Hoofdmenu

Libellenfotografie

Gestart door Elwin 29, juni 27, 2008, 22:44:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elwin 29

Hallo alle macro-fotograafen!
Ik ben zelf een beginnend fotograaf (een amateurtje dus) met een camera... die niet echt gemaakt is voor macro-fotografie. Ik ben dus van plan een spiegelreflex te kopen, en het ziet er nu naar uit dat dat een Nikon D60 wordt :D . Ik heb op internet ruim onderzoek gedaan en deze camera komt er toch vrij goed vanaf. Maar omdat het om een nogal grote geldbesteding gaat wil ik toch wel proberen gelijk het beste te nemen (alleen dan dus niet zo duur). Zijn er nog specifieke voordelen of nadelen bij deze camera/nikon camera's? Dan alleen echt te ontdekken door de gebruiker zelf. En dan als tweede, ik wil bij de spiegelreflex dan graag een macro-lens kopen. Maar al die verschillende merken zijn nogal verwarrend. Ik weet nu niet of het eigenlijk per merk bijna niets uitmaakt, of toch weer wel. Kan iemand, miss een wat meer ervaren fotograaf, wat advies geven?
Alvast bedankt! :grin:
(Ik hoop trouwens dat dit topic hier wel mag =|)
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

Sticht

Ha Elwin,
Er is een rubriek op deze site voor dit soort vragen.

Elwin 29

Hmm.. zat ik toch fout.. nou dan zal ik even kijken of ik daar nog iets vandaan kan halen:P Bedankt!
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

Gert Veurink

en los daarvan zou ik canon ook echt overwegen, niet omdat t beter is, maar wel omdat t betaalbaarder is qua lenzen. de 450d is nu een mooie camera. de 100mm macro van canon is ook een topper. Niet gratis, maar goedkoper dan de nikkor-lenzen. De keus van de camera bepaalt immers voor de komende jaren ook de keus voor de lenzen...
Nix mis met Nikon, maar ook erg weinig met Canon en die is nog iets goedkoper... Maar goed het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren. ik zou afhankelijk van waar je woont naar kamera-express in Capelle a/d IJssel of Konijnenberg in Den Ham gaan en daar gewoon is wat rondneuzen, erg mooie grote, relatief goedkope winkels met personeel wat wèl antwoord op je vragen heeft...
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Ik heb begrepen dat de Sony a350 er ook mag wezen. Dat ie zich kan meten met de canon 450d en op enkele vlakken beter scoort.
Als je op een gegeven moment de overstap wilt maken naar een 'professionelere' camera, dan is het misschien wel handig als je in de canon/nikon hoek zit....?

ticor

Er nog even bijzeggen dat de macrolenzen van Sigma (105mm, 150mm, 180mm) ook hele goede, scherpe lenzen zijn.
Bovendien veel goedkoper dan de merkeigen macrolenzen.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Bertusvr

Ook niet vergeten de Tamron 90 MM. Komt heel goed uit verschillende testen. Goedkoop en goed.

Elwin 29

Allemaal alvast bedankt. Maar ik kom op één vlak dus nog niet veel verder: er zijn dus bepaalde voordelen en nadelen aan bepaalde merken en bepaalde camera's. Maar kan iemand mij die dat een beetje centraal vertellen? Op basis daarvan kan ik dingen ook een beetje afwegen om de voor mij belangrijke aspecten wat voorrang te geven. Er staat natuurlijk al een hoop op internet maar het echte advies kan je maar beter aannemen van de al ervaren gebruiker toch?
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

frankneijts

Misschien is het slimmer om voor jezelf eens op een rijtje te zetten wat je precies wilt van je camera? Niet alleen wat je er allemaal mee wilt doen (vogels, insecten, planten enz.) maar ook wat je ervan verwacht t.a.v. aantal pixels, beeldkwaliteit, robuustheid, extra features als stabilisator (in de lens, in de body?), zelfreiniger, live view etc. etc. Echt slechte camera's worden niet (meer) gemaakt denk ik dus heeft het niet zoveel zin om merken te noemen. Wèl kun je als extra aandachtspunt meenemen dat als je een extra lens, converter e.d. wilt aanschaffen je met Canon en Nikon beter uit bent omdat hiervoor de keuze aan lenzen e.d. het grootst is. Aan de andere kant koop je natuurlijk niet elke week een extra lens dus zo héél zwaar hoeft dat niet te wegen.
Maar als je dat nu allemaal op een rijtje zet (++ en --) en je kijkt dan naar de inhoud van je portemonnee, moet je selectie toch al aardig beperkt zijn. Als je die selectie dan hier post kunnen andere forumgebruikers zeggen wat hun ervaringen zijn met die en die camera (en eventuele lenzen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Taka

Bij fotografie gaat het uiteindelijk om de lenzen, niet zozeer om de camera (body). De body is in dit digitale tijdperk na een paar jaar aan vervanging toe. Misschien na drie jaar, mischien na vijf jaar o.i.d.  Dan is de body "op" of je bent toe aan een beter model. Lenzen gaan veel langer mee. De prijs van een goede lens ligt ook al gauw boven de prijs van een body.

