Halsbandparkieten

Gestart door Justin Jansen, juni 18, 2008, 19:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


teunvankessel

Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bas vd Burg

Goh, die Henk Jan Ormel is zeker een vriendje van een directeur van Natuurmonumenten met zijn opmerking  dat er ingegrepen mag worden als ganzen in een natuurgebied de kievit / Grutto verdringt. Deze opmerking doet me denken aan een actie op Texel.............
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan-Pieter

Nederland is geen safariepark wordt er gezegd en daarna de zin over de ganzen en kievit/grutto.

Volgens mij is safariepark en ganzen geen combinatie. Die ganzen horen hier toch dus die vergelijking gaat niet op.


MVG
JP

Ben Wielstra

#4
Op zich vind ik het niet vreemd exoten te verwijderen. Ze kunnen een risico met zich meebrengen en tot het tegendeel bewezen is kan je het risico op risico niet nemen. Maar het feit dat hier gesteld wordt dat die rakkers beesten verdringen daar hoor ik van op. Weet iemand waarop deze uitspraak is gebaseerd? Datzelfde geld voor weidevogelverdringende ganzen? Is er baanbrekend onderzoek gepubliceerd en is dat zomaar langs de Nederlandse vogelaars heen gegaan? Dat kan ik me haast niet voorstellen. Ik hoop het mis te hebben, ik zou het graag lezen!

Bas vd Burg

Niet het onderzoek waar je om vroeg Ben, maar wel een persbericht van Natuurmonumenten over ganzen en weidevogels:

http://www.natuurmonumenten.nl/natmm-inter...tto_of_gans.htm

Ik ben ook erg benieuwd waar opeens die uitspraken vandaan komen:
- halsbandparkieten die andere soorten verdringen (heb dit soort verhalen in het verleden wel eens gehoord ja, maar is er bewijs voor?)
- ganzen die weidevogels bedreigen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankw

#6
Die Ormel heeft toch al vaker van dit soort subtiele uitspraken gedaan? Ik kan me alleen de vorige situatie niet meer herinneren..

apus

#7
Het enige onderzoek waar ik van weet is van Strubbe & Matthysen (2007), waar ze de aantallen halsbandparkieten hebben onderzocht in relatie tot habitatkarakteristieken (oa. beschikbaarheid nestholtes) en aantallen van andere holenbroeders (Spreeuw en Boomklever (+ grote bonte en groene specht + kauw en holenduif)). Ze vonden een negatief verband tussen de aantallen halsbandparkieten en boomklevers, maar niet voor de andere holenbroeders en echt expliciet bewijs voor een negatief effect op inheemse soorten is dit dus niet.
Martijn Hammers

Ben Wielstra

Ok dank! Samenvatting hier: http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/1...90.2007.05096.x

Goed om in deze discussie van het bestaan van dit artikel af te weten!

laatvlieger

CiteerOk dank! Samenvatting hier: http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/1...90.2007.05096.x

Goed om in deze discussie van het bestaan van dit artikel af te weten!
Ik meen me vaag te herinneren dat het artikel niet zonder kritiek is. Ik zou het nog eens door moeten lezen, maar kom er maar niet aan toe.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Overigens is er wel een hoop stemmingmakerij in dat perssbericht. Als Ormel werkelijk dergelijke uitspraken in de Tweede Kamer heeft gedaan, dan vind ik dat zorgwekkend.

Exotenproblematiek is een belangrijk onderwerp waar goed over gesproken moet worden. Maar doe dat dan s.v.p. wel op een zinnige manier!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


tekenaar

#12
Citaat van: apus op juni 19, 2008, 10:36:14 AM
Het enige onderzoek waar ik van weet is van Strubbe & Matthysen (2007), waar ze de aantallen halsbandparkieten hebben onderzocht in relatie tot habitatkarakteristieken (oa. beschikbaarheid nestholtes) en aantallen van andere holenbroeders (Spreeuw en Boomklever (+ grote bonte en groene specht + kauw en holenduif)). Ze vonden een negatief verband tussen de aantallen halsbandparkieten en boomklevers, maar niet voor de andere holenbroeders en echt expliciet bewijs voor een negatief effect op inheemse soorten is dit dus niet.

