Hoofdmenu

Oeverlibel

Gestart door marijkehuysse, juni 24, 2008, 15:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Hele blauwe libel.
Beekoeverlibel neem ik aan., maar ik denk dat ik de lengte van het pterostigma wel 3,5 keer in de afstand pterostigma - knoop krijg, of meet ik niet goed?

groet,
Marijke

marijkehuysse

en

hansh

Volgens mij is dit een zuidelijke oeverlibel (Orthetrum brunneum)

Gr. Hans

Anne Hueber †

#3
En de kleur van het gezicht gezien? Bruin of licht?

marijkehuysse

Heb hem alleen van achteren gezien.
Heb wel eerder Beekoeverlibellen gezien en deze leek me blauwer (?).
Zal morgen eens kijken of hij er nog zit!

groet,
Marijke

marijkehuysse

Deze foto's laatst op dezelfde plek gemaakt.
Sorry, ze zijn niet beter!

groet,
Marijke

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

Weia

#8
De onderste reeks lijkt me beekoeverlibel en de bovenste zuidelijke oeverlibel. Qua pterostigmalengte onder andere.
Als je een scherp stukje vleugel op foto hebt komen we er helemaal uit met die zuidelijke.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

#9
foto 2 lijkt een donker gezicht te hebben en een groot geel pterostigma, maar laat de kleuren van het borststuk niet goed zien. Ik denk Beekoever, maar ben daar nog niet helemaal zeker van.
Bij foto 1 is mijn eerste indruk Zuidelijke oeverlibel. Beek en Zuidelijke kunnen veel op elkaar lijken en dan geeft de kleur van het gezicht de doorslag. Kleur en grootte van het pterostigma vind ik hier moeilijk in te schatten op de foto. Hij lijkt geen schouderstrepen te hebben en rugschild is errug blauw. Ik ga toch voor Zuidelijke oeverlibel.

Jeroen Nagtegaal

Heb je mischien van de 1e een uitsnede van de vleugels?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

CiteerHeb je mischien van de 1e een uitsnede van de vleugels?
Jeroen, dat heeft Weia hierboven al gevraagd ;)  

marijkehuysse

Hij zat ver weg dus ik weet niet of die uitsnedes voldoende bijdragen.

marijke

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

marijkehuysse

en

JohanvantBosch

Pfoeh... ik vind het lastig. Ik kan het niet met deze uitsnedes, maar misschien zijn er mensen met betere ogen.
Ik snap dat jullie aan Zuidelijke denken door het klein lijkende pterostigma. Maar ik vraag me af of dat een beetje aan de vleugelhouding kan liggen en of het werkelijk klein genoeg is. Het vrij smalle, lang lijkende achterlijf doet mij eerder aan Beekoeverlibel denken.
Maar ik ben niet zeker van mijn zaak.

Anne Hueber †

CiteerPfoeh... ik vind het lastig. Ik kan het niet met deze uitsnedes, maar misschien zijn er mensen met betere ogen.
Ik snap dat jullie aan Zuidelijke denken door het klein lijkende pterostigma. Maar ik vraag me af of dat een beetje aan de vleugelhouding kan liggen en of het werkelijk klein genoeg is. Het vrij smalle, lang lijkende achterlijf doet mij eerder aan Beekoeverlibel denken.
Maar ik ben niet zeker van mijn zaak.
Nou, er mankeert niets aan je ogen! Ik heb alle uitsnedes uitvergroot en heb ook niets kunnen ontdekken. Het blijft natuurlijk moeilijk van een foto en je mist de jizz.
Marijke, waar heb je hem gezien? Dat kan nl ook nog helpen.

Jeroen Nagtegaal

Mijn 1e indruk was eigenlijk ook Beekover, die erg blauw was, ook leuk.
De vleugels haal je nu niets uit, ik denk dat ie voorlopig het beste staat als een onzekere beekoever.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marijkehuysse

CiteerMarijke, waar heb je hem gezien? Dat kan nl ook nog helpen.
Achterhoek

Marijke

Weia

Daar komen beide soorten voor. Ik vind de bovenste nog steeds goed voor zuidelijke. Lijf tikje smal misschien, maar ook weer erg breed voor beekoeverlibel. Ik zie geen redenen om er geen zuidelijke van te maken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

b.achterkamp

Ik denk ook zuidelijke, maar ben vooral erg benieuwd waar in de Achterhoek, wat voor type water.
groetjes,
Bart

marijkehuysse

QUOTE (Jeroen Nagtegaal @ Jun 25 2007, 20:27 PM)
Als ik zo naar de sloot kijk, denk ik dat als je hem afloopt wel meer zult zien, Ik vind het een typische sloot voor Beekoever,


helemaal mee eens, in dergelijke slootjes in de omgeving van Winterswijk en Groenlo een van de meest voorkomende libellen nu (2006 en juni 2007).
Ze zijn ondiep, stromen enigszins en staan deels onder invloed van kwel. Ze worden meestal ieder jaar geschoond; zo niet dan groeien ze binnen een jaar dicht en zijn dan niet meer interessant voor territoriale beekoeverlibellen; je ziet er nog wel dieren uitsluipen.
Als mijn opdrachtgever het goed vindt, komen mijn waarnemingen uit de regio er nog wel een keer bij. Een groot deel van deze slootjes heeft vorig zomer droog gestaan, bij duikers etc waren toen nog wel coerulescens-achtige larven (en imago's) te vinden. In dezelfde slootjes is ook Ischnura pumilio vrij vaak, maar in laag aantal, te vinden. Bart


groet,
Marijke

theomuusse

Citeer
Ze zijn ondiep, stromen enigszins en staan deels onder invloed van kwel. Ze worden meestal ieder jaar geschoond; zo niet dan groeien ze binnen een jaar dicht en zijn dan niet meer interessant voor territoriale beekoeverlibellen;
Maar wel voor blauwe juffertjes met een helmpje op s2!
Theo

Tim Faasen

#25
CiteerIk snap dat jullie aan Zuidelijke denken door het klein lijkende pterostigma. Maar ik vraag me af of dat een beetje aan de vleugelhouding kan liggen en of het werkelijk klein genoeg is.
't lijkt me dat 't pterostigma echt klein genoeg is... de cellen voor het pterostigma liggen in dezelfde richting als het pterostigma zelf en dus is de grootteverhouding zoals deze op de foto te zien is min of meer reƫel.

In combinatie met de pterostigmakleur, het blauwe borststuk en de vorm van het achterlijf, zou ik hier dus ook zuidelijke oeverlibel van maken.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

marijkehuysse

Allemaal bedankt voor het "meedenken"!

Marijke

Mars Muusse

Misschien leuk om toe te voegen: een redelijk blauwe Beekoeverlibel man. Het donkere gezicht is net te zien.



Goyatlah

#28
Ken die beesten niet uit Nederland dus onder voorbehoud: 1e Zuidelijke, 2e Beek.

Overigens, naar mijn ervaring vliegt overal waar Zuidelijke is, ook Beek. Andersom niet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's