Vleugel

Gestart door Debby Doodeman, juni 23, 2008, 18:23:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Citeer
CiteerJij bent ook min of meer voor bonte stern??

Nou, ik zet m'n geld op Noordse Pijl. Vleugel is erg smal en de hand in verhouding erg lang.
Heb je n fotootje Ben?

Op die site staat nu nét geen Manxie, wel Aubudon (die is vergelijkbaar meen ik?). Noordse Pijl is wel n veilige optie: heel erg leuk (ok, zonde dat ie dood is), maar toch ook weer niet extreem zeldzaam als de andere suggesties.
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Ik denk dat er behalve Noordse Pijl en Bonte Stern weinig opties zijn, op beesten die helemaal buiten Europese gidsen vallen na, of zie ik iets compleet over het hoofd? Altijd voor de veiligste optie gaan, toch ;-)? Toch heb ik het idee dat pijlen eigenlijk maar heel weinig dood aangetroffen worden, zeker in verhouding met de aantallen die langs de kust vliegend gezien worden. Maar het zullen er natuurlijk nog steeds meer zijn dan Bonte Stern ;-)!

Ik heb geen foto van een vleugel, laat staan in deze houding. Ik denk dat de Audubon's wat gedrongener is, meer als de Kleine Pijlen, maar dat is slechts een vermoeden.

Spannend!

redmar_woudstra

Oh ja! Aubudon ligt dichter bij Kleine Pijl. Je hebt gelijk wat betreft die andere soorten: dat is zeer onwaarschijnlijk, al is er ooit een Cape Petrel gevonden als je de nieuwe gevallen van t CDNA mag geloven. En er is de Keerkringvogel van Egmond. Wat niet kan!
groet,
Redmar

laatvlieger

Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang een vleugel er over doet om te vergaan op zee en hoe groot de afstand dan is t.o.v. Nederland.
Ben, was het niet vorig jaar dat jij en Maarten twee weken (of nog langer) na zo'n zware storm allerlei vogelresten op het strand vonden?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BramtK

#34
Was deze link al gegeven: Bonte stern in Slater Bird Wing Collection?

Daar zijn de punten van de armpennen eveneens spits en iets (minder) gedraaid.

Zulke lange handpennen, dat doet toch denken aan zwaluwen en sternen en niet direct aan pijlstormvogels!? Of vergis ik me? Klopt het overigens dat de bovenarm mist?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Ik kan mijn eigen bericht niet editten...

Zie ook een foto van levende Bonte stern.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Even tussendoor, gaaf: http://www.pbase.com/crail_birder/image/86340894

Wat een kleine dreumesjes eigenlijk.

Lange handpennen lijkt me voor allemaal op te gaan. De bovenarm is foetsie inderdaad. Gedraaide armpennen lijken meer het gevolg van een turbulente zwempartij.

BramtK

Haha Ben, ik begrijp je voorkeur voor een Puffinus, maar als je je de vleugel uit dit topic gesloten voorstelt, dan kom je toch uit op een handpenprojectie die veel te groot is voor een pijlstormvogel?

De witte schacht van de eerste handpen en de gedraaide punten van de armpennen lijken me sterk voor Bonte stern te pleiten.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

CiteerHaha Ben, ik begrijp je voorkeur voor een Puffinus, maar als je je de vleugel uit dit topic gesloten voorstelt, dan kom je toch uit op een handpenprojectie die veel te groot is voor een pijlstormvogel?

De witte schacht van de eerste handpen en de gedraaide punten van de armpennen lijken me sterk voor Bonte stern te pleiten.

Bram
Zijn er ook vleugels van Brilsterns? Of valt die door het ontbreken van de witte vleugelrand uit te sluiten? (ik ken niet genoeg kleden)
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Ik ben inderdaad een beetje biased ;) !

BramtK

#40
CiteerZijn er ook vleugels van Brilsterns? Of valt die door het ontbreken van de witte vleugelrand uit te sluiten? (ik ken niet genoeg kleden)
Ik kon zo snel niks vinden en heb hier geen naslagwerk bij de hand.

Bram

ps. Kees had de link naar de vleugel van Bonte stern natuurlijk al gegeven.  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Misschien snap ik niet precies waar je op doelt met handpenprojectie Bram (projectie t.o.v wat?), maar die lijkt me ook bij pijlen aanzienlijk: http://www.hi.is/~yannk/myndir/icebirds/yk...puf100805_3.jpg vs http://www.nps.gov/pais/naturescience/imag...FWS_photo_1.jpg

BramtK

Hmm, ja...

Ik bedoelde de projectie vanaf de toppen van de armpennen. Als ik jouw foto's zo bekijk dan begrijp ik wat je bedoelt; de handpenprojectie van Noordse pijlstormvogel en Bonte stern is ongeveer gelijk. Echter, als je de afstand tussen vleugelbocht en toppen van armpennen vergelijkt met de afstand tussen de toppen van de armpennen en de top van de verst uitstekende slagpen, dan kom je bij Noordse pijlstormvogel globaal uit op een verhouding van 2 : 1 en bij Bonte stern van 1 : 1. Dat komt natuurlijk doordat er op die levende Bonte stern een aantal ver uitstekende tertials zitten, maar verhoudingsgewijs heeft die alsnog langere slagpennen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Ik vermoed dat lengte van opper- en onderarm hier ook aan bijdragen. Bij een pijl langer dus moeten ze verder naar achteren opgevouwen worden. Of begin ik nou echt te zwetsen?

BramtK

Dat doe jij natuurlijk nooit Ben, maar als je de kippendans even wilt doen, dus je handen naar je schouders toe bewegen terwijl je vingers naar beneden wijzen.... dan zie je hoe een vogel zijn vleugels opvouwt. (!?)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Waar ik op doel is dat gewricht opper- en onderarm verder naar achter moet liggen bij pijl dan stern. Ofzo. Ik ben het even kwijt. Laat ik eerst maar eens uit gaan leggen hier waarom ik net zo gek stond te doen.

Debby Doodeman

Zul je net zien dat internet eruit ligt..

Hier nog een paar foto's, ik dacht ook al dat de vleugel wel aangespoeld kon zijn, was al helemaal gedroogd. Spreiden gaat ook wat lastig, dan breekt ie.
Ik ben heel benieuwd of jullie er nu meer uit kunnen halen..

Groetjes, Debby

Debby Doodeman

en nog een

Debby Doodeman

nog een detail

Debby Doodeman

nogmaals nu wat preciezer de maat

Ben Wielstra

De vleugel breken is niet zo'n probleem denk ik: het beestje is toch al dood!

Op de bovenste van de nieuwe foto's lijkt de bovenkant toch een stuk minder donker. Nou is een Noordse Pijl ook niet gitzwart, zeker niet als ie gesleten is...

Contra Bonte stern zou denk ik de afwezigheid van een witte vleugelvoorrand zijn en de te korte onderarmdekveren. Die witte schacht is echter wel erg opvallend.

redmar_woudstra

CiteerDe vleugel breken is niet zo'n probleem denk ik: het beestje is toch al dood!

Op de bovenste van de nieuwe foto's lijkt de bovenkant toch een stuk minder donker. Nou is een Noordse Pijl ook niet gitzwart, zeker niet als ie gesleten is...

Contra Bonte stern zou denk ik de afwezigheid van een witte vleugelvoorrand zijn en de te korte onderarmdekveren. Die witte schacht is echter wel erg opvallend.
Heeft Brilstern niet een witte vleugelvoorrand?
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Ja die ook zie ik.

redmar_woudstra

Ik zie bij Bonte Stern op foto's niet echt een witte voorvleugelvoorrand, zeker niet zo opvallend als bij Brilstern. Bovendien zou eventueel juveniel (kan dat al?) geen witte voorvleugelrand hoeven hebben.  
groet,
Redmar

Ben Wielstra

Hmm volgens mij hebben zowel adult als juveniel dat wel. Dat baseer ik ook alleen maar op plaatjes, ik heb ze helaas nooit live gezien. Misschien is het minder opvallend, maar dat zou hier nog steeds te zien moeten zijn. Daarnaast heeft juveniel - als dat inderdaad wel kan maar die zullen in de zuidelijke zomer zijn uitgebroed dus waarom niet - donkere kek op ondervleugel in het wit en lichte randen aan bovenvleugeldekveren.

BramtK

Ja maar... (die onderarmdekveren lijken kort doordat ze zijn gaan samenklitten en ook die voorvleugelrand is daarom wellicht niet uitstekend te beoordelen, bovendien wil ik nog maar eens die toch wel heel typische puntige en gedraaide armpentoppen onder de aandacht brengen...) Hier komen we dus niet uit. Wat wordt er gedaan om dit mysterie, deze impasse, op te lossen (anders dan dat Ben een dansje heeft gedaan)?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Debby Doodeman

Ik ga naturalis mailen en vragen of ik er mee langs mag komen.
Ik laat het weten zodra ik meer weet!

Groetjes, Debby

steenl

Leuk onderwerp.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Ik neig toch naar Noordse Pijl!.

Debby Doodeman

Wat leuk, ik zie net op de naturalis site staan: 'Natuur op spreekuur', elke maandag en woensdag kun je langs gaan met vondsten, schelpen, botten, stenen, fossielen, veren staan er alleen niet bij.
Ik print al jullie reacties wel uit en dan neem ik die mee (dat mag wel toch?).

Groetjes, Debby


steenl

CiteerIk print al jullie reacties wel uit en dan neem ik die mee (dat mag wel toch?)

Volgens mij wel hoor. Met de groeten van Ben  :P
Hoofdsponsor van dit interessante topic.