oostelijke witsnuitlibel excursie

Gestart door JohanvantBosch, juni 15, 2008, 23:02:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn

De hand van Eus trekt toch van alles aan ;)

Even serieus: het was een erg leuke excursie met verschillende mooie waarnemingen naast de Oostelijke Witsnuitlibel: Vuurlibel, Appelvink, Ringslang en Wielewaal.

Mijn dank is aan de organisatoren Johan en Peter!

Groeten, Hans
Groeten,

Hans

Tim de Boer

ja ik ben er zeer zeker over, vooral net achter de plek waar dat uitsluipende beest zat heb ik er twee zeker af kunnen maken...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

vuurvlinder

Koraaljuffers vlogen er ook.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Taka

Citeerja ik ben er zeer zeker over, vooral net achter de plek waar dat uitsluipende beest zat heb ik er twee zeker af kunnen maken...
afmaken? en dan wordt er gezeurd over netten......
(Sybe)

Martijn Bot

Er werd op een gegeven moment wel door (een jong) iemand (naast mij, ik weet alleen niet wie dat was) geroepen dat er een gevlekte vloog (bij dat uitsluipende beest, net na de ontdekking), maar dat waren toch echt Venglazenmakers met wellicht een iets lichtere S7.
Zonder iemand te willen beledigen denk ik niet dat er Gevlekte Witsnuiten vlogen, en al helemaal geen 5... Die zou iemand anders toch ook opgevallen moeten zijn, alle ogen waren immers gericht op Witsnuiten!

vuurvlinder

Ik heb maar 1 foto kunnen maken, echt goed heb ik het beest niet gezien, maar voor Venglazenmaker klopt de kleur van de voorrandader niet. Die is niet geel of bruingeel.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Met zo veel mensen erbij, kan ik me dat ook niet echt voorstellen.
btw: je bedoelt, neem ik aan, Venwitsnuiten ipv Venglazenmakers ;)  

Martijn Bot

Uiteraard, Venwitsnuiten...
Ben vanmiddag nog even kort op zoek geweest naar Venglazenmakers, vandaar de verspreking/verschrijving.

Anne Hueber †

CiteerIk heb maar 1 foto kunnen maken, echt goed heb ik het beest niet gezien, maar voor Venglazenmaker klopt de kleur van de voorrandader niet. Die is niet geel of bruingeel.
De voorrandader van de Venwitsnuit is tot de knoop zwart en vanaf de knoop geel.
Als je het hele beest en de voorrandader goed op de foto ziet, kun je 'm misschien hier plaatsen.

vuurvlinder

#69
Citeer
CiteerIk heb maar 1 foto kunnen maken, echt goed heb ik het beest niet gezien, maar voor Venglazenmaker klopt de kleur van de voorrandader niet. Die is niet geel of bruingeel.
De voorrandader van de Venwitsnuit is tot de knoop zwart en vanaf de knoop geel.
Als je het hele beest en de voorrandader goed op de foto ziet, kun je 'm misschien hier plaatsen.
Anne,

die foto staat op de vorige pagina. Ik heb het beestje niet goed kunnen bekijken en moet zelf op de enige foto afgaan. Op de foto zie ik helemaal geen geel op de voorrandader. Edit: ik weet van Peter dat de Gevlekte wel voorkomt in de Lendevallei en hemelsbreed is dat niet zo ver weg.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Ik had de foto ook naar Peter gemaild, hij vond het ook lastig op de foto. Het leek hem geen Venwitsnuit. Peter zag er eerder een vrouwtje Noordse in, maar sloot Gevlekte ook niet uit.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rinie van Reenen

