Spitssnuitkever, kniptor en haan

Gestart door Lex Peeters, juni 28, 2008, 17:20:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Het spitssnuitkevertje (diepblauwe dekschilden) was nog kleiner dan een middelgrote mier en bevond zich gisteren op distel in bosgebied bij Vessem. Op dezelfde plek ook de kniptor en het haantje. Deze laatste zal waarschijnlijk een Groot Populierenhaantje zijn, alleen de plek waar ik deze in twee dagen tijd op verschillende lokatie's aantrof (kort struikgewas midden op heide) deed me alsnog twijfelen.

Gr.,

Lex

Lex Peeters


Lex Peeters

De 'bedonsde' zwarte kniptor:

Lex Peeters


Lex Peeters


beetlestitch



de laatste is de populieren haan.   groeten toon
Toon Keukelaar

jan cuppen

De eerste is mogelijk Ceratapion onopordi, de tweede een Hemicrepidius-soort, de derde waarschijnlijk C. populi (die moet dan aan het einde van de dekschilden langs de naad een klein zwart vlekje hebben; dat is op deze foto niet te zien: bij afwezigheid van die vlekjes is het een andere soort). Kun je eventueel zelf een volgende keer controleren. Chrysolina populi zit meestal op jonge ratelpopulieren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Lex Peeters

En die vlekjes blijkt hij op de andere foto's die ik van het haantje maakte te hebben. Bedankt voor de tip, die in 't veld weer van pas zal komen.

Gr.,

Lex Peeters

Lex Peeters

Ik kom nog even terug op het spitssnuitje. Ik trof ook foto's van Ceratapion gibbirostre aan die erg gelijkend zijn. Bovendien wordt die soort vooral op distel aangetroffen en komt zij algemeen en wijdverspreid in Nederland voor. Of kan die op basis van bepaalde kenmerken op de foto worden uitgesloten? Wat wijst in de richting van onopordi Jan? Ik kan er misschien wat van opsteken.

Gr.,

Lex

jan cuppen

Voor die Ceraatapion was het de eerste mogelijkheid waar ik aan dacht. Dat was dus te weinig. Gibbirostre of carduorum kan ook nog net zo goed. Wacht nog maar een weekje op Theodoor en haal de foto dan naar boven.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Ceratapion onopordi en geen Ceratapion gibbirostre of C. carduorum ...

Theodoor