Hoofdmenu

Foto van de dag

Gestart door Gert Veurink, juni 19, 2008, 23:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

In het vogeltopic heb ik ooit dit topic gestart, mijn verwachting was toen dat het 10 foto's zou duren en dan een stille dood zou sterven, het is echter nog steeds vrij populair en iets bvan 20 pagina's groot... Het aanbod bij libellen is veel minder groot en bovendien seizoensgebonden, maar het aanbod groeit wel en ik vind het toch leuk er af en toe één "naar voren te halen". Gewoon met elkaar genieten van mooie plaatjes. Het is anders dan het andere fototopic omdat omdat je hier niet je eigen foto's plugt maar gewoon mooie dingen kunt laten zien... en hé, als het verdwijnt na een paar foto's dan is het niet anders!


ik vond vandaag deze mooi Van Jo Hermans. Zit ook wel wat jaloezie achter, ik heb m zelf (nog) niet goed kunnen platen

groet!
Gert Veurink



theomuusse

Zaterdag 28 juni kan het.
Theo

JohnvR

Citeerik vond vandaag deze mooi Van Jo Hermans.
Het lijkt me handig behalve de naam van fotograaf ook een link naar de bron op te nemen.

ArjenDrost †

CiteerZaterdag 28 juni kan het.
Theo
Helaas kan ik dan niet, ik zit dan op een van de weinige Europese plekken waar nog nooit een libel gezien is ;)

Maar veel plezier daar!

Gert Veurink

Citeer
Citeerik vond vandaag deze mooi Van Jo Hermans.
Het lijkt me handig behalve de naam van fotograaf ook een link naar de bron op te nemen.
tja, als je bij de foto's kijkt die die dag gemaakt zijn vind je m wel toch? Maar zal het de volgende keer doen
groet!
Gert Veurink



Rinie van Reenen

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4561657
Even ter verduidelijking: deze foto is van 21 mei. Zijn de regels voor 'foto van de dag' dus niet zo strikt dat de foto van dezelfde dag moet zijn?
Groet, Rinie van Reenen

JohnvR

Ik vond deze Vroege glazenmaker (vrouwtje) vanochtend wel aardig.



Mars Muusse

He, die had ik ook vandaag:


's kijken of een gifje hier mag...

ArjenDrost †

Wow, gaaf gedaan dit!! Echt heel mooi!

Bertusvr

Gifje mag zo te zien en het werkt ook nog. Mooi gedaan hoor.

vuurvlinder

#11
Geweldig!  :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Gert Veurink

WICKED echt heel gaaf!

Eh... hoe heb je dat gedaan?! Ik ben geen digibeet, maar dit snap ik niet direct en ik zie al een nieuwe hobby aan de horizon  ;)  
groet!
Gert Veurink




Mars Muusse

CiteerEh... hoe heb je dat gedaan?! Ik ben geen digibeet, maar dit snap ik niet direct en ik zie al een nieuwe hobby aan de horizon wink.gif
Niet zo moeilijk hoor Gert.
Je neemt plaatjes van bijvoorbeeld een vliegende libel (in dit geval 7 foto's).
Je haalt die foto's binnen in PS.
Je sleept 6 van de 7 foto's 'op' de laatste foto, waardoor je 7 lagen krijgt.
Je werkt nu alleen nog verder met de foto met 7 lagen (de rest kun je weer uitklikken).
Zorg dat je 'layers' menu open is en klik de bovenste 5 lagen 'uit' door op de oogjes links ervan te klikken; de twee onderste oogjes blijven 'aan'.
Wijzig de 'opacity' van laag 2 tot 50%, waardoor je van beide foto's wat te zien krijgt. Sleep nu met de 'move tool' de tweede laag zo dat de libellen ongeveer op elkaar vallen.
Zet de opacity weer terug naar 100% en werk zo alle lagen af naar boven toe. Nu staan de libellen ongeveer op elkaar. (Je kunt, als je dat leuk vindt, de libel ook langzaam door beeld laten vliegen, door ze steeds wat voor elkaar te zetten).
Crop de foto (bijvoorbeeld tot 800 px breed) en sla hem op als PSD.
Open Image Ready en haal de PSD binnen.
Open het 'Animation window' onder windows.
Maak in dit animation window 7 clipjes aan (werkt hetzelfde als bij new layers en new actions).
Je ziet nu 7 dezelfde clipjes, die allemaal 0 seconden duren. Zet de seconden op 0,1 seconde voor alle clipjes.
Klik op clipje 1 (blauw kader): klik alle layers uit (oogjes weer wegklikken in layer menu) behalve de onderste layer in het layer menu.
Activeer clipje 2: alleen 2e layer zichtbaar houden in layer menu, de rest kan uit. Ga zo door tot aan clipje 7.
Klik in het animation menu op de 'play button' om te checken of het wat is. Zo ja? Sla dan op als 'Save optimized as'. In mijn geval werd het wel 1+ MB. Je kan dat verkleinen door minder clipjes of door de size te veranderen (kan allebei in een later stadium alsnog in Image Ready).


 :grin: werd het toch nog best een verhaaltje zo; maar 't stelt echt niet zo veel voor...

vuurvlinder

Grootste probleem lijkt me om 7 scherpe foto's te maken van een vliegende libel :wacko: De rest van het verhaal klinkt redelijk simpel.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rinie van Reenen

CiteerGrootste probleem lijkt me om 7 scherpe foto's te maken van een vliegende libel :wacko:
Inderdaad!!!
Groet, Rinie van Reenen

Mars Muusse

Zeven scherpe foto's van een langsvliegende Platbuik, dat is nog 's de lat lekker hoog leggen. Aeshna's zijn niet zo rap, toch?
Overigens kon ik de gif niet kwijt op waarneming.nl. De robot wil er hoe dan ook een jpg van maken en loopt daarop vast.

Gert Veurink

Dank voor de uitleg! Het lijkt mij nog een hele uitdaging, maar het proberen waard... thnx!
groet!
Gert Veurink



Ted van der Knaap

#19
..tegen die bewegende Vroege glazenmaker kan die van mij eigenlijk niet op.. ..maar het gaat om de foto van de dag dus bij deze..

voor anderen misschien heel gewoon maar ik zie voor het eerst van mijn leven een Viervlek en hij staat er nog netjes op ook!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

theomuusse

Mijn vaste vuurjuffer zit op zijn laatste poten. Hij vliegt dus niet meer op om de andere vuurjuffer weg te jagen maar doet dat zittend (dit denk ik dan). Vandaag dus toch nog iets gemaakt.
Theo

Sticht

Ik hou niet zo van woordspelingen; en dan krijg je deze
;)  

Gert Veurink

CiteerIk hou niet zo van woordspelingen; en dan krijg je deze
;)
was nóg mooier geweest met een paringswiel, maar zo al heel aardig :D  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citeer
CiteerIk hou niet zo van woordspelingen; en dan krijg je deze
;)
was nóg mooier geweest met een paringswiel, maar zo al heel aardig :D
Breng me niet in verzoeking  :whistle:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Sticht

#24
Citeerwas nóg mooier geweest met een paringswiel, maar zo al heel aardig :D
Ik zeg nog; geen woordspelingen! Maar wel scherp. :grin:

Pim Wolf

Was erg blij gister met deze viridulum.
Theo

Mars Muusse

#26
Even kijken of een zwaardere gif ook mag. Een foto van een Pantala die een territorium hield op Malpais, St Michiel, Curacao.
Plaatje is 2.4 MB, sorry daarvoor, maar het zijn dan ook eigenlijk 16 foto's op elkaar...


Imperator

vriendelijke groet,

Trees

JohanvantBosch

Super inderdaad!  :duim:  

Tukkerbird

Prachtige foto,s inderdaad,dat beestje moet wel heel duizelig worden van al dat gedraai :lol: