De zoveelste Strio of Vulgatum?

Gestart door Platbuik, maart 13, 2006, 20:55:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

AvanderHeijden

Inderdaad, met lichte poten en ik meen een snor te zien, dus ik zou zeggen: vulgatum!

AvanderHeijden

Als ik het goed begrijp bepaal je het aantal steenrode en bruinrode heidelibellen aan de hand van verhoudingen die je op 1 locatie hebt bepaald? Pas daar mee op joh, die verhouding kan per locatie enorm verschillen, en is zelfs binnen de Flevopolder niet overal gelijk lijkt me!!! En als er ook maar een beetje verschil zit tussen de vliegtijden van beide soorten levert dat ook hele scheve verhoudingen op. Dan heb ik persoonlijk nog liever dat je voor determinatie van de mannetjes alleen de vorm van het achterlijf raadpleegt... Hoewel dat ook geen sluitend kenmerk is, maar als je een beetje oefent kom je er een heel eind mee, zelfs met een klein kijkertje.  

han.endt

Nee. Ik weet toevellig hoe Hans werkt en hiermee wordt bedoeld de verhouding tussen de soorten op dat moment op die plek. Op een ander tijdstip of op een andere plaats wordt weer opnieuw een steekproef genomen. Mijn inziens een doeltreffende methode. Het enige wat beter zou zijn is om alle exemplaren te vangen, maar dat is onbegonnen werk.

grunsven

Als je inderdaad een wolk sympjes hebt werkt het uitsteken. Maar het is soms link. Ik heb weleens meegemaakt dat eaan een kant van het ven (met wat vegetatie in het water) 90% vulgjes zitten en aan de andere kant met meer zand 90% strio's.
De meeste individuen zijn op jizz goed te doen, zul je zeker af en toe een fout maken maar voor aantalsschattingen werkt het uitstekend. Hierbij denk ik aan de tint rood, vorm achterlijf, kleur borststuk, verdeling rood op het achterlijf (midden feller of gelijkmatig)

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Roy duidt precies aan wat ik bedoel, soortensamenstellingen zijn soms HEEL locaal. Zeker als je een algemene telroute loopt stel ik voor dat je toch alle exemplaren op je transect controleert en niet probeert te schatten aan de hand van een steekproef. Als het alleen om je eigen soortenlijst gaat op een dag en niemand anders wat met die informatie doet moet je het uiteraard zelf weten. Maar juist met dit duo gaan erg veel mensen de fout in en omdat je niet fotografeert (heb ik elders op dit forum gelezen, dat zou zonde zijn van je tijd) kan niemand je helpen met twijfelgevallen. Dan is het belang om nauwkeurig naar ieder individu te kijken des te groter.

grunsven

Als je langs je route een grote wolk sympetrums hebt (zoals bij sommige vennen is dit inderdaad een goede methode. elk individu bekijken is dan niet haalbaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Platbuik

Citeer.....vulgatum!
Bedankt; staat genoteerd.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)