Hoofdmenu

Zwaangans

Gestart door Jan Harteman, maart 20, 2006, 19:57:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Zoals een wit/bonte gans geen Grauwegans is, zo is een Knobbelgans géén Zwaangans.
Zie http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=37606
Dit is dus een Afrikaanse Knobbelgans.
(vraag me niet waarom ze Afrikaans heten... ze komen namelijk uit China zoals de Zwaangans)

RWester

Ik ken deze vogels als Chinese Knobbelgans, ooit zo geleerd. Maar die komen dan dus weer uit Afrika ^_^  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Toine

Heb je niet verschillende? Die met van die grote knobbels op hun snavel zijn Chinese knobbelganzen en die dikke met kwabben aan hun keel Afrikaanse? Ik weet het niet precies hoor, maar ik dacht dat je een aantal verschillende gedomesticeerde rassen hebt van de Zwaangans.

Jord

wat zijn in het kort de verschillen, Jan?
Want als klopt wat jij zegt (en ik heb geen reden aan te nemen dat dat niet zo is), dan moet ook ik een waarneming herzien, want deze vogels heb ik ook al eens als Zwaangans gekwalificeerd.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jan Harteman

#4
De Zwaangans (Anser cygnoides) uit Azië is een wilde soort en de stamvader van twee gedomesticeerde rassen, namelijk de Afrikaanse Knobbelgans en Chinese Knobbelgans.

Zwaangans:

Slank profiel, geen knobbel, geen keelzak.

Afrikaanse Knobbelgans:

Dik, knobbel op de snavel en keelzak aanwezig. Meestal Zwaangans-kleurig.

Chinese Knobbelgans:

'Volslank' (tussen Zwaangans en Afr. knobbel in), knobbel op snavel, maar geen keelzak. Meestal wit.

Kruising Afrikaanse Knobbelgans X Grauwe gans:

Beetje van alles ;) maar net niet alles van iets.

Alle zwaanganzen mét knobbel op de snavel zijn dus gedomesticeerde ganzen; Knobbelganzen. Of ze dan Afrikaanse, Chinese of een beetje van beide zijn laten we maar in het midden. Soepganzen kun je ze noemen dus, maar geen soepganzen zoals die van de Grauwe gans afstammen.

grunsven

Een knobbelgans is wel degelijk een zwaangans. Misschien niet de standaard wildvorm maar het is er wel een. Een bouvier is ook een hond en een dikbil een koe.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Toine

#6
CiteerDe Zwaangans (Anser cygnoides) uit Azië is een wilde soort en de stamvader van twee gedomesticeerde rassen, namelijk de Afrikaanse Knobbelgans en Chinese Knobbelgans

Dat zegt 'ie hierboven toch ook  :duim:


Hij wil zeggen dat de vogels die hier bekend staan als 'soepganzen' bij Waarneming.nl toch ook niet ondergebracht worden onder grauwe gans, maar onder de noemer Soepgans..
Als je die regel zou volgen moeten de Knobbelganzen ook apart staan en niet onder Zwaangans  ^_^

grunsven

Inderdaad dat klopt maar Zwaangans komt niet in het wild in Nederland en zijn dus allemaal ontsnapte exemplaren. Grauwe gans/soepgans is wild/niet wild.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jan Harteman

Dus het feit of een soort hier van oorsprong voorkomt maakt uit of het dezelfde soort is of niet? Dat is natuurlijk niet waar.
Als hier een verwilderde hond wordt waargenomen vul je toch ook niet in dat het een wolf is?! Terwijl het aannemelijk is dat beide hier uit gevangenschap afkomstig zijn.

Ik vind het nogal slordig om een Knobbelgans nog steeds een Zwaangans te noemen; de domesticatie van Zwaanganzen gaat honderden, zoniet duizenden jaren terug (nog voor onze jaartelling waarschijnlijk).

tekenaar

#9
Omdat er veel onduidelijke hybriden zijn (ook op de foto meen ik een lichte 'halsribbeling' te bespeuren bij een van de exemplaren...) stel ik voor alle gedomesticeerde ganzen (afstammend van grauwe en van zwaangans) onder de noemer parkgans onder te brengen. Anders krijgen we een hele lange discussie over of een vogel al dan niet een beetje kenmerk van beide vertoont. Met name bij witte exemplaren zullen we daar vaak niet uitkomen. Belangrijker is om ze als gedomesticeerd (niet wild) te registreren.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/


grunsven

Lijkt me ook gewoon allemaal parkgans ben je in een keer klaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)