Hoofdmenu

Onbekende Mot

Gestart door bjornvanlieshout, maart 13, 2006, 16:34:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Onlangs deze 'mot' tegengekomen in het bos en ik ben benieuwd wat het voor beestje is.

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

Elachista

Vond ik wel wat weghebben van Nycteola revayana, maar zonder vindplaats en datum vind ik het nog moeilijker.
Vanaf de zijkant ook, want ik had graag de vleugels willen zien als geheel, vanaf de rugkant genomen dus. Ik vind het nu heel lastig om te zien tot welke familie dit beest behoort..

Tymo
Groet,
Tymo

bjornvanlieshout

#2
De foto is gisteren rond de middag gemaakt in Erp, Noord Brabant. Hij vloog rond in een gemengd bos. Hij/zij was ongeveer 1 tot 1,5 cm groot, had een snelle vleugelslag en zag er in de vlucht lichter uit dan je van de foto zou vermoeden.

Een foto vanaf de rugzijde heb ik helaas niet. Sorry!

Ik hoop dat het iets helpt...

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

han.endt

Ik geloof niet dat dit een Nycteola revayana is. Daarvoor is hij wel heel dunnetjes in de schouders. Is dit niet een Tortricodes alternella? Let wel ik heb nog nooit een exemplaar gezien die er zo uit zag, maar ik weet wel dat ze er soms heel vreemd uit kunnen zien.

Elachista

#4
Nee, revayana vliegt later.

Ik heb wel stilgestaan bij alternella maar vond 'm qua tekening niet lijken, maar ken deze vorm dan ook niet. Verder past het prima qua voelsprieten en vleugelvorm, vliegtijd kan ook wel kloppen. Houden we het bij deze.
Bedankt Han!
Groet,
Tymo

acherontia


CiteerNee, revayana vliegt later

Het is geen Nycteola revayana, die overigens als adult overwintert en dus best nu al gezien zou kunnen worden..... Micro's durf ik mij niet aan te wagen met een determinatie.

Groeten,

Jeroen