libel, juffer en pantserjuffer

Gestart door Albert Fopma, juni 24, 2008, 22:25:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert Fopma

1) grote roodoogjuffer


2a) gewone pantserjuffer


en detail


3) vroege glazenmaker???? erg slank met versmalling en licht van kleur. Vers??


groet Albert

Bertusvr

Eerste, tweede en derde foto lantaarntjes. 4e foto bloederode heidelibel


ArjenDrost †

1 en 2 lijken mij lantaarntjes.

3 is in ieder geval geen Glazenmaker, eerder een heidelibel.

JohanvantBosch

#3
Citeer1) grote roodoogjuffer
Dat ding heet niet voor niets roodoogjuffer... waar zie jij die rode ogen?  ;)
De roodoogjuffers (zowel grote als kleine) hebben trouwens ook geen achterhoofdsvlekken. Ook die zijn duidelijk zichtbaar op de foto.
Dit zijn Lantaarntjes (zie bv tweekleurig pterostigma).

theomuusse

De heidelibel lijkt erg weinig zwart te hebben voor een sanguineum.
Bruinrode of Steenrode?
Theo

Gert Veurink

CiteerDe heidelibel lijkt erg weinig zwart te hebben voor een sanguineum.
Bruinrode of Steenrode?
Theo
eens, maar poten lijken wel zwart...
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Laatste foto is  een vers vrouwtje Bloedrode heidelibel. Zwarte poten.

JohanvantBosch

#7
Citeer
CiteerDe heidelibel lijkt erg weinig zwart te hebben voor een sanguineum.
Bruinrode of Steenrode?
Theo
eens, maar poten lijken wel zwart...
Ik ga met Theo mee. Je ziet alleen een klein stukje van de voorpoten, waarmee je niet kunt uitsluiten dat er geel op zit.

Ook ik vind hem aan de lichte kant. en ook aan de smalle kant. Zelfs bij zo'n jong beest verwacht ik dat een Bloedrode al iets meer volume heeft. Maar.... lastig op basis van deze foto....

Albert Fopma

#8
1) is inderdaad dom. Bij het inzoomen leek het oog rood. Maar inderdaad een lantaarnje.

2) heeft mij op het verkeerde been gezet door zijn aparte manier van vliegen. Hij vloog anders dan de andere watersnuffels etc...

3) dank, daar was ik met mijn gidsen nooit op gekomen. MAAR IK HEB NOG EEN FOTO VAN DE POTEN !!!

Groet en dank,
Albert :duim:

JohnvR

#9
Ik denk dat het een bloedrode heidelibel is. Ik heb er veel gezien vandaag, lijkt er precies op  :lol:  (als ze jong zijn lijken ze natuurlijk allemaal op elkaar). Wat, afgezien van de zwarte poten, ook helpt om te denken dat het een bloedrode is, is dat het pterostigma zwart begint te worden. Bovendien denk ik dat het een mannetje is.

Albert Fopma

Citeer
Ik ga met Theo mee. Je ziet alleen een klein stukje van de voorpoten, waarmee je niet kunt uitsluiten dat er geel op zit.
Foto van de poten


JohnvR

#11
Ai, ai, ai. Toch een bruinrode dus. Ik heb vandaag te veel naar de pterostigma's zitten kijken in de hoop een geelvlekheidelibel te vinden, wat niet gelukt is.

JohanvantBosch

CiteerIk denk dat het een bloedrode heidelibel is. Ik heb er veel gezien vandaag, lijkt er precies op  :lol:  (als ze jong zijn lijken ze natuurlijk allemaal op elkaar). Wat, afgezien van de zwarte poten, ook helpt om te denken dat het een bloedrode is, is dat het pterostigma zwart begint te worden. Bovendien denk ik dat het een mannetje is.
helemaal eens met mannetje: zie achterlijfsaanhangsels!

Anne Hueber †

CiteerLaatste foto is  een vers vrouwtje Bloedrode heidelibel. Zwarte poten.
Was te snel met mijn conclusie (moet natuurlijk geen 2 dingen tegelijk willen doen), maar is uiteraard een mannetje ;) En nu je de kleur van de poten goed ziet, helemaal Bruinrode.

Bertusvr


JohanvantBosch

CiteerAi, ai, ai. Toch een bruinrode dus. Ik heb vandaag te veel naar de pterostigma's zitten kijken in de hoop een geelvlekheidelibel te vinden, wat niet gelukt is.
Dat moet je voor mij toch even toelichten..... Waarom kijk je dan naar de pterostigma's  :huh:

volgens mij zijn de Geelvlekken schaars dit jaar. Misschien komen er nog wat uit het buitenland aanwaaien?

JohnvR

#16
Bij een geelvlek kijk je natuurlijk allereerst naar de gele vlekken in de vleugels, het zwart in het achterlijf en als het even kan natuurlijk naar de pootjes, maar bloedrode heidelibellen hebben ook een beetje geel in de vleugelbasis (en er zijn geelvlekheidelibellen die weinig hebben), hebben soms veel zwart op het achterlijf (blijkt bij nadere controle toch anders te zijn dan geelvlek) en voor de pootjes moet je erg turen. Een jonge geelvlek kan mooie lichte (gele) pterostigma's hebben en dat valt dan meteen op.

EDIT: Deze foto is van 2006. Vorig jaar zag ik er maar een paar. Dit jaar verwacht ik eigenlijk niet veel, tenzij er een influx komt, maar er is er laatst bij Wieringen een gezien, dus ik was wel van plan te gaan kijken op de twee plekjes waar ik ze vorig jaar zag.


JohanvantBosch

CiteerBij een geelvlek kijk je natuurlijk allereerst naar de gele vlekken in de vleugels, het zwart in het achterlijf en als het even kan natuurlijk naar de pootjes, maar bloedrode heidelibellen hebben ook een beetje geel in de vleugelbasis (en er zijn geelvlekheidelibellen die weinig hebben), hebben soms veel zwart op het achterlijf (blijkt bij nadere controle toch anders te zijn dan geelvlek) en voor de pootjes moet je erg turen. Een jonge geelvlek kan mooie lichte (gele) pterostigma's hebben en dat valt dan meteen op.

EDIT: Deze foto is van 2006. Vorig jaar zag ik er maar een paar. Dit jaar verwacht ik eigenlijk niet veel, tenzij er een influx komt, maar er is er laatst bij Wieringen een gezien, dus ik was wel van plan te gaan kijken op de twee plekjes waar ik ze vorig jaar zag.

Dank voor de toelichting!

JohnvR

CiteerDat moet je voor mij toch even toelichten.....
Tja, het moest he  ;)  

JohanvantBosch

Citeer
CiteerDat moet je voor mij toch even toelichten.....
Tja, het moest he  ;)
:P  :gap:  

Kees van Bochove

vorig jaar was geelvlek ook zeldzaam toch?
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

JohnvR

Ja, klopt. Het lijkt er op dat ze zich na een influx wel voort weten te planten, maar zich niet permanent weten te vestigen. Het is elk jaar weer afwachten of er een influx komt.

Tim de Boer

Zag vandaag twee heidelibellen die wel rdelijk druk waren met uitkleuren al, waren ook aan het vliegen en ze hadden witte pterostigmas, heb ze verder niet goed kunnen bekijken maar het is geen differentierend kenmerk ofwel?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Gert Veurink

nee... kunnen jonge beesten zijn, maar ook zuidelijke (zou leuk zijn!) of zwervende
groet!
Gert Veurink



Tim de Boer

waren in ieder geval jonge beesten, maar ik dacht dat john daaraan de geelvlek herkende..
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Gert Veurink

John heeft t over lichtgeel. Dat zou kunnen helpen in het veld, want de rest is meer wit en niet geel, het is geen keihard kenmerk lijkt me, maar als john zegt dat t helpt in het veld geloof ik dat onmiddelijk
groet!
Gert Veurink



JohnvR

Zelfs jonge Zwarte heidelibellen hebben lichte pterostigma's. Voor Geelvlekheidelibellen kan het helpen in het veld, maar meer als trigger om er beter naar te gaan kijken dan als determinatiekenmerk wat mij betreft.

Tim de Boer

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl