang van de hybriden goed vastgesteld........?


Als er eenmaal genetische "vervuiling" is, is die dan nog terug te draaien. Zeker als de hybriden volledig vruchtbaar blijken te zijn.
Hybriden zijn volledig vruchtbaar en kunnen dus weer verder gekruist worden. Bij F1-hybriden is het geluid van beide soorten nog terug te herkennen. Dat is niet zo lastig omdat de roep van Japanse totaal anders is. Maar bij latere hybriden (F2, F3 etc.) waarbij althans teruggekruist wordt met Europese K., wordt dat steeds moeilijker tot onmogelijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Maken de F1 hybriden zowel het geluid van de Europese als van de Japanse?

Is dit erfelijk bepaald of een nabootsing van het geluid van de ouders? F1 hybriden hebben per definitie ouders met twee soorten geluiden dus.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

frankneijts

#18
CiteerMaken de F1 hybriden zowel het geluid van de Europese als van de Japanse?

Is dit erfelijk bepaald of een nabootsing van het geluid van de ouders? F1 hybriden hebben per definitie ouders met twee soorten geluiden dus.....
Bij Europese Kwartel is het geluid (waarschijnlijk) aangeboren: jonge mannetjes van enkele uren oud proberen de 'kwik-me-dit' roep al uit.... Van Japanse weet ik dat niet. Overigens moet ik 1 ding even rechtzetten: in Handbook BWP (deel 2) lees ik dat de hybriden van Eur.X Japanse niet onbeperkt vruchtbaar zijn..... Misschien vooral de haantjes zoals bij Eur. Kanarie X Kanarie?

Of de roep/zang van hybriden een duidelijke 'mengzang' is of dat ze beide zangtypes na of door elkaar gebruiken kan ik me niet meer herinneren. 't Is al even geleden dat ik zulke vogels hoorde.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Citeer
CiteerMaken de F1 hybriden zowel het geluid van de Europese als van de Japanse?

Is dit erfelijk bepaald of een nabootsing van het geluid van de ouders? F1 hybriden hebben per definitie ouders met twee soorten geluiden dus.....
Bij Europese Kwartel is het geluid (waarschijnlijk) aangeboren: jonge mannetjes van enkele uren oud proberen de 'kwik-me-dit' roep al uit.... Van Japanse weet ik dat niet. Overigens moet ik 1 ding even rechtzetten: in Handbook BWP (deel 2) lees ik dat de hybriden van Eur.X Japanse niet onbeperkt vruchtbaar zijn..... Misschien vooral de haantjes zoals bij Eur. Kanarie X Kanarie?

Of de roep/zang van hybriden een duidelijke 'mengzang' is of dat ze beide zangtypes na of door elkaar gebruiken kan ik me niet meer herinneren. 't Is al even geleden dat ik zulke vogels hoorde.
Zijn er experimenten gedaan door geluiden van kuikens uit broedmachines te vergelijken?

Wat betekent niet onbeperkt vruchtbaar zijn. Gaan alle F3 kijkens dood, of moeten hybriden kruisen met niet hybriden om vruchtbare nakomelingen te krijgen?
In het laatste geval kan de genenpool nog steeds volledig gemixed worden.

Het zou overigens boeiend zijn de geluiden van F1 F2 en F3 hybriden te bestuderen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Toy Janssen

Hi,

Heb inderdaad allebei de Kwartels horen roepen. Was in ieder geval het normale geluid van een Kwartel (japanse ken ik niet). Vogels klonken hetzelfde. Ik was ook benieuwd na dit voorval of ook de vrouwtjes roepen.

Gr Toy
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

gjcaspers

Hier nog een artikel over de roep van Europese, Japanse en hybride kwartels en de reacties van vrouwtjes daarop:

http://www.orn.mpg.de/documents/seb/Deregn...thology2003.pdf
CiteerMating Call Discrimination in Female European (Coturnix c. coturnix) and Japanese Quail (Coturnix c. japonica)
Authors: Derégnaucourt S.; Guyomarc'h J-C.

Source: Ethology, Volume 109, Number 2, February 2003 , pp. 107-119(13)

Abstract:

Each year, thousands of domestic Japanese and hybrid quails are released within the breeding range of the European quail. We showed recently that no post-zygotic isolating mechanisms have yet been established between these subspecies. The aim of this study was to investigate whether pre-zygotic mechanisms are strong enough to prevent hybridization. We tested the level of subspecies selectivity in females of European and Japanese quail respectively using playbacks of European, hybrid and Japanese male mating calls. European quail females emitted the greatest number of rally calls in response to mating calls by conspecific males. Their responses were the weakest to mating calls produced by males of the other subspecies and intermediate to mating calls by hybrid males. In contrast, Japanese quails produced similar responses to all types of mating calls. These results suggest that mixed pairs could form in the wild. The European quail could thus become one of the most endangered galliforms of the Western Palearctic.
Groet,
Gert-Jan Caspers

frankneijts

Citeer
Citeer
CiteerMaken de F1 hybriden zowel het geluid van de Europese als van de Japanse?

Is dit erfelijk bepaald of een nabootsing van het geluid van de ouders? F1 hybriden hebben per definitie ouders met twee soorten geluiden dus.....
Bij Europese Kwartel is het geluid (waarschijnlijk) aangeboren: jonge mannetjes van enkele uren oud proberen de 'kwik-me-dit' roep al uit.... Van Japanse weet ik dat niet. Overigens moet ik 1 ding even rechtzetten: in Handbook BWP (deel 2) lees ik dat de hybriden van Eur.X Japanse niet onbeperkt vruchtbaar zijn..... Misschien vooral de haantjes zoals bij Eur. Kanarie X Kanarie?

Of de roep/zang van hybriden een duidelijke 'mengzang' is of dat ze beide zangtypes na of door elkaar gebruiken kan ik me niet meer herinneren. 't Is al even geleden dat ik zulke vogels hoorde.
Zijn er experimenten gedaan door geluiden van kuikens uit broedmachines te vergelijken?

Wat betekent niet onbeperkt vruchtbaar zijn. Gaan alle F3 kijkens dood, of moeten hybriden kruisen met niet hybriden om vruchtbare nakomelingen te krijgen?
In het laatste geval kan de genenpool nog steeds volledig gemixed worden.

Het zou overigens boeiend zijn de geluiden van F1 F2 en F3 hybriden te bestuderen.
Sorry Wim, dat weet ik allemaal niet zo precies. Mijn bronnen zijn Handbook BWP en Madge & McGowan. Uiteraard noemen die ook weer bronnen en als je wilt kan ik die wel voor je opzoeken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerHi,

Heb inderdaad allebei de Kwartels horen roepen. Was in ieder geval het normale geluid van een Kwartel (japanse ken ik niet). Vogels klonken hetzelfde. Ik was ook benieuwd na dit voorval of ook de vrouwtjes roepen.

Gr Toy
Volgens Handbook BWP roepen alleen mannetjes het 'kwik-me-dit' en hebben wijfjes duidelijk andere geluiden. Overigens is het geluid van Japanse K. nog het beste te vergelijken met de bedelroep van een jonge Merel (maar rauwer), absoluut onvergelijkbaar dus met Europese K.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimtegels

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerMaken de F1 hybriden zowel het geluid van de Europese als van de Japanse?

Is dit erfelijk bepaald of een nabootsing van het geluid van de ouders? F1 hybriden hebben per definitie ouders met twee soorten geluiden dus.....
Bij Europese Kwartel is het geluid (waarschijnlijk) aangeboren: jonge mannetjes van enkele uren oud proberen de 'kwik-me-dit' roep al uit.... Van Japanse weet ik dat niet. Overigens moet ik 1 ding even rechtzetten: in Handbook BWP (deel 2) lees ik dat de hybriden van Eur.X Japanse niet onbeperkt vruchtbaar zijn..... Misschien vooral de haantjes zoals bij Eur. Kanarie X Kanarie?

Of de roep/zang van hybriden een duidelijke 'mengzang' is of dat ze beide zangtypes na of door elkaar gebruiken kan ik me niet meer herinneren. 't Is al even geleden dat ik zulke vogels hoorde.
Zijn er experimenten gedaan door geluiden van kuikens uit broedmachines te vergelijken?

Wat betekent niet onbeperkt vruchtbaar zijn. Gaan alle F3 kijkens dood, of moeten hybriden kruisen met niet hybriden om vruchtbare nakomelingen te krijgen?
In het laatste geval kan de genenpool nog steeds volledig gemixed worden.

Het zou overigens boeiend zijn de geluiden van F1 F2 en F3 hybriden te bestuderen.
Sorry Wim, dat weet ik allemaal niet zo precies. Mijn bronnen zijn Handbook BWP en Madge & McGowan. Uiteraard noemen die ook weer bronnen en als je wilt kan ik die wel voor je opzoeken.
Dank voor je aanbod Frank. Maar ik denk dat het in dit verband overbodig is.

De onderzoeker in mij zegt het volgende: Als je aan wilt tonen dat een roep aangeboren is, dan moet je uitsluiten dat het kuiken de geluiden van de ouders hoort voordat het zelf geluiden gaat maken.

Dat kun je doen met een broedmachine of met  pleegouders uit een andere soort.

De geluiden van de hybryden zouden een leuk studieobject kunnen zijn. Het is boeiend dat de vrouwtjes van beide ondersoorten anders reageren op de verschillende geluiden. Het japanse vrouwtje discrimineerd veel minder. Wat betekend dit voor hybride nakomelingen? Is de zuivere europese soort gedoemd te verdwijnen? Beangstigend, maar wetenschappelijk ook zeer boeiend.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jelmerpoelstra

#25
CiteerDe onderzoeker in mij zegt het volgende: Als je aan wilt tonen dat een roep aangeboren is, dan moet je uitsluiten dat het kuiken de geluiden van de ouders hoort voordat het zelf geluiden gaat maken.
Naast 'oscine' zangvogels leren alleen papegaaien en kolibries leren de geluiden die ze maken.
We hebben zojuist (Science 27 juni) geleerd dat papegaaien erg nauw verwant zijn aan zangvogels, dus wellicht is het leren van zang slechts twee keer geevolueerd dan.

Bij alle andere vogels, waartoe ook Kwartels behoren, is het geluid aangeboren.

wimtegels

#26
Hoi Jelmer,

Ik ga er van uit dat je informatie juist is. Zelf heb ik geen zicht op wat er op dat gebied allemaal onderzocht is.

In dit geval betekned dat dat de roep van de kwartel genetisch bepaald is.

Maakt het onderzoek naar de roep van de hybriden nog boeiender.

Wat ik uit het eerder aangehaalde artikel opmaak is dat er al enig onderzoek naar gedaan is. Weet iemand of dat complete onderzoek op internet te vinden is?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jelmerpoelstra

Laten we maar hopen dat ik niet te veel achter loop Wim ;)

Wellicht alvast goed om te vermelden dat uitzonderingen wel mogelijk lijken te zijn, daar men vermoedt dat de Three-Wattled Bellbird (een subsoscine zangvogel, vooral bekend uit Monteverde in Costa Rica) zijn zang wel degelijk leert. Zoals ook in dit geval zou je dat soort uitzonderingen echter vooral bij nauw aan zang-lerende groepen verwachten, dus niet zozeer bij hoenders.

De wijze die jij al noemde is inderdaad de sluitende manier om er achter te komen of een vogel zijn zang (deels) leert. Bij die Bellbird is dat lastig en heeft men het afgeleid uit het niet overeenkomen van genetische versus vocale veranderingen over z'n verspreidingsgebied. Indirect 'bewijs' dus.

Ik zag dat Gert-Jan een link naar alle drie de door hem aangehaalde artikelen had geplaatst. Of bedoel je onderzoeken die daar weer in worden geciteerd? Die zou je zelf moeten proberen te googlen, soms krijg je ze te pakken.

Ben Wielstra

#28
Was deze website hier al gepost?: http://pagesperso-orange.fr/dubois.mur/cadgener2.htm

tekenaar

#29
De in Europa verkrijgbare Japanse kwartels zijn veel groter (zwaarder) dan Europese, missen de trekdrift en ook broeden ze vaak slecht (domesticatiekenmerken). Ze zijn "in het wild" daarmee heel erg in het nadeel t.o.v. Europese kwartels.

Ik heb in het verleden beide soorten in volieres gehouden (tegelijkertijd, maar niet in dezelfde voliere) en dan valt ook op dat de gedomesticeerde japanse veel minder schuw/schrikachtig zijn. Ik vermoed dat ze daardoor ook eerder ten prooivallen aan predatoren.

Echter, beide soorten lijken wel erg veel op elkaar. Ik heb toen ook veel kwartels-in-de-handel bekeken, en kon lang niet altijd aan de hand van uiterlijke kenmerken zeggen welke soort ik voor me had. Ik vermoed dat er ook in Nederland her en der hybriden worden gehouden (en wellicht ook nog hybriden met andere Coturnix-soorten..).

Keelkleur is bij beide soorten variabel en geen betrouwbaar kenmerk.

Keelveren zijn langer bij Japanse.

Geluid is i.d.d. doorslaggevend.

Zo aan de hand van de foto's zouden het wel eens Japanse kunnen zijn. Ze maken een nogal grof gebouwde indruk en lijken niet erg schuw(?). Heeft iemand het geluid van deze vogels beschreven?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/