gallen op paddestoel

Gestart door bruggeman, juni 16, 2008, 22:02:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik moet de paddestoel nog determineren. Maar hij maakt gallen die wel wat lijken op degenen die ik nu al dieverse malen op de gazonvlekplaat heb gezien (hoewel die ik variabel zijn).
Ook hier grote variatie, somes doet de steel mee soms niet. Bij foto 1 doet ook de steel mee.

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

Maar bij deze niet
groet,
Ida

bruggeman

#2
Ik heb ze een paar dagen geleden verzameld en nu zien ze er zo uit.  Er is een soort spinsel gemaakt dat de lamellen verbindt. De vraag is natuurlijk had iemand last van uitdroging of wilde hij of zij gaan verpoppen? Je kunt zien dat er flink gegten is sinds de vorige foto
groet,
Ida

bruggeman

#3
Dit is de larve. Ik zou kunnen proberen hem te kweken. Ik neem aan dat als ze de verhuizing overleven ze zich binnenkort gaan verpoppen, waarschijnlijk in de grond. Alleen als ik er in zou slagen imago's op te kweken dan kan ik ze zelf niet determineren.
Dacht je dat het zinvol was als ik het probeerde?
Larve die hier op lijken maar lijsten op hun flabnken over de hele lengte hebben zie ik vaak ti=ussen de lamellen van paddestoelen
gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

#4
Ik ben een beetje lui geweest en heb hem niet zelf gedetermineerd, maar de naam van de paddestoel is

Collybia fusipes (spoelvoetcollybia)

Dit geeft overigens te denken. Van deze soort wordt in Pilze der Schweiz 3: 176 gezegd dat de steel vaak verdraaoi is. Dus die rare steel zou geen galvorming zijn, maar soortseigen. Dan blijven de licht vervormde lamellen over als gal. Veel minder spectaculair,

Ida
groet,
Ida

bruggeman

Ik heb die getordeerde steel wat opengepeuterd en vond er geen beestjes of holtes van beestjes in. Zegt natuurlijk niet zoveel maar ik vond toch dat ik het moest proberen,

Ida

groet,
Ida

Floppy

Hoi Ida,

Even voor de goede orde....  :rolleyes:
Jouw hier aangekaarte waarnemingen van galachtige vergoeiïngen aan paddestoelen en je berichtgeving daarover volg ik met grote belangstelling.
Van het onderwerp gallen op paddestoelen heb ik vooralsnog tenauwernood kennis. Slechts bij toeval kan ik daarop dus misschien eens een reactie geven.
Hopelijk reageren anderen met hun suggesties, want het is wel een heel boeiend item.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Vind ik ook. Ik ben helaas nog maar een mycologische beginner en gallen zijn voor mij leuk maar je kunt niet alles. Maar misschien vind je het leuk te horen dat ik ook nog een Christansenia heb liggen. Als ik wat meer ervaring heb (vooral ook met gedroogd materiaal) wil ik daar ook nog verder meegaan. Hij groeide op een ongebruikelijke gastheer namelijk een donsvoetje en dat maakt determinatie extra ingewikkeld. Ik heb niet alles verzameld (het  eeuwige dilemma tussen goed materiaal verzamelen en de soort niet uitroeien) en dus niet veel materiaal. Daarom dus wil ik of zelf meer ervaring opdoen voor ik er aan begin of het aan een ander vragen. Er zijn maar drie soorten dus het zou niet al te moeilijk moeten zijn,

gr Ida

groet,
Ida

bruggeman

Dank voor de tip Gerrit,

Ja, ik ben lid van de mycologische. Helaas(?) ben ik opgevoed met "waarom probeer je het niet eerst zelf voordat je er een ander mee lastig valt", dus ik denk dat ik het zelf ga proberen. Er lijkt niet al te veel literatuur te zijn dus het lijkt me dat ik het zelf moet kunnen oplossen. Maar ik houd de andere mogelijkheid in mijn achterhoofd,

Ida
groet,
Ida