Gevaar hiervan is dat het mogelijk is dat een soort in een gebied aanwezig blijft door immigratie van elders, ook wanneer het broedsucces ter plaatse kelderd. M.a.w. best mogelijk dat er evenveel bonte spechten en kauwen zijn als voorheen, maar dat ze niet meer succesvol broeden en dat sterfte wordt aangevult door immigratie vanuit nabijgelegen gebieden zonder halsbandparkieten. Deze hypothese is niet onderzocht: er is alleen gekeken naar de aantallen volwassen vogels in het gebied, niet naar hun broedsucces. Uiteraard gaat het hierbij om algemeen voorkomende soorten, waarvoor het geen probleem is wanneer in een klein deel van het verspreidingsgebied geen broedsucces is.

M.a.w. halsbandparkieten in de binnenstad mogelijk geen probleem, maar mogelijk wel een grotere "vraag" naar holenbroeders vanuit andere gebieden ...

Ik ben het er helemaal mee eens dat dit onderzoek niet diret aanleiding geeft tot grote zorgen, maar ik denk ook dat het nog niet voldoende is om een harde conclusie te trekken over het effect van halsbandparkieten op andere soorten. Het is een begin, meer niet.

Het artikel van sciencedirect wijst ook in deze richting.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

g.j. keizer

#13
Citaat van: apus op juni 19, 2008, 10:36:14 AM
Het enige onderzoek waar ik van weet is van Strubbe & Matthysen (2007), waar ze de aantallen halsbandparkieten hebben onderzocht in relatie tot habitatkarakteristieken (oa. beschikbaarheid nestholtes) en aantallen van andere holenbroeders (Spreeuw en Boomklever (+ grote bonte en groene specht + kauw en holenduif)). Ze vonden een negatief verband tussen de aantallen halsbandparkieten en boomklevers, maar niet voor de andere holenbroeders en echt expliciet bewijs voor een negatief effect op inheemse soorten is dit dus niet.

Martijn,
Mogelijk niet voor andere holenbroeders, maar een altijd nog toenemende kolonie halsbandparkieten heeft op landgoed De Tempel (Rotterdam Overschie) de hele populatie rosse vleermuizen verdreven, die de holtes van gesnoeide kroontakken van een groep geknotte lielindes als "hangplek" gebruikte, terwijl er in de wijde omgeving geen alternatieven voorhanden zijn.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

August

Beste,

Mijn onderzoek naar de invasie van halsbandparkieten in Vlaanderen en in Europa is afgewerkt. In de laatste 5 jaar heb ik u waarschijnlijk gecontacteerd voor informatie over de halsbandparkiet, en ik dacht dat de resultaten u wel konden interesseren. Via onderstaande link kan u het doctoraat downloaden. U bent ook vriendelijk uitgenodigd op de verdediging op maandag 30 november.

http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=diederik.strubbe&n=23519

met vriendelijke groeten,

Diederik

Excuses voor mogelijke cross-posting

Voor de geïnteresseerden via mail binnen gekregen
August van Rijn


g.j. keizer

Hoe kijken jullie aan tegen de doelstellingen en activiteiten van City Parrots (Urban Parrot Conservation) http://www.cityparrots.org/ en zijn Nederlandse "afdeling" Papegaai Ara, pleitbezorgers voor handhaving en uitbreiding van de explosief toenemende populatie halsbandparkieten in Nederland, die tegenstanders van hun "missie" van een "xenofobische agenda" betichten ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

City Parrots

Citaat van: g.j. keizer op januari 19, 2010, 09:34:34 AM
Hoe kijken jullie aan tegen de doelstellingen en activiteiten van City Parrots (Urban Parrot Conservation) http://www.cityparrots.org/ en zijn Nederlandse "afdeling" Papegaai Ara, pleitbezorgers voor handhaving en uitbreiding van de explosief toenemende populatie halsbandparkieten in Nederland, die tegenstanders van hun "missie" van een "xenofobische agenda" betichten ?

Ga je nu ook al op andere fora de feiten verdraaien?


g.j. keizer

#18
Citaat van: City Parrots op januari 19, 2010, 19:03:11 PM
Citaat van: g.j. keizer op januari 19, 2010, 09:34:34 AM
Hoe kijken jullie aan tegen de doelstellingen en activiteiten van City Parrots (Urban Parrot Conservation) http://www.cityparrots.org/ en zijn Nederlandse "afdeling" Papegaai Ara, pleitbezorgers voor handhaving en uitbreiding van de explosief toenemende populatie halsbandparkieten in Nederland, die tegenstanders van hun "missie" van een "xenofobische agenda" betichten ?
Ga je nu ook al op andere fora de feiten verdraaien?
Roelant,
Hoezo ook al op andere fora ? Ik geef letterlijk de door jou aan mijn adres gebezigde aantijgingen weer, die mede op mijn verzoek door de webredactie van het Vogelforum op Vroege Vogels vanwege het beledigende karakter gedeeltelijk zijn verwijderd en ik geef de essentie weer van de berichten van jou hand, die gehandhaafd zijn. Ik heb jou (en mijn) berichten overigens uitgeprint voordat ze werden verwijderd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Maico Weites

Zullen we persoonlijke ruzies maar niet op het forum uitvechten?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

g.j. keizer

#20
Citaat van: m.weites op januari 19, 2010, 20:21:20 PM
Zullen we persoonlijke ruzies maar niet op het forum uitvechten?
Helemaal mee eens, dat is elders al gebeurd met het eerder vermelde en (edit) vandaag (21-1) voor de derde keer herhaalde resultaat. Het topic is vervolgens op slot gegaan. Ik heb op dit forum slechts een vraag gesteld met de bedoeling om de mening van andere forumleden (dan Roelant) te peilen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Norman

Ik ben van mening dat de aanwezigheid van Halsbandparkieten en de informatie op cityparrots.org een stimulans kan zijn voor met name de mensen uit de stad om anders en vaker naar vogels te kijken en deze eventueel beschermen.

Ik ben niet principieel voor of tegen exoten als Halsbandparkieten, maar ook Kokardezaagbekken ed. Er is van dergelijke soorten nog steeds niet bewezen dat ze een negatieve invloed hebben op de inheemse soorten. Exoten als wasbeerhonden, nertsen, etc. zijn bewezen schadelijk en mogen dus niet zomaar hun gang gaan.

g.j. keizer

#22
Citaat van: Norman op januari 20, 2010, 19:00:58 PM
Ik ben van mening dat de aanwezigheid van Halsbandparkieten ... een stimulans kan zijn voor met name de mensen uit de stad om anders en vaker naar vogels te kijken en deze eventueel beschermen. Ik ben niet principieel voor of tegen exoten als Halsbandparkieten
Norman,
Ook niet als een vorm van (bewust gestimuleerde) faunavervalsing ? En wat nu als uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken, dat bij een epidemische uitbraak van de papegaaienziekte onder halsbandparkieten mensen (met name spelende kinderen) en huisdieren (honden) in stadsparken en tuinen in dicht bevolkt stedelijk gebied door contact met massaal aanwezige uitwerpselen eenvoudig kunnen worden besmet en daar behoorlijk (volgens Roelant Jonker : "fatal") ziek van kunnen worden zonder dat de griepachtige ziekteverschijnselen als symptomen van een besmetting met papegaaienziekte worden herkend ? Zie ook mijn bijdrage op : http://vroegevogels.vara.nl/Forum.35.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=2&conf_uid=6&thread_uid=28076&page=5 en het interview met de oprichter van City Parrots en Papegaai-Ara, Roelant Jonker, op : http://10000birds.com/interview-with-roelant-jonker-city-parrots.htm , waarin hij over de waarschijnlijkheid van verspreiding van de papegaaienziekte (psittacosis) door halsbandparkietenpopulaties speculeert en aangeeft, dat hij in een vier jaar durend promotie-onderzoek hoopt aan te tonen, dat het risico van besmetting van mensen en huisdieren niet aanwezig is.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Norman

Gerrit,

Je vroeg om mijn mening. Deze heb ik geplaatst en zoals de rijdende rechter het zo mooi zegt;

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mij moeten doen.

Ik ga mij niet laten verleiden tot een ellenlange discussie waarbij de tegenstanders het nooit eens zullen worden.
Ik heb de discussie op vroege vogels gelezen en in iets dergelijks heb ik geen trek in op dit forum.

stefanhageman

Vandaag voor het eerst een halsbandparkiet in Tiel, Gelderland, gezien. Zat in een boom tussen de stadsduiven en turkse tortels en vloog toen weg. Helaas geen foto kunnen maken. :-\
Stefan Hageman


marcel123

CiteerParkieteninvasie in Brussel           
Uitgegeven:24 juli 2010 13:06
Laatst gewijzigd:24 juli 2010 13:07
BRUUSSEL - Het Brusselse luchtruim blijkt steeds meer parkieten aan te trekken. Waar er veertig jaar geleden amper enkele tientallen parkieten werden geteld, fladderen er dezer dagen al zo'n 10.000 exemplaren in de Belgische hoofdstad. Het Brussels Gewest bereidt een actieplan voor om het fenomeen beter te beheren.
''Indien het plan dat nuttig zou achten, moet men in de toekomst een aantal parkieten vangen en steriliseren of doden. Maar zover zijn we nog niet'', aldus Beck.      Het gaat vooral om zogeheten halsbandparkieten: het mannetje heeft een roze rand om zijn nek.
Bron: nu.nl
Begin dit jaar viel het me op dat de soort ook in het landelijke gebied rond Leuven algemeen is.

HPM

Maar er is toch helemaal geen nieuws? Er is zeker geen recente invasie. Brussel is een van de oude kernen van de verspreiding. Het is gewoon een komkommerberichtje.
Zie voor meer bijvoorbeeld dit bericht  en ook de hier eerder genoemde dissertatie van Diederik Strubbe.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Ik geloof dat dit rapport nog niet is vermeld

Olaf Klaassen & Fred Hustings (2010)
Slaapplaatstelling Halsbandparkieten in Nederland, januari 2010
SOVON-Informatierapport 2010/05
(pdf 496 kB)

Samenvatting
In het weekend van 9-10 januari 2010 werd de tweede landelijke
simultaantelling van Halsbandparkieten uitgevoerd. Dit geschiedde
door alle bekende slaapplaatsen te controleren en te tellen. In
steden waar slaapplaatsen vermoed werden werd gericht gezocht naar
nieuwe slaapplaatsen. Er bleken zes slaapplaatsen bezet terwijl drie
onbezet bleven. Het totaal van 9802 getelde vogels is mogelijk aan
de lage kant. Een telling een week later in Amsterdam kwam in ieder
geval hoger uit. Rekening houdend met dat aantal zouden in totaal
minimaal 10.000 Halsbandparkieten aanwezig zijn geweest.

In vergelijking met de eerste landelijke telling, in november 2004,
bleek het aantal bijna verdubbeld (destijds 5409 ex. geteld). De
verspreiding bleef grotendeels gelijk, met de grootste aantallen in
Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en aanzienlijk kleinere in Haarlem.
Nieuw ten opzichte van 2004 was de slaapplaats in Utrecht, terwijl
een mogelijke slaapplaats in Leiden niet (meer) bezet bleek.
Internationaal zijn de Nederlandse aantallen aanzienlijk, en met die
in Groot-Brittannië, België en Duitsland de grootste binnen Europa.

Tijdens de telling werden 39 Grote Alexanderparkieten vastgesteld,
maar het is aannemelijk dat deze soort (enigszins) onderschat is.
Monniksparkieten werden niet vastgesteld.
Herman van der Meer

bert regensburg

Ik geloof dat ook dit rapport nog niet is vermeld:

van Kleunen, A., van den Bremer, L., Lensink R. & Wiersma, P. (2010)
De Halsbandparkiet, Monniksparkiet en Grote Alexanderparkiet in Nederland:
risicoanalyse en beheer.
SOVON-onderzoeksrapport  2010/10.

N.B. In tegenstelling tot rapport 2010/05 over de Slaapplaatstelling Halsbandparkieten in Nederland,
januari 2010,
heb ik rapport 2010/10 niet als pdf-file op de site van SOVON aangetroffen.

Bert Regensburg

HPM

Dag Bert,
Op de site van Sovon zijn ze nog niet verder dan 2010/8. Vreemd eigenlijk dat 10 er nog niet opstaat aangezien er al in 05 aan wordt gerefereerd.
Herman van der Meer