Hoofdmenu

Winterakoniet

Gestart door Hinko, maart 14, 2006, 14:14:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Hoi,

Ik heb gisteren Winterakoniet (Eranthis hyemalis) ingevoerd maar nou beweerd iemand anders dat het Eranthus cilicica betreft. Alleen de eerste staat in mijn flora en ze lijken op plaatjes als 2 druppels water op elkaar. Heeft iemand een determinatie kenmerk voor mij?

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Pieter Stolwijk

Geen idee. Ik heb zelfs nooit van deze soort gehoord.

Succes met je nasporingen!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Edwin Dijkhuis

Ik heb even Stace (New Flora of the Britisch Isles) erbij gepakt omdat daarin nogal veel ''verwilderde'' tuinplanten staan.

Over Eranthis cilicia schrijft hij:
..has larger flowers and leaves with narrower and more numerous leaflets than E. hyemalis, but all intermediates exist in the wild and in gardens there is their hybrid, E. x tubergenii Bowles; probably only 1 sp. exist.

 
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

han.endt

Maar deze winterakonietjes staan midden in de stad. Dat zijn toch geen wilde of verwilderde planten? Waarom die invoeren?

Hinko

CiteerMaar deze winterakonietjes staan midden in de stad. Dat zijn toch geen wilde of verwilderde planten? Waarom die invoeren?
De Prinsentuin is zoals de naam al aangeeft de historische tuin van de voorvaderen van onze huidige Oranjes. Het is een prachtige Stinzentuin en ik zou niet weten warom ik geen Stinzenplanten mag invoeren.

Hinko
mvgr, Hinko

Hinko

Als ik m'n foto's vergelijk met die uit 'Bol- en knolgewassen' van Roger Phillips dan heb ik toch duidelijk Ayttablomkes (of wel Winterakoniet) gezien.
De ciliciam heeft idd veel dieper ingesneden blaadjes.

Doei, Hinko
mvgr, Hinko

han.endt

#6
Oké, dat zit dan wel goed. Ik kijk alleen wat vreemd aan tegen veel van die bolgewasjes die momenteel ingevoerd worden, vandaar mijn vraag.

Eranthis cilicicus verschilt van E. hyemalis in: 25-40 omwindselbladen (hyemalis 5-10) en de helmhokjes zijn eirond (hyemalis langwerpig).

Eranthis x tubergenii verschilt van beide ouders doordat de planten in pollen groeien.

han.endt

De plant op de foto lijkt erg veel op Eranthis x tubergenii 'Guinea Gold'. De meest gebruikte vorm van E. x tubergenii.
Er worden nog twee andere eranthis-soorten aangeplant. Eranthis pinnatifida (komt niet in aanmerking) en E. stellata. Van de laatste is er ook een wit bloeiende cultivar.

Ik vraag me trouwens af of er bij zo'n 'stinzetuin' midden in de stad niet regelmatig onderhoud wordt gepleegd.


Ik 'mopper' niet alleen over dit bolgewasje. Ik heb ook moeite met de ingevoerde sneeuwklokjes. Het zijn wel sneeuwklokjes, maar op de foto is aan het blad vaak te zien dat het niet om zuivere Gewone Sneeuwklokjes gaat.

Windekind

Ik heb beide al jaren in de tuin.
E. cilicica heeft inderdaad veel fijner ingesneden bladen en is wat lichtercitroengeel van kleur. Hij bloeit wat later zegt men, maar bij mij in de tuin bloeien ze gebroederlijk naast elkaar.
Het klopt dat E. cilicica ook veel verkocht wordt (b.v. in zakjes waar geen veredre wetenschappelijke soortsaanduiding op staat) , maar soms zitten ze gewoon tussen de E. hyemalis

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#9
CiteerIk 'mopper' niet alleen over dit bolgewasje. Ik heb ook moeite met de ingevoerde sneeuwklokjes. Het zijn wel sneeuwklokjes, maar op de foto is aan het blad vaak te zien dat het niet om zuivere Gewone Sneeuwklokjes gaat.
Kun je van beide soorten een voorbeeld geven Han?

Ik verplaats de sneeuwklokjes even naar een apart topic:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=5170
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

...E hyemalis en E cilicica naast elkaar in mijn tuin. Laatste is toch wel duidelijk later, maar de bloeitijden overlappen !!

Misschien kun je jouw exemplaar hiermee vergelijken.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Citeer...E hyemalis en E cilicica naast elkaar in mijn tuin. Laatste is toch wel duidelijk later, maar de bloeitijden overlappen !!

Misschien kun je jouw exemplaar hiermee vergelijken.

Elmar
Het probleem is niet zozeer Eranthis cilicica, maar de hybride tussen beide soorten. Die lijken erg op 'gewone' Winterakonieten.

Windekind

.... heeft die hybride niet van beide wat ? Ik heb honderden winterakonieten in de tuin, waaronder beide genoemde soorten, maar soms zie ik exemplaren die ik niet met zekerheid hyemalis of cilicicus durf te noemen. Die zitten er ergens tussen in.

Dat zouden dus kruisingen kunnen zijn. Ik heb echter nooit op de vorm van de helmhokjes gelet bij die exemplaren, maar wat o.a. betreft de omwindselbladen zit het dus echt tussen de twee soorten in.

En misschien is wel sprake van hybridezwermvorming. Dan is alles mogelijk tussen beide in.


Is dat zo ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Tja, daar vraag je wat. Maar ik dacht dat ze zich uitbreiden via de knolletjes?

Ik vind jou cilicicus niet zo typisch. Het blad is wat gelig en iel. Ze hebben het kennelijk minder naar hun zin dan de hyemalis ernaast.

Edwin Dijkhuis

zoals Stace reeds beschrijft zijn er allerlei overgangsvormen mogelijk en is het waarschijnlijk lastig om ze op grond van morfologische kenmerken uit elkaar te houden

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Hinko

#15
Ik heb vandaag ook een paar akonietjes gezien die je cilicicus zou kunnen noemen. Deze zijn inderdaad wat later dan de rest en hebben duidelijk fijner ingesneden blaadjes. Fijner dan op de foto van Elmar.

De vonst heeft toch m'n vertrouwen in de oorspronkelijkheid van de Stinzenplanten in de Prinsentuin geschaad. Ik ga van 't weekend maar eens kijken op de vindplaatsen kijken die DTE van der Ploeg in z'n onvolprezen meesterwerkje 'Stinzenplanten' beschrijft. Overigens is de Prinsentuin inderdaad recentelijk redelijk overhoop gehaald maar dat schijnt voor Stinzenplanten juist erg bevordelijk te zijn.

Zelf beschouwde ik veel 'tuinplanten' tot voor kort als oninteressant maar sinds ik van het Stinzenplanten arme Wageningen naar de hotspot Leeuwarden ben verhuisd vind ik ze steeds fascinerender worden. Haast net zoiets als een beginnende florist met grassen en zeggen heeft. Eerst beschouw je het als groene meuk, pas later blijken het spannende families te zijn.

doei, Hinko
mvgr, Hinko

Corryabbink

Hoi Hinko,

Met die bolgewassen heb ik ook niets. Stinzenplanten leuk maar zijn toch ook door mensen geplant..........maar misschien zal het me net als jou gaan als ik me er ooit in verdiep.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Stinzenplanten lijken me zeker heel boeiend! Dat geldt ook, tenminste voor mij, voor de gekweekte planten, vooral de botanische soorten. Ik heb jaren lang op een tuincentrum de in- en verkoop van vaste planten onder mijn hoede gehad en heb mij toen erg verdiept in het ongelooflijke assortiment wat tegenwoordig aangeboden wordt. Daar zitten heel leuke en boeiende soorten bij. Een tuin met allerlei soorten en variëteiten van bv. sneeuwklokjes is zeer interessant.

Corryabbink

#18
Hoi Han,

Ik geloof wel dat jij dat boeiend vindt maar ik weet eerlijk gezegd niet eens precies welke soorten er in mijn eigen tuin staan. Misschien is het schande maar ik vind de wilde flora veel aantrekkelijker. Natuurlijk is het kwekerijvak boeiend als je daar je hobby van gemaakt hebt of er uit hobby aan begonnen bent.
Ooit moest ik een landgoed voor Staatsbos op Stinzenplanten inventariseren en ik had daarbij het gevoel dat ik evengoed rondom onze boerderij(veel kleiner en minder mooi) kon inventariseren. Maar datzelfde heb ik ook bij bomen en struiken die van her en der komen. Toch horen ze er wel bij en ik kan er ook wel van genieten maar echt genieten doe ik pas op een natuurontwikkelingsprojekt of langs sloten, beken enz. enz. Dat is een ontdekkingsreis op zich.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Fantastisch juist die bolgewasjes naar mijn mening.

Misschien dat deze fotos duidelijker zijn m.b.t. verschil tussen de twee Eranthis soorten.

Misschien lijken deze beter op de akonieten die jij hebt gezien Hinko  (eerst hyemalis, daarna cilicicus.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Eranthis cilicicus

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins