Aziatische Boktor

Gestart door Kasper S, juni 19, 2008, 11:25:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Citaat van: wimtegels op februari 15, 2010, 22:06:34 PM
Ik ben een felle tegenstander van exoten. Uit flora en fauna.
Ik zie het te vaak fout gaan.

Heb je bij mensen ook hoor, het aantal exote mensen ligt hier hoger dan het aantal exote dieren  ;D
Groet,
Tymo

wimtegels

Citaat van: Avondrood op februari 20, 2010, 16:13:03 PM
Citaat van: wimtegels op februari 15, 2010, 22:06:34 PM
Ik ben een felle tegenstander van exoten. Uit flora en fauna.
Ik zie het te vaak fout gaan.

Heb je bij mensen ook hoor, het aantal exote mensen ligt hier hoger dan het aantal exote dieren  ;D

In mijn optie gaat deze vergelijking totaal mank. Om te beginnen hebben mensen hun eigen mobiliteit en bereiken ze deze streek dus op menselijke kracht. Het gaat bij alle mensen die hier wonen om dezelfde soort.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Elachista

Ja, dat is min of meer wel zo, maar ik begrijp niet dat er grote problemen volgen als er een beestje ergens voorkomt en die kan zich hier handhaven. De wereld wordt langzamerhand steeds meer één geheel, afhankelijk per soort en de vereiste ecologische waarden. We zien het ook met een aantal vlinders uit Azië, zij kunnen hier prima handhaven omdat het klimaat vergelijkbaar is. Het is meestal dat de natuur dergelijke situaties vaak redelijk goed kan handhaven, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Groet,
Tymo

wimtegels

Citaat van: Avondrood op februari 20, 2010, 20:25:28 PM
......... Het is meestal dat de natuur dergelijke situaties vaak redelijk goed kan handhaven, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

De natuur als geheel handhaaft zich altijd. Een exoot in een systeem is slechts een nieuwe variabele in het krachtenveld van de evolutie. Bij voldoende overlap met inheemse soorten ontstaan nieuwe concurentieverhoudingen. Dat kan leiden tot populatieafname of zelfs uitsterven van lokale soorten. Hoe je daar tegen aan kijkt is een persoonlijke zaak.
Voor mij is het nog steeds een vraag hoeveel echte schade de Aziatische boktor aan kan richten. Exportbeperkingen brengen natuurlijk een economische schade met zich mee. Maar hoe reeel zijn die exportbepalingen? Er worden toch ook producten geexporteerd uit de streken waar dit dier van nature voorkomt.
De Nijlgans neemt nog steeds in aantallen toe. Ze vreten ook aan landbouwgewassen, net als bijvoorbeeld de grauwe gans. Toch wordt de nijlgans min of meer geaccepteerd, er is geen beleid om ze uit het systeem te halen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

In de bijlage een brief van de minister. Nieuwe maatregelen om problemen voor de export te voorkomen. Ondertussen wel gewoon doorgaan met import van mogelijk besmet materiaal uit China.

Waar moet dat heen,
Hoe zal dat gaan,
Waar komen die exoten toch vandaan

En voor de natuur,
Wat moet je doen,
Het maakt niet uit het gaat om poen
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels



Arp

#37
Wat een kletspraat weer - welke kever bedoelen ze nou eigenlijk? Niet A. chinensis in elk geval, want dat is de "Oost-Aziatische". Dus Anoplophora glabripennis zou je denken, klopt ook met de info over de uitvlieggaten hoger in de boom, maar A. glabripennis is ook al lang eerder in Nederland vastgesteld, dus niks "Eerste". Welke dan wel?  En alleen op basis van de uitvlieggaten gedetermineerd?

Overigens: Maar liefst 18 stuks uitvlieggaten. Oeps. Hoe zinnig is die straal van 100 meter?? Ik heb zo m'n twijfels of ze niet veel verder zullen/kunnen vliegen ... en als deze zich hier dus in een oude, wilde boom hebben ontwikkeld is dat gebeurd nadat een kever ergens anders vandaan (tuintjes met importboompies in de buurt?) haar eitjes op die boom heeft afgezet - een jaar of twee-drie geleden. Destijds onopgemerkt. Alléén op die ene boom? Of waren er toen al meer kevers ontsnapt en zijn die in verschillende windrichtingen uitgevlogen? Het lijkt me dat er minimaal een toch wel duidelijk groter gebied afgezocht moet worden naar meer uitvlieggaten. Edit: Ah, okay, dat doen ze ook 1km ... maar dan nog ...

Geen best vooruitzicht zou ik zomaar durven vermoeden  :o 

Op de radio werd gemeld dat de "Voedsel en Waren Autoriteit" het gebied gaat monitoren, vond ik opvallend, maar kennelijk maakt de PD daar nu deel van uit, nou ja - van de nieuwe VWA en pas vanaf 2012 dan, maar toch. Klonk alleen een beetje onwennig. Weer wat geleerd ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Arpwelke kever bedoelen ze nou eigenlijk?
Blijkens info van het Ministerie van EL&I zijn het sporen van A. glabripennis. Blijkbaar voor het eerst in Nederlandse planten aangetroffen.

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/eleni/nieuws/2010/11/17/aziatische-boktor-gevonden-in-almere.html
Vriendelijke groeten,
Henk

Arp

Ha Henk,

Bedankt voor de link, volgens mij was die er (eer?)gisteren nog niet - is een coherenter verhaal. Volgens mij is voor de vondst uit Enschede alleen niet vastgesteld dat die uit verpakkingsmateriaal kwam - mijn idee was uit kersverse tuintjes uit de net weer opgebouwde wijk Roombeek (na vuurwerkramp).

Ik had nu.nl overigens van de foutieve formulering op de hoogte gebracht, maar geen reactie ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)