Hoofdmenu

Vezelkopje

Gestart door xenion, juni 28, 2008, 20:18:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze Vezelkoppen vond ik gisteren op een aantal plekken rondom een poeltje welke een aantal jaren terug is uitgegraven. Opvallend is dat er pas op 20-30 meter afstand bomen staan, en dat het poeltje in een weiland ligt, dus er hebben al een lange tijd geen bomen meer gestaan. De enige bomen die rondom het poeltje staan zijn erg jonge wilgen, welke pas 20cm hoog zijn ofzo, maar ze stonden hier wel telkens in de buurt.
De steel is in de lengte vezelig, en bevat bij vooral de jonge exemplaren nog wat resten van een cortina. De lamellen zijn iets gezaagd en aangehecht. De geur is melig/zurig, niet aangenaam in ieder geval. De hoed had in de meeste gevallen een opvallende umbo.
Het zal wel lastig zijn, maar durf er iemand een gok te wagen?
Groeten,
Martin

xenion

2.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Hoi Martin,

In de Krang is ook een weiland, precies hetzelfde als wat jij omschrijft. Vandaag stonden er ook Vezelkopjes, ze zijn ongeveer hetzelfde als deze. Ik heb ze niet gecontroleerd dit keer. In ieder geval staan er vaker Zandpadvezelkoppen maar er kunnen zomaar andere soorten tussen staan die er hetzelfde uitzien....

Ik denk niet te doen zonder  :mic  ....

xenion

In een ander weiland had ik vandaag precies hetzelfde, hier was de poel wel opgedroogd. Maar ook weer op nog wat natte zandgrond, direct bij jonge wilgen. Zandpadvezelkop klopt qua omschrijving precies, komt ook bij wilg voor. Voorlopig hou ik hem wel op onzeker.
Groeten,
Martin