Is wel mooi dat excursie geslaagd is.
Nog wel even een vraagje: wat leren we er nu voor de toekomst van als er iemand graag naar een excursie wil maar zelf geen auto heeft en daarom voor het (bovendien milieuvriendelijker) alternatief van OV kiest, en vervolgens tig oproepen moet plaatsen voordat er niemand bereid is om hem op te pikken bij een station?
Misschien een tip: is het een mogelijkheid om indien zinvol (dat geldt dus niet voor Zeeuws-Vlaanderen, moge duidelijk zijn) sowieso bij een excursie het startpunt te leggen bij een naburig station?
Groet, Rinie van Reenen

Weia

En de tijd wat meer aan te laten sluiten op de trein.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Martijn Bot

CiteerIk had de foto ook naar Peter gemaild, hij vond het ook lastig op de foto. Het leek hem geen Venwitsnuit. Peter zag er eerder een vrouwtje Noordse in, maar sloot Gevlekte ook niet uit.
Op de foto lijkt het lastig, maar ik was er op dat moment bij (de mug op de foto stak Eus op dat zelfde moment!), en het was helemaal niet lastig: het was gewoon een Venwitsnuit. Het licht en de hoek van de foto verdraaien de zaak verradelijk.

JohanvantBosch

Citeer
CiteerIk had de foto ook naar Peter gemaild, hij vond het ook lastig op de foto. Het leek hem geen Venwitsnuit. Peter zag er eerder een vrouwtje Noordse in, maar sloot Gevlekte ook niet uit.
Op de foto lijkt het lastig, maar ik was er op dat moment bij (de mug op de foto stak Eus op dat zelfde moment!), en het was helemaal niet lastig: het was gewoon een Venwitsnuit. Het licht en de hoek van de foto verdraaien de zaak verradelijk.
Inderdaad!

JohanvantBosch

CiteerEn de tijd wat meer aan te laten sluiten op de trein.
Ik vind dit een leuk idee, maar dan soms houd je niet zoveel tijd meer over voor een excursie, als er iemand vanuit ver weg (bv Limburg zoals in dit geval) moet komen. De excursie begon om 10.30 uur en velen vonden dit eigenlijk al een uur te laat (bv in verband met weersontwikkelingen en de kansen om de 'doelsoort' te zien). Het is wat dat betreft heel lastig om het precies goed te doen.



vuurvlinder

Citeer
CiteerIk had de foto ook naar Peter gemaild, hij vond het ook lastig op de foto. Het leek hem geen Venwitsnuit. Peter zag er eerder een vrouwtje Noordse in, maar sloot Gevlekte ook niet uit.
Op de foto lijkt het lastig, maar ik was er op dat moment bij (de mug op de foto stak Eus op dat zelfde moment!), en het was helemaal niet lastig: het was gewoon een Venwitsnuit. Het licht en de hoek van de foto verdraaien de zaak verradelijk.
Okee :duim: Wist niet meer welke naam het beestje had gekregen en ik had hem zelf niet goed gezien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

CiteerDe excursie begon om 10.30 uur en velen vonden dit eigenlijk al een uur te laat
Half elf vind ik voor een libellenexcursie rijkelijk vroeg... Tenzij uitsluipen op de wensenlijst staat.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerIk heb maar 1 foto kunnen maken, echt goed heb ik het beest niet gezien, maar voor Venglazenmaker klopt de kleur van de voorrandader niet. Die is niet geel of bruingeel.
De voorrandader van de Venwitsnuit is tot de knoop zwart en vanaf de knoop geel.
Als je het hele beest en de voorrandader goed op de foto ziet, kun je 'm misschien hier plaatsen.
Anne,

die foto staat op de vorige pagina. Ik heb het beestje niet goed kunnen bekijken en moet zelf op de enige foto afgaan. Op de foto zie ik helemaal geen geel op de voorrandader. Edit: ik weet van Peter dat de Gevlekte wel voorkomt in de Lendevallei en hemelsbreed is dat niet zo ver weg.
Overigens heeft een Gevlekte volgens mij ook een gele voorrandader....