Dus wat er gaat gebeuren is dat je een body koopt, en dan in de loop van een aantal jaar wat leuke lenzen aanschaft. Als er een andere body moet komen, ligt het voor de hand om te kiezen voor een body waarop je de inmiddels aangeschafte lenzen kan blijven gebruiken. Oftewel, je zit aan het merk vast waarmee je bent begonnen. Dat is ook waarom er aan de onderkant van de markt heftig wordt geconcurreerd met bodies. Niet om dat daar zo veel geld te verdienen valt, maar omdat daar de klanten een beslissing nemen bij welke fabrikant ze de rest van hun leven de spullen gaan kopen.
(Sybe)

Goyatlah

Ik zou gaan voor de Nikon of de Canon met de meeste pixels, tenzij je gaat voor de Nikkor macro-lens natuurlijk, wannt dan zit je vast aan Nikon. Mi valt de D60 dan af, en ben je beter af met een D400, D450, of een wat duurdere Nikon. Heb mn D350 nu 3 jaar en die is echt bijna af, dus wat mij betreft vallen de minder grote jongens als Sony e.d. gewoon af.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Elwin 29

Ik weet iig dat ik een nikon of een canon ga nemen.  Ik zou gewoon een camera willen die stevig is en dus niet zomaar kapot gaat, er mogen wel automatische functies op zitten maar ik wil ook een hoop zelf kunnen doen.  Eigenlijk vind ik voor de rest niet heel veel belangrijk, ik begin pas net. Het moet gewoon een goed functioneerende camera zijn. En voor de lens geldt eigenlijk hetzelfde. Alles bij elkaar kan niet veel meer zijn dan € 1000 denk ik.
Het is een spiegelreflex en volgens mij zijn er dan toch niet zo heel veel mogelijkheden, als er een paar afvallen kom ik er zelf wel uit denk ik. Wat zijn nu goede mogelijkheden?  
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

Goyatlah

De eisen die je stelt, daar voldoet eigenlijk iedere merk camera wel aan, dus dan is het een kwestie van budget (ook ff kijken waar je de camera koopt, heb hem zelf bij de Mediamarkt, en de lenzen bij Konijnenberg, vanwege prijs, service (mn wb de camera), en keuze (geldt mn voor de lenzen)). Koop in ieder geval GEEN parallelle - grijze - import!
De Canon 400D wordt meen ik op allerlei plaatsen tegen dumpprijzen aangeboden, dus dat zou een goede optie kunnen zijn (In het veld kom ik bij vogelaars meer Nikons tegen, bij libellenmensen bijna allemaal Canons, maar of dat nu zoveel zegt).
Sigma 180mm en 150mm zijn uitstekende libellenlenzen, voor kleinere insecten is 90 a 100mm beter. Op Sardinie heb ik bijna alleen mn 180mm gebruikt, nauwelijks mn 90mm Tamron (maar ben daar ook minder goed nog mee vertrouwd).
Is ook wel een kwestie van geld, 150mm is denk ik zo'n 650 euro, een 90 350 euro

Maar voor 1000 euro moet toch wel het eea mogelijk te zijn (Btw, de Sigma en Tamron-lenzen zijn er zowel voor Nikon, Canon als div. andere merken).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

J&L

Hoi,

Ik kom wel eens in een vogelhut en dan hoor ik regelmatig klachten over Nikon.
Zelf heb ik een Pentax K10D en daar ben ik dik tevreden over.
Heb deze genomen omdat deze spatwaterdicht is.
(en het wil nog wel eens regenen in Nederland)
Shake Reduction in het toestel zelf.
Nadeel weinig eigen merk lenzen,maar van Sigma heb je er zat.
105mm Macro Sigma is :duim:  

Elwin 29

Ik wil nog even iets toevoegen over de lenzen, namelijk dat ik nogal veel de naam tamron en sigma hoor vallen. Weet iemand de voor en nadelen van de twee merken? Het wordt waarschijnlijk één van die twee, maar ik weet niet op wat voor vlakken de één beter scoort dan de ander, dat wordt m.i. nergens uitgelegd op internet :gap:  
Meer over de bodys :gap:
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

Goyatlah

Er is natuurlijk veel minder verschil tussen lenzen als tussen kamera's. Belangrijkste is dat je eerst weet welke brandpunt je wilt (hoeveel mm). Daarna zijn prijs, lichtopbrengst (min F, hoe kleiner, hoe beter) en lenskwaliteit van belang. Voor de 150 en 180 mm zijn de Sigma's populair, voor de 90 - 105 mm maakt het denk ik niet zoveel uit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hugo van der Slot

De volgende site is ook wel handig om tot een keuze te komen.

photozone

en vergeet zeker de Tokina 100mm/2.8 niet mee te nemen in je overweging.

Tokina 100/2.8

goedkoper dan b.v. de Tamron 90mm en komt beter uit de test.

suc6 met je keuze.
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl