Heleboel Tipulidae....

Gestart door javanerkelens, juni 20, 2008, 23:40:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik had nog een lading Tipulidae liggen..... :whistle:

Ik hoop dat er misschien nog wat van te maken is, aangezien ik van alle maar één foto heb.
Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

hè hè.....de laatste, nummer 7 ;)  
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Wie wat bewaard, heeft wat, zul je gedacht hebben  :P

1: Nephrotoma appendiculata vrouwtje
2: Nephrotoma crocata vrouwtje
3: ?
4: Tipula lunata vrouwtje
5: Tipula vittata vrouwtje
6: Tipula cava? mannetje
7: ? moet ik ff een boekje op naslaan  
mvg.  André

Jan Zwaaneveld

Andre, mag ik vragen welke literatuur jij gebruikt om langpoten te determineren. Ik zou die nl. zelf ook graag aanschaffen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

gerardpennards

Nummertje drie is geen Tipulidae, maar een Limoniidae, en ze heet Eutonia barbipes!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Tjonge!!!!!
Dit is meer dan ik had verwacht!!
En dat nummer 3 geen tipulidae is.......gòh...dat zag ik er niet aan af!!

Mag ik een ieder hartelijk danken voor de determinatie, ben ik erg blij mee. :duim:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

CiteerAndre, mag ik vragen welke literatuur jij gebruikt om langpoten te determineren. Ik zou die nl. zelf ook graag aanschaffen.
Jan,

Aanschaffen als in "ik bestel ze bij de Bruna" behoort helaas niet tot de mogelijkheden.

Ik heb determinatietabellen van Alan Stubbs en daarnaast wat werken van de bibliotheek van de NEV. Met deze documentatie zijn verzamelde exemplaren goed te determineren. Om foto's op het forum te determineren zijn de tabellen niet handig, dat is een hoop zoekwerk naar kenmerken op de foto en een stukje ervaring.
mvg.  André

Arp

#12
Hoi Andre,
CiteerIk heb determinatietabellen van Alan Stubbs ...
En als ik die niet bij "Bruna" kan bestellen, hoe kom ik er dan aan?

Overigens, ik neem aan dat je de WM No.24 van broeder Theowald (1957) ook kent?
Dat is momenteel mijn enige Tipulidae-naslag (al heb ik er nog niet veel mee gedaan) - is die überhaupt nog bruikbaar? Ik bedoel afgezien van wat verouderde namen (daar kom ik wel uit), maar zijn zaken als de genoemde kenmerken nog bruikbaar of zijn de inzichten sterk veranderd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

AndreVrijens

CiteerOverigens, ik neem aan dat je de WM No.24 van broeder Theowald (1957) ook kent?
Ja die heb ik wel, doe er echter weinig mee. Ik kan inderdaad wel eens vergelijken met Stubbs.
mvg.  André