Gert Veurink

CiteerHet is wat dat betreft heel lastig om het precies goed te doen.
Ik was er helaas niet bij, maar Jeroen is gehaald en de doelsoort is gezien, ik zou dus zeggen dat het is gelukt om het precies goed te doen...
groet!
Gert Veurink



Rinie van Reenen

OK, zo had ik het niet gelezen. Ik meende begrepen hebben dat Jeroen niet opgehaald was en hij de witsnuit daardoor niet gezien had; maar dat valt dus mee...
Groet, Rinie van Reenen

Anne Hueber †

#81
Citeer
CiteerHet is wat dat betreft heel lastig om het precies goed te doen.
Ik was er helaas niet bij, maar Jeroen is gehaald en de doelsoort is gezien, ik zou dus zeggen dat het is gelukt om het precies goed te doen...
Jeroen is niet gehaald en heeft de Oostelijke witsnuit ook niet gezien. Ik vind het nog steeds sneu, dat hij zo'n lange reis heeft gemaakt, in Zwolle een ov-fiets gehuurd, die met de trein heeft meegenomen naar Wolvega, een heel stuk gefietst heeft en.....iedereen heeft de Oostelijke witsnuit gezien, behalve hij. Aan de andere kant kun je van de mensen, die met de auto waren en de excursie al 1 uur aan de gang was ook niet verlangen iemand uit Wolvega van de trein te gaan halen.
Jeroen, ik hoop voor je, dat je de Oostelijke witsnuit bij de herkansing ziet!!!

vuurvlinder

Citeer
Overigens heeft een Gevlekte volgens mij ook een gele voorrandader....
Volgens de tekst in de veldgids wel, maar dat is op de bijbehorende foto's niet echt duidelijk te zien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JohanvantBosch

CiteerAan de andere kant kun je van de mensen, die met de auto waren en de excursie al 1 uur aan de gang was ook niet verlangen iemand uit Wolvega van de trein te gaan halen.
Jeroen, ik hoop voor je, dat de de Oostelijke witsnuit bij de herkansing ziet!!!
Sterker nog... mensen waren natuurlijk zelfs pas een half uurtje op de plek op het moment dat Jeroen op Wolvega aankwam.... Om Jeroen op dat moment op te halen, hadden ze na maximaal een kwartiertje op de plek al weer weg moeten gaan. Daar zijn natuurlijk niet zoveel mensen voor te porren, tenzij de soort een inkoppertje is.... dat is dit jaar helaas niet zo.

Tim de Boer

opzich was het prima met het ov te doen, hebben rutger mark en ik ook gedaan, maar niet als je uit een uithoek kwam!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Platbuik

Iets te "achter af" ideetje: overnachting in Zwolle had de aankomst in Wolvega tegelijk met de rest kunnen laten plaatsvinden.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Jeroen Nagtegaal

Als ik meer tijd had was ik zaterdag wel ergens blijven slapen. Ik had gister in elk geval 2 nieuwe jaarsoorten. Je moet het immers positief blijven zien.

Vandaag zie ik dus ook maar die Gevlekte Glanslibel als goedmakertje van gister.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Wat anders, gaat dat vervagen/onder embargo plaatsen van dit soort waarnemingen vanzelf? Lijkt mij wat onzinnig om ze zo in te voeren, als iedereen op het forum kan lezen waar die beestjes te vinden zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ArjenDrost †

#88
Het vervagen gaat automatisch, embargo is een keuze. Ik vind het een prima keus, aangezien de plek waar wij hem gezien hebben niet vrij toegankelijk is. De tweede plek bij het bruggetje is wel vrij toegankelijk, maar daar hebben wij hem dan weer niet gezien.

En het blijft natuurlijk sowieso oppassen met een zo'n kleine populatie.

vuurvlinder

Arjen,

die plek is dan officieel niet vrij toegankelijk, heb trouwens nergens een bord verboden toegang gezien, maar is heel gemakkelijk te vinden via dit topic. Vandaar mijn opmerking over de zin/onzin over het vervagen van de waarnemingen. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.